Ρίζες και κρύπτες της ανθρώπινης αλήθειας: Έκθεση της Ειρήνης Βαζούκου στο The Attic Gallery
The Attic Gallery
26 Φεβρουαρίου 2019
/ 15:31
Ελένη Κορωνάκη
ΚΕΡΚΥΡΑ. Μια ιδιαίτερα σημαντική έκθεση εγκαινιάζεται στο The Attic Gallery το Σάββατο 2 Μαρτίου, με τη νέα δουλειά της διεθνούς εμβέλειας εικαστικού Ειρήνης Βαζούκου. Υπό τον τίτλο
«Ορατή. Η Αόρατη Κρύπτη», παρουσιάζει μια πλούσια γκάμα έργων της τελευταίας τετραετίας, ορισμένα εκ των οποίων έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικές εκθέσεις ανά την Ελλάδα, και για πρώτη φορά θα εκτεθούν στην Κέρκυρα, υπό την επιμέλεια της Δρ. Σάσσας Chaitow.
Ο κύκλος «Ρίζες» και η «Ορατή - Αόρατη Κρύπτη»
Σε αυτόν τον κύκλο έργων η Ειρήνη Βαζούκου εξερευνά εικαστικά κάθε πτυχή της έννοιας των ριζών… τις ρίζες της ιστορίας και της μυθολογίας όπου εντοπίζονται στοιχεία ταυτότητας… τις ρίζες που κόβονται βάναυσα και την οδύνη που συνοδεύει την φυγή και τη προσφυγιά… κι ένα πέρασμα στην έννοια του εγκλωβισμού που άλλοτε είναι παγίδα, άλλοτε κυοφορεί κάτι νέο. Σε κάθε περίπτωση ο θεατής εμπλέκεται και μετέχει στην εικόνα… κάθε πίνακας μοιάζει να είναι ένα ερωτηματικό που ξεκινά έναν διάλογο. Αυτή η αίσθηση εντείνεται από την απαλή παλέτα, τις αιθέριες συμβολικές μορφές, και την εντύπωση ενός νερένιου φίλτρου, σαν μια ελαφρώς παλαιωμένη τοιχογραφία. Περιμένουν τη δική μας συμμετοχή για να ζωντανέψουν και για να μας εκπλήξουν. Δεν είναι όλες εύκολες παραστάσεις – όμως είναι βαθειά ανθρώπινες, και κάνουν αυτό που οφείλει να κάνει η τέχνη: μας προβληματίζουν και μας προκαλούν. Στο σύνολο είναι ένα πολύ δυνατό «σώμα» δουλειάς που εγείρει καίρια ζητήματα για τον σύγχρονο άνθρωπο και μας θέτει οντολογικά ερωτήματα που μόνα τους μας μαγνητίζουν σε σιωπηλό διάλογο. Δεν φοβάται τις «δύσκολες ερωτήσεις» η Βαζούκου, απεναντίας τις θέτει εσκεμμένα, επιστρατεύοντας όλη της την τέχνη για να μας τοποθετήσει απέναντι στην έννοια του τι, τελικά, είναι ο άνθρωπος.
Το παρασκήνιο της έκθεσης
«Όταν γνώρισα την Ειρήνη Βαζούκου το 2014», αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια του The Attic Gallery, Δρ. Σάσσα Chaitow, «ήμουν σε ρόλο πολιτιστικού συντάκτη για λογαριασμό τοπικής εφημερίδας, και κάλυπτα την προηγούμενή της έκθεση στην Κέρκυρα. Είχαμε ήδη συνεργαστεί στην ομαδική έκθεση που επιμελήθηκα «Τεχνών (επ)ανάστασις» (Πλους, Ιανουάριος 2014), και κάπου εκεί γεννήθηκε μια αμοιβαία εκτίμηση που παραμένει. Στη συνέντευξη εκείνη, μου ανέφερε off the record τον νέο κύκλο δουλειάς που σκεφτόταν με γενικό τίτλο «Ρίζες». Είναι πολύ μεγάλη μου χαρά και τιμή που σχεδόν πέντε χρόνια μετά, είμαι σε θέση να επιμεληθώ και να φιλοξενήσω το δημιουργικό αποτέλεσμα.» Αναφέρει παράλληλα η κα Βαζούκου: «Είμαι πολύ χαρούμενη που για δεύτερη φορά παρουσιάζω την δουλειά μου στο υπέροχο αυτό νησί, την Κέρκυρα. Αποδέχθηκα την πρόσκληση της Σάσσας Τσέιτοου για να παρουσιάσω την δουλειά μου με πολύ ενθουσιασμό, καθώς την εκτιμώ πολύ και είναι αμφίδρομο αυτό. Η Σάσσα είναι πολύ δραστήρια, με πολλές γνώσεις και εξαιρετικές σπουδές και είναι επίσης και μιά πολύ καλή ζωγράφος. Γνωριζόμαστε αρκετά χρόνια και μας έχει ενώσει η Τέχνη. Εύχομαι το νέο της βήμα που είναι η Attic Gallery να στηριχθεί απο τον κόσμο της Κέρκυρας και όχι μόνο, γιατί αξίζει και θα δώσει πολλά στο νησί».
