Σάββατο 20.04.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

Στοχασμοί δίχως λεοντή και κέρατα

editorial
13 Ιανουαρίου 2021 / 10:16

Αν και είναι νωρίς ακόμα, η εντύπωση που έχει δημιουργηθεί είναι ότι οι δυνατότητες ελέγχου της προσωπικής κίνησης του καθενός θα παραμείνουν κι όταν ο κίνδυνος από τον νέο κορονοϊό θα έχει υποταχθεί.

Πρώτα, πρώτα, διότι με αφορμή τους περιορισμούς και τις προφυλάξεις, επιταχύνθηκε η συλλογή δεδομένων και η διαχείρισή τους ενώ βεβαίως η «οικειοθελής» απόδοσή τους γίνεται για την ανταλλαγή της ελευθερίας με τη virtual εναλλακτική. Δεν είναι ίδια, δεν είναι καλύτερη αλλά είναι η μοναδική που προσφέρεται στην καραντίνα.
Εικονική και η λειτουργία των συλλογικοτήτων. Προβάλλεται ως καθαρή, άμεση και ίσως καλύτερα οργανωμένη αλλά χωρίς το άρωμα της φυσικής παρουσίας χάνει από την ομορφιά, συχνά και από την ουσία της. Πως να τσακωθείς στο skype; Στέλνοντας emojis;
Ο πολιτισμός των big data θα τρέχει γρηγορότερα από τη δημοκρατική τους διευθέτηση, συγκεντρώνοντας δικαιώματα χρήσης αλλά κυρίως τεχνογνωσία. Κατοχυρώνοντας «πνευματικά δικαιώματα», σφετεριζόμενος την αδράνεια του μεγαλύτερου μέρους της κοινωνίας, που η εμπειρία του περιορίζεται σε δυο τρεις εφαρμογές του κινητού τηλεφώνου.
Δεν υπάρχει πειστικότερο παράδειγμα από την συγκρίσιμη αποτελεσματικότητα ανάμεσα στις διαδικασίες του πολιτικού συστήματος πχ. των ΗΠΑ και του twitter για την καθαίρεση του προέδρου Τραμπ, μέχρι την ορκωμοσία Μπάιντεν και με αφορμή και επιδίωξη την αποτροπή επανάληψης γεγονότων, όπως τα πρόσφατα στο αμερικανικό Καπιτώλιο. Οι πολιτικές διαδικασίες μοιάζουν γραφειοκρατική περιπέτεια ενώ για την «καθαίρεση Τραμπ» από το δίκτυο twitter αρκούσε ένα κείμενο Α4 με δυο επιχειρήματα, που κανείς δεν έχει το δικαίωμα και την ευκαιρία να αντικρούσει. Σίγουρα το αποτέλεσμα ικανοποιεί τους όπου Γης αντιτραμπιστές όμως δεν θα είναι η μοναδική φορά που θα χρησιμοποιηθεί αυτή η πρωτοδίκως τελεσίδικη απόφαση με συνοπτικές διαδικασίες. Κι αν έγινε fast track για τον μεγιστάνα απερχόμενο πρόεδρο των ΗΠΑ, τι θα συμβεί στον επερχόμενο «Τσε Γκεβάρα»;
Το χειρότερο όμως είναι η κυριότητα με αμφισβητούμενης ηθικής πρόσληψης νομικά, απολύτως χρονικά παραμετροποιημένης διαχείρισης των δεδομένων. Συμπυκνωμένη η φράση, με συγχωρείτε, όμως έτσι επιβεβαιώνεται η συντριπτική διαφορά ισχύος ανάμεσα στις μικρές ή μεγαλύτερες κοινωνίες και την τεράστια υπερσυγκέντρωση πλούτου, ισχύος και εξουσίας. Σ' άλλο χρόνο τρέχουν εκείνες και σ' άλλο αυτή. Η ελίτ βρίσκεται ήδη στον στίβο όταν η κοινωνία σέρνει τα πράγματά της στο λεωφορείο για το στάδιο. Πως να κερδίσει την κούρσα;