Θαυμάζοντας, ακμάζοντας ή παρακμάζοντας
Τα αποτελέσματα που παράγει ένας φορέας ανώτερης νοημοσύνης έχουν τις προδιαγραφές του θαύματος, δηλαδή είναι ισχυρά και ταυτόχρονα ακατανόητα από μια κατώτερη νοημοσύνη, της οποίας θα της λείπουν οι κρίσιμες γνώσεις και ενοράσεις. Ακριβώς όπως θα φάνταζε σε έναν αρχαίο πόλεμο η εμφάνιση ενός ελικοπτέρου.
Για την ακρίβεια, το να μπορεί ένας φορέας νοημοσύνης να προκαλεί ισχυρά αποτελέσματα έστω και με τρόπο σε εμάς ακατανόητο, είναι και ο μόνος τρόπος να τον αναγνωρίσουμε ως ανώτερο. Αλλιώς, αν μόνο θεωρητικολογεί για ακατανόητες σε μας έννοιες χωρίς να παράγει κάτι επιθυμητό ή απλώς χειροπιαστό, μάλλον θα τον αναγνωρίσουμε ως τρελό ή ανόητο. Ή έστω… φιλόσοφο. Εύκολα αναγνωρίζουμε μια κατώτερη νοημοσύνη, αλλά για να αναγνωρίσουμε μια ανώτερη, το μοναδικό μας κριτήριο είναι αναγκαστικά τα πεπραγμένα ή μάλλον τα σαφή αποτελέσματα.
Η ανώτερη νοημοσύνη μπορεί λοιπόν να πραγματοποιήσει αποτελέσματα που μοιάζουν με θαύματα και εύκολα μπορούμε να φανταστούμε ότι αυτό θα της προσέδιδε στα μάτια μας την ιδιότητα του θεού. Σήμερα βέβαια έχουμε προ πολλού αμφισβητήσει ότι το θαύμα είναι μια επαρκής ιδιότητα ενός θεού των ανθρώπων. Η λειτουργία του ήλιου, για παράδειγμα, είναι σε μεγάλο βαθμό ακατανόητη και το αποτέλεσμά της ισχυρότερο των δικών μας, όσο και συνήθως επιθυμητό: ζέστη και φως.
Ο ήλιος έχει δηλαδή τις βασικές προδιαγραφές ενός θεού για τους ανθρώπους και όντως λατρεύτηκε ως τέτοιος, αλλά δεν τις έχει όλες. Κυρίως απέτυχε όταν για πολλούς αιώνες και παρά τις ελπίδες, δεν πραγματοποίησε κανένα καινούριο θαύμα εκτός από το ήδη διαπιστωμένο του και επομένως απολύτως προβλέψιμο, που το πραγματοποιούσε καθημερινά κατά την ανατολή του, εκτός από τις συννεφιασμένες ημέρες.
Τις ημέρες αυτές φαινόταν ίσως ότι κάτι τον θύμωνε και η πρώτη αντίδραση των ανθρώπων ήταν βεβαίως η ένοχη ενδοσκόπηση, αλλά μετά από κάποιο βαθμό επαναλήψεων, οι πιο νοήμονες κατάλαβαν ότι ο θεός τους «θυμώνει» με μάλλον τυχαίο τρόπο, ανεξάρτητα από τις πράξεις τους. Μια βασική προδιαγραφή ενός «πιο παντοτινού θεού» μοιάζει λοιπόν να είναι και η μη προβλεψιμότητα, που αν συνδυαστεί με τις ανθρώπινες επιθυμίες, μπορεί τότε να χαρακτηριστεί ως γόνιμη μη προβλεψιμότητα. Η ιδιότητα αυτή, ουσιαστικά η αντικατάσταση μιας πιθανής μελλοντικής πραγματικότητας από μια επιθυμητή, είναι και το βασικό εξωτερικό χαρακτηριστικό της νοημοσύνης. Είναι όμως, με τη σειρά της η ανώτερη νοημοσύνη επαρκές ζητούμενο από ένα θεό ανθρώπων;
Μπορεί η νοημοσύνη να μας απαλλάξει από την ανθρώπινη οδύνη; Πόση αξία έχουν τα θαύματα που μας παρέχει ή που μας υπόσχεται αν δεν ανακουφίζουν ή και επιδεινώνουν την οδύνη μας; Και ποιο είναι άραγε το υπέρτατο παρατηρήσιμο θαύμα από ανθρώπινα πλάσματα; Μήπως δεν είναι ακριβώς η ανυπαρξία της οδύνης και του πόνου, η καθολική και μόνιμη επέλευση χαράς και ευτυχίας ανεξαρτήτως των περιστάσεων, ιδίως για άτομα που δεν ζουν σε κάποιο παράδεισο, αλλά που είναι σε όλα ίδια με εμάς, ζούμε τη ίδια ζωή, δοκιμαζόμαστε στην ίδια… αρένα;
Εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε τώρα, γιατί οι πρώτοι χριστιανοί, αφότου ρίχτηκαν στην ρωμαϊκή αρένα ανάμεσα σε αλλόθρησκους και θεατές, οδήγησαν στην εκρηκτική παγκόσμια επικράτηση του χριστιανισμού χωρίς ούτε μια μάχη, μεταστρέφοντας και μια ολόκληρη αυτοκρατορία συμπεριλαμβανομένου και του αυτοκράτορα; Οι μάχες, οπωσδήποτε και με τη χρήση της νοημοσύνης, φυσικής ή πλέον και τεχνητής, άρχισαν να χρειάζονται μόνο όταν οι απόγονοι έπαψαν να βλέπουν γύρω τους το εν λόγω θαύμα, απλώς διότι έπαψαν και να το παράγουν.