Σχετικά με τη ζωγράφο
Με έδρα και καταγωγή από τη Ρόδο, η Βαζούκου είναι εξαιρετικά δραστήρια σε σημαντικούς καλλιτεχνικούς κύκλους της Ελλάδας αλλά και στο εξωτερικό. Πρόκειται για τη δεύτερή της επίσκεψη στην Κέρκυρα, καθώς το 2014 πραγματοποίησε την πρώτη – στην Κέρκυρα – ατομική της έκθεση, «Πορεία Ζωής» στο Περιστύλιο της Δημοτικής Πινακοθήκης σε επιμέλεια της Μ. Μελέντη. Συνολικά ως τώρα έχει παρουσιάσει το εικαστικό της έργο σε 14 ατομικές εκθέσεις και συνεκθέσεις, μεταξύ των οποίων: στο Ιστορικό Αρχείο- Μουσείο Ύδρας, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Casa Bianka, Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, Γκαλερί Σταυρακάκη (Ηράκλειο Κρήτης), και είχε συμμετοχή σε 120 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό ( Κύπρο, Δανία, Φιλανδία, Αίγυπτο, Αυστρία, Βουλγαρία, Μάλτα, Γερμανία). Επιπλέον έχει λάβει μέρος σε διεθνείς εκθέσεις Art Fairs: 2018 ΄΄Πλατφόρμες΄΄ στην ΑΣΚΤ (Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνα), 2018 ΄΄Archipelago΄΄ project & εγκατάσταση του Raphael Vella, στην Βαλέτα (πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης) της Μάλτας, 2017 ΄΄Πλατφόρμες΄΄ Κέντρο Τεχνών Αθήνα, 2016 στην 4η Διεθνή Κουαρτενάλλε Πινακοθήκη Στάρα Ζαγόρα Βουλγαρίας, 2016 στην Art Athina και 2016 στην Art Thessaloniki. Το 2011 κέρδισε το Α΄ Πανελλήνιο βραβείο στον τομέα της ζωγραφικής από τον ΣΚΕΤΒΕ στην Θεσσαλονίκη, και είναι μέλος του Ορίζοντα Γεγονότων στην Αθήνα.
Έργα της βρίσκονται στις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, της Δημοτικής Πινακοθήκης Κέρκυρας, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων ΄΄Ελαιουργείο΄΄, του Ιστορικού Αρχείου – Μουσείου Ύδρας, του Βαφοπούλειου Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, της ΕΤΑΛ Α.Ε, της ATE Bank μεταξύ άλλων.
Έχουν γράψει για το έργο της οι: Χάρης Καμπουρίδης τεχνοκριτικός- επικοινωνιολόγος και μέλος της Academia Europaea, Έλλη Κοκκίνη Ιστορικός Τέχνης- πρώην Προϊσταμένη Βαφοπουλείου Πολιτισμικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Πόλυ Χατζημάρκου Ιστορικός Τέχνης και Design & ευρωπαιολόγος, Μαρία Μελέντη Ιστορικός Τέχνης- Διευθύντρια Δημοτικής Πινακοθήκης Κέρκυρας, Σάσσα Chaitow Διδάκτωρ Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Essex, Ντίνα Αδαμοπούλου Προισταμένη Γενικών Αρχείων του κράτους και Διευθύντρια του Ιστορικού Αρχείου και Μουσείου Ύδρας κα΄.
