Δευτέρα 23.12.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

Πανηγυρική συναυλία της Φ.Ε. Μάντζαρος στο Δημοτικό Θέατρο

Φιλαρμονική Μάντζαρος
07 Nov 2018 / 14:41
Ελένη Κορωνάκη

ΚΕΡΚΥΡΑ. Στο πλαίσιο των εορτασμών για την 128η επέτειο από την ίδρυσή της, η Φιλαρμονική Εταιρία «Μάντζαρος» θα πραγματοποιήσει την καθιερωμένη πανηγυρική συναυλία της, το Σάββατο

17 Νοεμβρίου, στις 20:30 στο Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας.
Η όπερα θα έχει την τιμητική της στο πρόγραμμα της συναυλίας, γι’ αυτό και το Μουσικό Σώμα της Φιλαρμονικής, υπό την διεύθυνση του αρχιμουσικού Σωκράτη Άνθη, θα συμπράξει με τρεις καταξιωμένους λυρικούς τραγουδιστές. Πρόκειται για την υψίφωνο Στέλλα Καββαδία, τον τενόρο Rossen Nentchev και τον βαρύτονο Σωτήρη Τριάντη.

Τιμής ένεκεν στον «πατριάρχη» της λεγόμενης επτανησιακής μουσική, από τον οποίον έλαβε το όνομά της, το Μουσικό Σώμα της Φιλαρμονικής θα ανοίξει το πρόγραμμα της επετειακής αυτής συναυλίας με τη Συμφωνία Αρ.1 «Ανατολικού Γένους», του Νικόλαου Χαλικιόπουλου – Μάντζαρου (1795-1872), σε μια νέα διασκευή που επιμελήθηκε ο υπαρχιμουσικός Σπύρος Μαυρόπουλος. Ο Μάντζαρος σήμερα είναι ευρύτερα γνωστός ως ο συνθέτης του Εθνικού Ύμνου. Ωστόσο το συνθετικό του έργο είναι πολύ πλουσιότερο. Ανάμεσα στα πολλά άλλα αξιόλογα έργα του, συγκαταλέγεται και μια σειρά από συμφωνίες, που ως μορφή εντάσσονται στην κατηγορία της ιταλικής sinfonia. Αποτελούν, δηλαδή, ένα αυτοτελές και σχετικά μικρής έκτασης έργο, το οποίο συνήθως έχει εισαγωγικό χαρακτήρα. Μεταξύ αυτών και η Συμφωνία Αρ.1 «Ανατολικού Γένους» που, όπως φανερώνει και ο τίτλος της, ενσωματώνει αρκετά στοιχεία οριενταλισμού όπως αυτός εκλαμβανόταν κατά τον 19ο αιώνα. Για πρώτη φορά το έργο αυτό εκδόθηκε σε μορφή για πιάνο πριν 145 χρόνια, από τον ιταλικό οίκο Venturini.
 
Αλλάζοντας ύφος, θα ακολουθήσει η καθηλωτική ορχηστρική εισαγωγή της τετράπρακτης όπερας La forza del destino (Η δύναμη του πεπρωμένου), η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας το 1862, σηματοδοτώντας κατά κάποιους την έναρξη της πιο εσωτερικής περιόδου της συνθετικής πορείας του Giuseppe Verdi (1813-1901). Εννέα χρόνια νωρίτερα από τη Δύναμη του πεπρωμένου, είχε κάνει πρεμιέρα στη Βενετία το δημοφιλέστερο ίσως έργο του κορυφαίου αυτού Ιταλού μελοδραματοποιού. Ο λόγος, φυσικά, για την όπερα La Traviata. Τις άριες της πρωταγωνίστριας Violetta, Sempre libera και Addio del passato από την πρώτη και την τρίτη και τελευταία πράξη του έργου αντίστοιχα, θα ερμηνεύσει η υψίφωνος Στέλλα Καββαδία.
 
Σε σύμπραξη με τον διακεκριμένο Γερμανό κλαρινετίστα Harald Hendricks, θα ακολουθήσει το Κονσερτίνο για κλαρινέτο (Op.26) του Carl Maria von Weber (1786-1826), ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα του ρεπερτορίου του οργάνου. Σε αντίθεση με πιο εκτενή έργα, το Κονσερτίνο εκτυλίσσεται σε ένα και μοναδικό μέρος, το οποίο διακρίνεται από τη μεστή παράθεση των βασικών μουσικών του θεμάτων και των παραλλαγών τους. O Weber συνέθεσε το εν λόγω έργο το 1811 (λέγεται ότι το ολοκλήρωσε μέσα σε τρεις μόλις ημέρες), αφιερώνοντάς το στο νεαρό ακόμη τότε, αλλά μετέπειτα διάσημο συμπατριώτη του κλαρινετίστα,  Heinrich Joseph Baermann.
 
