Ο Ιησούς στο ναό του Σολομώντα & το κερκυραϊκό Πάσχα
Στο τσακ να χαθεί το μέτρο βρίσκονται οι κερκυραϊκές, πασχαλινές εκδηλώσεις, πόλος έλξης χιλιάδων επισκεπτών.
Η τεχνητή διεύρυνση τους σε χρόνο και χώρο τις απειλεί με μετάλλαξη, σε ορισμένες δε περιπτώσεις με αλλοίωση. Δεν είναι ανάγκη να είναι κανείς παραδοσιακό-προγονόπληκτος για να διαπιστώσει ότι η πομπή των Επιτάφιων διευρύνεται και μεγαλώνει ολοένα με πολυπληθή τμήματα, που καθιστούν την κάθε μια τους ατελείωτη ενώ και οι συντελεστές τους εξαντλούνται. Η παρεμβολή του Επιταφίου των Καθολικών ερμηνεύεται από την πεποίθηση να αποδειχθεί η αγαστή συνεργασία ανάμεσα στις κερκυραϊκές Εκκλησίες των δυο χριστιανικών δογμάτων.
Όταν συμπίπτει ο εορτασμός του Πάσχα καθίσταται εύλογη η συμπερίληψη των Καθολικών στις τελετές των Ορθοδόξων. Μια 'βδομάδα μετά την Ανάσταση όμως, τι ακριβώς συμβολίζει η εκδήλωση θρησκευτικού πένθους της Δυτικής Εκκλησίας, όπως ακριβώς έγινε φέτος; Έτσι και το σχετικά πρόσφατο, εμβόλιμο «έθιμο» να εκφωνούν κήρυγμα, διακόπτοντας την πομπή, τόσο ο Ορθόδοξος Ιεράρχης όσο και ο Καθολικός (σ.σ. κάτι που επαναλαμβάνεται από το Πάρκο της Π. Πλατείας το Μ. Σάββατο) δεν είναι κομμάτι καταχρηστικό; Διότι είναι άλλο πράγμα, η στάση για τη δέηση, που συνιστά επέκταση της θρησκευτικής λειτουργίας, και άλλο το κήρυγμα.
Δεν είναι υποχρεωτικό να είναι κάποιος πιστός για να σέβεται την πίστη του άλλου. Παλαιότερες αφηγήσεις θέλουν αυστηρή την στάση όλων κατά τη διέλευση της κάθε πομπής. Τα τελευταία πολλά χρόνια, συχνά - πυκνά διασχίζονται οι πομπές εγκαρσίως από φορτωμένους σερβιτόρους, που μπορεί να αποδεικνύονται εξαιρετικά εκπαιδευμένοι σ' αυτό το σλάλομ αλλά όπως και να το κάνουμε, ξενίζει!
Συνήθως η τηλεοπτική κάλυψη γίνεται η αφορμή να εκδηλώσουμε τις αδυναμίες μας κάτω από την πίεση της προβολής και της αναγνωρισιμότητας, που σέρνει αυτή ως παρενέργεια. Έτσι και με τους μπότηδες. Σε πολλές περιπτώσεις το έθιμο μετατρέπεται σε εντυπωσιοθηρικό διαγωνισμό, μεγέθους και κρότου. Οι ρίψεις παρατείνονται χρονικά ενώ οι αλλότριες αναφορές σε ποδοσφαιρικές ομάδες, ακόμα και πολιτικές προτιμήσεις απειλούν τη μετατροπή του σε καρικατούρα. Φέτος μάλιστα οι ρίψεις, που άλλοτε αποτυπώνονταν ως ηχητικό κύμα με σύνθημα αρχικώς τις κωδωνοκρουσίες και ύστερα τον διαδοχικό κρότο από γειτονιά σε γειτονιά, ξεκίνησαν νωρίτερα από την προβλεπόμενη ώρα, γεγονός αντικειμενικά επικίνδυνο και πάντως αυθαίρετο.
Ακόμα και ο ρόλος των μικροπωλητών δεν μπορεί να γίνεται πρωταγωνιστικός και να κυριαρχεί των εντυπώσεων και της ατμόσφαιρας... Και η μιντιακή κάλυψη δεν είναι μόνον η αφορμή ώστε να δείξουμε την τεχνική μας υπεροπλία αλλά αντιστρόφως να αποτυπώσουμε κατά το δυνατόν πιστά την ατμόσφαιρα, υπηρετώντας ίσως και την εσώτερη αφορμή τελετών και εκδηλώσεων ως θεματοφύλακές τους, κληροδότες στους επόμενους.
Το κερκυραϊκό Πάσχα παραμένει μια πανίσχυρη επικοινωνιακά σύνθεση καταστάσεων με μεγάλη εμβέλεια, και όπως σε κάθε περίπτωση συμβαίνει, η αειφορία της απειλείται από τις καταχρήσεις, που έχουν πάντοτε εάν δεν έχεις τον νου σου, την τάση να μεγαλώνουν...