Γράφει η ίδια για τη δουλειά της
«Το έναυσμα για να ξεκινήσω αυτή τη δουλειά, ήταν η αναφορά του Πλάτωνα στην Πολιτεία του για έναν ποταμό, τον Αμέλητα, τον ποταμό της Λήθης. Έτσι γεννήθηκαν οι «Ρίζες».
Με την πάροδο των χρόνων όμως άλλαξαν πολλά πράγματα. Η οικονομική κρίση, που έφερε πολλές άλλες κρίσεις, όπως την κρίση αξιών και το προσφυγικό ζήτημα. Η ευκολότερη ενημέρωση από τα ΜΜΕ και του διαδικτύου, μέσω του οποίου σου δίνεται η δυνατότητα να γνωρίζεις άμεσα τα γεγονότα που αφορούν τις ζωές των άλλων λαών, κοινωνιών, ανθρώπων. Να βλέπεις την πραγματικότητα να εξελίσσεται μέσα από την ασφάλεια του καναπέ σου, νιώθοντας τόσο αδύναμος στο να κάνεις κάτι και να αλλάξεις κάτι.
Η έμφυλη βία με τις πολλές μορφές της (σεξουαλική, οικονομική, λεκτική, ψυχολογική), οι επιβολές «κανόνων» από θρησκείες, κοινωνίες, οικογένειες. Η κοινωνική ανισότητα. Ο μη έλεγχος του σώματος των γυναικών από τις ίδιες. Όλα αυτά δεν μπορούν να με αφήσουν ανεπηρέαστη.
Η «κρύπτη» είναι ασφάλεια, φυγή, σιγουριά, παιχνίδι, καταφύγιο…
Αν την ψάξουμε θα την δούμε, είναι ... ορατή. Αν την δημιουργήσουμε θα την δουν.
Οι ρίζες είναι εγκλωβισμός; Δίοδος προς το φώς απο το σκοτάδι; Η ιστορία μας; Ή είναι οι άγκυρες μας;
Πληροφορίες:
Χώρος: The Attic Gallery, Ριζοσπαστών Βουλευτών 1 (πρώην Γαλλικό Ινστιτούτο), πλαϊνή είσοδος, 2ος όροφος.
Εγκαίνια: Σάββατο 2 Μαρτίου, ώρα 19:30
Διάρκεια: έως 20 Μαρτίου.
Ωράριο: Τρίτη-Πέμπτη: 5-9. Παρασκευή-Σάββατο: 12-9. Κυριακή: 12-3. Δευτέρα κλειστά.
Επικοινωνία: www.theattic.gr, [email protected] , 26614-01198.
Ο κύκλος «Ρίζες» και η «Ορατή - Αόρατη Κρύπτη»
Σε αυτόν τον κύκλο έργων η Ειρήνη Βαζούκου εξερευνά εικαστικά κάθε πτυχή της έννοιας των ριζών… τις ρίζες της ιστορίας και της μυθολογίας όπου εντοπίζονται στοιχεία ταυτότητας… τις ρίζες που κόβονται βάναυσα και την οδύνη που συνοδεύει την φυγή και τη προσφυγιά… κι ένα πέρασμα στην έννοια του εγκλωβισμού που άλλοτε είναι παγίδα, άλλοτε κυοφορεί κάτι νέο. Σε κάθε περίπτωση ο θεατής εμπλέκεται και μετέχει στην εικόνα… κάθε πίνακας μοιάζει να είναι ένα ερωτηματικό που ξεκινά έναν διάλογο. Αυτή η αίσθηση εντείνεται από την απαλή παλέτα, τις αιθέριες συμβολικές μορφές, και την εντύπωση ενός νερένιου φίλτρου, σαν μια ελαφρώς παλαιωμένη τοιχογραφία. Περιμένουν τη δική μας συμμετοχή για να ζωντανέψουν και για να μας εκπλήξουν. Δεν είναι όλες εύκολες παραστάσεις – όμως είναι βαθειά ανθρώπινες, και κάνουν αυτό που οφείλει να κάνει η τέχνη: μας προβληματίζουν και μας προκαλούν. Στο σύνολο είναι ένα πολύ δυνατό «σώμα» δουλειάς που εγείρει καίρια ζητήματα για τον σύγχρονο άνθρωπο και μας θέτει οντολογικά ερωτήματα που μόνα τους μας μαγνητίζουν σε σιωπηλό διάλογο. Δεν φοβάται τις «δύσκολες ερωτήσεις» η Βαζούκου, απεναντίας τις θέτει εσκεμμένα, επιστρατεύοντας όλη της την τέχνη για να μας τοποθετήσει απέναντι στην έννοια του τι, τελικά, είναι ο άνθρωπος.