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Ο Κωνσταντίνος Χρ. Σπίγγος γεννήθηκε το 1971 στον Πειραιά και αποφοίτησε από το 3ο Λύκειο Χαϊδαρίου. Είναι νευρολόγος, απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Παν/μίου Αθηνών και ειδικευθείς στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Γ. Γεννηματάς» και στο Ινστιτούτο Νευρολογίας του Λονδίνου το 1999, όπου του απονεμήθηκε το Δίπλωμα Κλινικής Νευρολογίας από το πανεπιστήμιο UCL. Είναι μέλος της Ελληνικής Νευρολογικής Εταιρίας και της Ελληνικής Εταιρίας Κεφαλαλγίας από το 2004. Στα πλαίσια της κλινικής του δραστηριότητας, ως ειδικός νευρολόγος, έχει διατελέσει επιστημονικός συνεργάτης του Γ. Ν. Α. «Γ. Γεννηματάς», του ιδιωτικού θεραπευτηρίου «Υγεία», καθώς και επιμελητής του Γενικού Νομαρχιακού Νοσοκομείου Κέρκυρας. Έχει δεκάδες διεθνείς και ελληνικές δημοσιεύσεις και συμμετοχές σε επιστημονικά συνέδρια. Από το 2003 ζει και εργάζεται ως ιδιώτης γιατρός στην Κέρκυρα. Εκ παραλλήλου, ασκεί δραστηριότητες επιστημονικού συγγραφέα με εξειδίκευση στη Νευρολογία και στην Ψυχιατρική, δραστηριότητες ενημέρωσης και επιμόρφωσης στον τομέα της Νευρολογίας και της Ψυχιατρικής και στον ευρύτερο τομέα των σχέσεων ιατρού - ασθενούς, δραστηριότητες επιστημονικού συμβούλου και εκπαιδευτή για λογαριασμό εταιριών του φαρμακευτικού τομέα, καθώς και πολυετή δραστηριότητα στον τομέα της μετάφρασης και επιμέλειας κειμένων και βιβλίων ιατρικού και ευρύτερου ιατρο-κοινωνικού ενδιαφέροντος. Έχει διατελέσει εκλεγμένο μέλος ΔΣ της Ελληνικής Εταιρίας Κεφαλαλγίας και του Ιατρικού Συλλόγου Κέρκυρας. Από το 2003 έως το 2009 υπήρξε επιστημονικός διευθυντής και τακτικός αρθρογράφος του περιοδικού εκλαϊκευμένης ιατρικής «Popular Medicine», μηνιαίου ένθετου της εφημερίδας «Καθημερινή». Σήμερα αρθρογραφεί στην εβδομαδιαία στήλη «Με κρότους και ψίθυρους» της κερκυραϊκής εφημερίδας «Καθημερινή Ενημέρωση» και είναι παραγωγός του ραδιοφωνικού ενθέτου «Επισυνάψεις» στον Κύμα FM 90,3. Έχει συγγράψει το βιβλίο εκλαϊκευμένης νευροεπιστήμης «Γνωστικός και ψυχικός εγκέφαλος» (2014), τη συλλογή έμμετρου και πεζού λόγου «Χρήζεις προστασίας» (2018), τη συλλογή φιλοσοφικού χαρακτήρα δοκιμίων «Επισυνάψεις» (2019) και την ποιητική συλλογή «Καλούπια αναπνοών» το 2021. Συμμετέχει στο καθημερινό κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι με συχνές διαλέξεις, παρουσιάσεις, εισηγήσεις, άρθρα γνώμης, δημόσιες παρεμβάσεις και πολιτική δράση.