Τετάρτη 18.12.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

Από τη μεσαιωνική και αναγεννησιακή μουσική, έως τον Α. Part. (photos)

THEATRE OF VOICES
08 Οκτωβρίου 2024 / 11:42
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ

Σπουδαίες ερμηνείες στις δύο πρώτες συναυλίες του κύκλου "Sacre".

Με δύο ιδιαίτερης ποιότητας συναυλίες και με ρεπερτόριο που δεν έχουμε συχνά τη τύχη να ακούμε εδώ, ξεκίνησε τις προηγούμενες ημέρες ο νέος κύκλος συναυλιών φωνητικής λατρευτικής μουσικής "Sacre", που φιλοξενείται και φέτος στην Κέρκυρα, υπό τη γενική καλλιτεχνική διεύθυνση της Ομότιμης Καθηγήτριας του Ιονίου Πανεπιστημίου, Μιράντας Καλδή.

Η πρώτη εξ αυτών των συναυλιών έλαβε χώρα στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου στο Παλαιό Φρούριο την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου. Εκεί, το φημισμένο δανέζικο μουσικό σύνολο "Theatre of Voices" υπό τη διεύθυνση του Paul Hillier παρουσίασε ένα ρεπερτόριο που περιλάμβανε έργα θρησκευτικής μουσικής από την Αναγέννηση μέχρι το σήμερα, για 3-4 φωνές, με ή χωρίς συνοδεία εγχόρδων. Πιο συγκεκριμένα, από τον 14ο και 15ο αιώνα ακούστηκαν τα τετράφωνα Veni creator spiritus του Guillaume de Machaut και Gaude Virgo του Josquin des Prez, αντίστοιχα, αλλά και το μοζαραβικό τραγούδι Lamentatio Jeremiae Prophetae για σόλο μπάσο. Το υπόλοιπο πρόγραμμα περιλάμβανε τα έργα Missa Syllabica, Fratres και Stabat Mater του σημαντικότερου, ίσως, εν ζωή συνθέτη θρησκευτικής μουσικής, του Εσθονού Arvo Pärt. Οι άσχημες καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν την Παρασκευή, τελικά όχι μόνο δεν απέτρεψαν ευάριθμο κοινό να παραβρεθεί στη συναυλία, αλλά δημιούργησαν κι ένα επιβλητικό υπόβαθρο για την παρουσίαση του προαναφερθέντος ρεπερτορίου από το δανέζικο σύνολο. Τους "Theatre of Voices" απάρτιζαν οι Else Torp (σοπράνο), Laura Lamph (άλτο), Cristopher Bowen (τενόρος) και Jacob Bloch Jespersen (μπάσος), μαζί με το κουαρτέτο εγχόρδων με τους Christina Astrand (α' βιολί), Trine Yang Møller (β' βιολί), Katarzyna Bugala (βιόλα) και Therese Åstrand Radev (βιολοντσέλο). Η συναυλία της Παρασκευής ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Τάκη Καλδή.

Την Δευτέρα 7 Οκτωβρίου, τη σκυτάλη πήρε το εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενο σύνολο παλαιάς μουσικής "Ex Silentio", στον επίσης κατάμεστο Καθολικό Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίων Ιακώβου & Χριστοφόρου (Duomo). Παρουσίασε ένα πρόγραμμα μεσαιωνικής θρησκευτικής μουσικής που περιλάμβανε αρμένικους ύμνους του 11ου αιώνα, το αντίφωνο Karitas habundat της Αγίας τη Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας Hildegard von Bingen, δίφωνα και τρίφωνα έργα από την καταλανική συλλογή Libre Vermell του 14ου αιώνα, τραγούδια από την καστιλιάνικη συλλογή Cantigas de Santa Maria του 13ου αιώνα, το Ave nobilis από τα Carmina Burana, τη σεκουέντσα Victimae paschali laudes του Wipo di Burgundia κ.ά. Οι "Ex Silentio", που ήδη έχουν καταγράψει μια σημαντική πορεία συναυλιακά και δισκογραφικά για την ανάδειξη της παλαιάς μουσικής για τα ελληνικά δεδομένα, αποτελούνται από την Θεοδώρα Μπάκα (τραγούδι), Ειρήνη Μπιλίνη-Μωραΐτη (τραγούδι & μεσαιωνική βιέλα), Ηλέκτρα Μηλιάδου (μεσαιωνική βιέλα & κρουστά) και Δημήτρης Κούντουρας (παλαιά φλάουτα & διεύθυνση).

Η τρίτη και τελευταία συναυλία του κύκλου "Sacre" θα πραγματοποιηθεί επίσης στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου στο Παλαιό Φρούριο την Κυριακή 13 Οκτωβρίου (και ώρα 20.30) με την διεθνούς φήμης Χορωδία Δωματίου Saarbrücken από την Γερμανία.

ΦΩΤΟ@ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1988. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στην Ιστορική Μουσικολογία. Ανακοινώσεις του έχουν παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά μουσικολογικού και ιστορικού περιεχομένου. Ως μουσικολόγος έχει συνεργαστεί με φορείς όπως το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.ά. Διδάσκει στο Ωδείο Κερκύρας και είναι υπεύθυνος του Αρχείου της Φιλαρμονικής Εταιρίας «Μάντζαρος».