Το παρασκήνιο της έκθεσης
«Όταν γνώρισα την Ειρήνη Βαζούκου το 2014», αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια του The Attic Gallery, Δρ. Σάσσα Chaitow, «ήμουν σε ρόλο πολιτιστικού συντάκτη για λογαριασμό τοπικής εφημερίδας, και κάλυπτα την προηγούμενή της έκθεση στην Κέρκυρα. Είχαμε ήδη συνεργαστεί στην ομαδική έκθεση που επιμελήθηκα «Τεχνών (επ)ανάστασις» (Πλους, Ιανουάριος 2014), και κάπου εκεί γεννήθηκε μια αμοιβαία εκτίμηση που παραμένει. Στη συνέντευξη εκείνη, μου ανέφερε off the record τον νέο κύκλο δουλειάς που σκεφτόταν με γενικό τίτλο «Ρίζες». Είναι πολύ μεγάλη μου χαρά και τιμή που σχεδόν πέντε χρόνια μετά, είμαι σε θέση να επιμεληθώ και να φιλοξενήσω το δημιουργικό αποτέλεσμα.» Αναφέρει παράλληλα η κα Βαζούκου: «Είμαι πολύ χαρούμενη που για δεύτερη φορά παρουσιάζω την δουλειά μου στο υπέροχο αυτό νησί, την Κέρκυρα. Αποδέχθηκα την πρόσκληση της Σάσσας Τσέιτοου για να παρουσιάσω την δουλειά μου με πολύ ενθουσιασμό, καθώς την εκτιμώ πολύ και είναι αμφίδρομο αυτό. Η Σάσσα είναι πολύ δραστήρια, με πολλές γνώσεις και εξαιρετικές σπουδές και είναι επίσης και μιά πολύ καλή ζωγράφος. Γνωριζόμαστε αρκετά χρόνια και μας έχει ενώσει η Τέχνη. Εύχομαι το νέο της βήμα που είναι η Attic Gallery να στηριχθεί απο τον κόσμο της Κέρκυρας και όχι μόνο, γιατί αξίζει και θα δώσει πολλά στο νησί».
Σχετικά με τη ζωγράφο
Με έδρα και καταγωγή από τη Ρόδο, η Βαζούκου είναι εξαιρετικά δραστήρια σε σημαντικούς καλλιτεχνικούς κύκλους της Ελλάδας αλλά και στο εξωτερικό. Πρόκειται για τη δεύτερή της επίσκεψη στην Κέρκυρα, καθώς το 2014 πραγματοποίησε την πρώτη – στην Κέρκυρα – ατομική της έκθεση, «Πορεία Ζωής» στο Περιστύλιο της Δημοτικής Πινακοθήκης σε επιμέλεια της Μ. Μελέντη. Συνολικά ως τώρα έχει παρουσιάσει το εικαστικό της έργο σε 14 ατομικές εκθέσεις και συνεκθέσεις, μεταξύ των οποίων: στο Ιστορικό Αρχείο- Μουσείο Ύδρας, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Casa Bianka, Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, Γκαλερί Σταυρακάκη (Ηράκλειο Κρήτης), και είχε συμμετοχή σε 120 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό ( Κύπρο, Δανία, Φιλανδία, Αίγυπτο, Αυστρία, Βουλγαρία, Μάλτα, Γερμανία). Επιπλέον έχει λάβει μέρος σε διεθνείς εκθέσεις Art Fairs: 2018 ΄΄Πλατφόρμες΄΄ στην ΑΣΚΤ (Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνα), 2018 ΄΄Archipelago΄΄ project & εγκατάσταση του Raphael Vella, στην Βαλέτα (πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης) της Μάλτας, 2017 ΄΄Πλατφόρμες΄΄ Κέντρο Τεχνών Αθήνα, 2016 στην 4η Διεθνή Κουαρτενάλλε Πινακοθήκη Στάρα Ζαγόρα Βουλγαρίας, 2016 στην Art Athina και 2016 στην Art Thessaloniki. Το 2011 κέρδισε το Α΄ Πανελλήνιο βραβείο στον τομέα της ζωγραφικής από τον ΣΚΕΤΒΕ στην Θεσσαλονίκη, και είναι μέλος του Ορίζοντα Γεγονότων στην Αθήνα.
