Σάββατο 23.11.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

Λάθε και λάθρα βιώσας;

ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΡΓΟΣ
27 Σεπτεμβρίου 2015 / 13:59

ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΡΓΟΣ. ΚΕΡΚΥΡΑ. Το παιδί αυτό δεν παίζει με τα κύματα, όπως στην αρχή νομίσαμε. Είναι το δικό μου παιδί, το δικό σου, το δικό του, το δικό της. Κύματα έγιναν οι ψυχές μας. Ποια αστική ηθική, αλήθεια, επέβαλε διεθνώς να σκιάζεται η φωτογραφία και η εικόνα;

Ένα αγγελικό προσωπάκι βουτηγμένο στην άκρη της θάλασσας. Ποιες ντροπές κρύβονται εδώ; Δεν υπάρχουν πια «προσωπικά δεδομένα» για να προστατευθούν. Κυρίως, δεν υπάρχει καμία δημόσια αιδώς να προσβληθεί. Γιατί να μη προβληθεί καθαρά σε όλη του την φρίκη το δράμα του νεκρού μικρού πρόσφυγα;
Στην διπλανή παραλία παιδάκια παίζουν φτιάχνοντας κάστρα στην άμμο, όπως οφείλουν να κάνουν τα παιδιά όλου του κόσμου στις αμμουδιές τα καλοκαίρια. Γονείς, λίγο πιο πέρα, λιάζονται αμέριμνοι. Τι κάνουμε;
Δεν είναι ιδιοτροπία να θέλεις να φύγεις από μια καυτή ζώνη πολέμου, όπως μερικοί νομίζουν. «Να τους βουλιάξουμε έξω από τα χωρικά μας ύδατα!», φωνάζουν κάποιοι Ευρωπαίοι (και Έλληνες) με σφιγμένα χείλη. Και αποσπούν μέχρι και το 20% ή 30% των ψηφοφόρων.
Η Ευρώπη έχει πολλές ενοχές για να φορτωθεί και άλλες. Η επαναχάραξη των συνόρων των τελευταίων δυόμισι δεκαετιών στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής ξεκίνησε με ευρωπαϊκή και αμερικανική πρωτοβουλία. Πριν από ένα ακριβώς αιώνα, οι συνταγματάρχες Σάικς και Πικό χάραζαν εντελώς αυθαίρετα τα σύνορα ανάμεσα σε Ιράκ και Συρία, επιβάλλοντας την αγγλο-γαλλική επικυριαρχία στην περιοχή (μυστική συμφωνία Sykes-Picot, 1916). Το ντόπιο κίνημα πολιτικής απελευθέρωσης της εποχής υπονομεύθηκε από την αρχή με δυτική ενθάρρυνση και χρηματοδότηση του φανατισμού στην ίδια περιοχή. Αργότερα, θα ενθαρρύνονταν όλες οι αναθεωρητικές των συνόρων τάσεις, ανάλογα με τα εκάστοτε υψηλά συμφέροντα και πάντα με οχήματα τα πιο αβυσσαλέα πάθη εθνοτικών και θρησκευτικών διαφορών.
Εμείς οι Έλληνες, που πρόσφατα είδαμε το αποκρουστικό πρόσωπο των ηγετών της Ευρώπης, έχουμε χρέος να δείξουμε (μαζί με τους Ευρωπαίους ελεύθερους πολίτες), πρώτον, την ανθρωπιά μας, δεύτερον, την υποκρισία τους. Το παιδί αυτό, το δικό μας παιδί, δεν πέρασε λάθρα από την ιστορία, όπως κάποιοι θα επιθυμούσαν. Η σχετική επικούρειος ρήσις στην ελαφριά εκδοχή της - να περνάμε απαρατήρητοι και λαθραίοι για το καλό μας! - γίνεται τώρα, για την εναπομείνασα ανθρωπιά της Ευρώπης, ο σκοτεινός αντίπαλος.