Έργα της βρίσκονται στις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, της Δημοτικής Πινακοθήκης Κέρκυρας, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων ΄΄Ελαιουργείο΄΄, του Ιστορικού Αρχείου – Μουσείου Ύδρας, του Βαφοπούλειου Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, της ΕΤΑΛ Α.Ε, της ATE Bank μεταξύ άλλων.
Έχουν γράψει για το έργο της οι: Χάρης Καμπουρίδης τεχνοκριτικός- επικοινωνιολόγος και μέλος της Academia Europaea, Έλλη Κοκκίνη Ιστορικός Τέχνης- πρώην Προϊσταμένη Βαφοπουλείου Πολιτισμικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Πόλυ Χατζημάρκου Ιστορικός Τέχνης και Design & ευρωπαιολόγος, Μαρία Μελέντη Ιστορικός Τέχνης- Διευθύντρια Δημοτικής Πινακοθήκης Κέρκυρας, Σάσσα Chaitow Διδάκτωρ Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Essex, Ντίνα Αδαμοπούλου Προισταμένη Γενικών Αρχείων του κράτους και Διευθύντρια του Ιστορικού Αρχείου και Μουσείου Ύδρας κα΄.
Γράφει η ίδια για τη δουλειά της
«Το έναυσμα για να ξεκινήσω αυτή τη δουλειά, ήταν η αναφορά του Πλάτωνα στην Πολιτεία του για έναν ποταμό, τον Αμέλητα, τον ποταμό της Λήθης. Έτσι γεννήθηκαν οι «Ρίζες».
Με την πάροδο των χρόνων όμως άλλαξαν πολλά πράγματα. Η οικονομική κρίση, που έφερε πολλές άλλες κρίσεις, όπως την κρίση αξιών και το προσφυγικό ζήτημα. Η ευκολότερη ενημέρωση από τα ΜΜΕ και του διαδικτύου, μέσω του οποίου σου δίνεται η δυνατότητα να γνωρίζεις άμεσα τα γεγονότα που αφορούν τις ζωές των άλλων λαών, κοινωνιών, ανθρώπων. Να βλέπεις την πραγματικότητα να εξελίσσεται μέσα από την ασφάλεια του καναπέ σου, νιώθοντας τόσο αδύναμος στο να κάνεις κάτι και να αλλάξεις κάτι.
Η έμφυλη βία με τις πολλές μορφές της (σεξουαλική, οικονομική, λεκτική, ψυχολογική), οι επιβολές «κανόνων» από θρησκείες, κοινωνίες, οικογένειες. Η κοινωνική ανισότητα. Ο μη έλεγχος του σώματος των γυναικών από τις ίδιες. Όλα αυτά δεν μπορούν να με αφήσουν ανεπηρέαστη.
Η «κρύπτη» είναι ασφάλεια, φυγή, σιγουριά, παιχνίδι, καταφύγιο…
Αν την ψάξουμε θα την δούμε, είναι ... ορατή. Αν την δημιουργήσουμε θα την δουν.
Οι ρίζες είναι εγκλωβισμός; Δίοδος προς το φώς απο το σκοτάδι; Η ιστορία μας; Ή είναι οι άγκυρες μας;
Πληροφορίες:
Χώρος: The Attic Gallery, Ριζοσπαστών Βουλευτών 1 (πρώην Γαλλικό Ινστιτούτο), πλαϊνή είσοδος, 2ος όροφος.
Εγκαίνια: Σάββατο 2 Μαρτίου, ώρα 19:30
Διάρκεια: έως 20 Μαρτίου.
Ωράριο: Τρίτη-Πέμπτη: 5-9. Παρασκευή-Σάββατο: 12-9. Κυριακή: 12-3. Δευτέρα κλειστά.
Επικοινωνία: www.theattic.gr, [email protected] , 26614-01198.
Ελένη Κορωνάκη
Εργάζεται στις Εκδόσεις Ενημέρωση από το 1990 σε θέσεις υψηλής ευθύνης. Ειδικεύεται στις δημόσιες σχέσεις, το ελεύθερο και το καλλιτεχνικό ρεπορτάζ.