Διεκδικώντας τα σκήπτρα του κορυφαίου μελοδραματοποιού από τον Verdi, ο Giacomo Puccini (1858-1924), αν μη τι άλλο αποτελεί έναν εκ των σημαντικότερων εκπροσώπων του κινήματος του βερισμού, στην ιταλική μουσική στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ο αιώνα. Ακριβώς τότε είναι που παρουσιάζει και ένα από τα γνωστότερα έργα του, μελοποιώντας το δραματικό λιμπρέτο των Luigi Illica και Giuseppe Giacosa· την τρίπρακτη όπερα Tosca, η οποία έκανε πρεμιέρα στη Ρώμη το 1900. Από την τελευταία πράξη του έργου αυτού, ο τενόρος Rossen Nentchev θα ερμηνεύσει την άρια E lucevan le stelle. Πρόκειται για ένα από τα συγκινητικότερα μέρη ολόκληρου του έργου καθώς ο πρωταγωνιστής, Cavaradossi, γράφει προς την Tosca μόλις του έχει ανακοινωθεί ότι του απομένει μόνο μια ώρα ζωής… Επιστρέφοντας στην Traviata του Giuseppe Verdi, ο Rossen Nentchev θα ερμηνεύσει την επίσης γεμάτη συναισθηματισμό άρια του πρωταγωνιστή Alfredo, Lunge da lei, από την δεύτερη πράξη του έργου. Από την ίδια πράξη προέρχεται και η άρια του Giorgio, πατέρα του Alfredo, Di Provenza il mare il sol, που θα ερμηνεύσει ο βαρύτονος Σωτήρης Τριάντης κλείνοντας το πρόγραμμα της επετειακής αυτής συναυλίας της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος».
 
Πριν όμως από το κλείσιμο αυτό, θα προηγηθεί ένα σύντομο αφιέρωμα στον Gioachino Rossini (1792-1868), ως φόρος τιμής για την επέτειο συμπλήρωσης 150 ετών από την εκδημία του. Ο μεγάλος αυτός Ιταλός μουσουργός θεωρείται εκ των αναμορφωτών της όπερας αλλά και δημιουργός κάποιων εκ των σπουδαιότερων έργων του είδους, επηρεάζοντας πολλούς σύγχρονους και νεότερούς του συνθέτες. Ειδικά οι κωμικές του όπερες αποτέλεσαν και αποτελούν το σημείο αναφοράς στην εργογραφία του. Επιλέγοντας ανάμεσα στις διασημότερες εξ αυτών, το Μουσικό Σώμα της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος» θα ερμηνεύσει την πασίγνωστη εισαγωγή από την δίπρακτη Ιταλίδα στο Αλγέρι, που έκανε πρεμιέρα το 1813 στη Βενετία. Επίσης, συνοδεύοντας τον βαρύτονο Σωτήρη Τριάντη, θα παρουσιάσει την άρια Largo al factotum που τραγουδά ο κουρέας Figaro μόλις πρωτοεμφανίζεται επί σκηνής, στην πρώτη από τις δύο πράξεις του Κουρέα της Σεβίλλης (πρεμιέρα: Ρώμη, 1816).
Η Στέλλα Καββαδία γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και ξεκίνησε της σπουδές της στο Εθνικό Ωδείο, πλάι στην Σόνια Θεοδωρίδου. Αποφοίτησε από το Ωδείο Atheneum το 2014, χρονιά που ξεκίνησε και τη συνεργασία της με την Εθνική Λυρική Σκηνή και, πιο συγκεκριμένα, με το Studio Όπερας αυτής. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος σεμιναρίων και masterclasses, ενώ έχει αποσπάσει και σημαντικές διακρίσεις σε διαγωνισμούς, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Ανάμεσα στους οπερατικούς ρόλους που έχει ερμηνεύσει, συγκαταλέγονται εκείνοι της Michaela από την Κάρμεν του Bizet, της Contessa Almaviva από τους Γάμους του Φίγκαρο και  της Fiordiligi από το Έτσι κάνουν όλες του Mozart, καθώς και της Liu και της Giovanna από την όπερα Ριγκολέττο του Verdi.
 
O Rossen Nentchev είναι απόφοιτος κλασικού τραγουδιού της Κρατικής Μουσικής Ακαδημίας «Pancho Vladigerov» της Βουλγαρίας. Ακολούθως μαθήτευσε πλάι στον Vittorio Terranova στην Ακαδημία «G. Marziali» στο Μιλάνο, ενώ υπήρξε υπότροφος του Υπουργείου Πολιτισμού της Βουλγαρίας για συμμετοχή σε διάφορα master classes, πλάι σε φημισμένους δασκάλους. Από το 2011 έως το 2013 πραγματοποίησε εμφανίσεις σε ιταλικές οπερατικές σκηνές, ερμηνεύοντας ρόλους σε σπουδαία έργα όπως τα Ναμπούκο και Τραβιάτα. Το 2016 πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στην Όπερα & Μπαλέτο της Σόφιας, με την οποία και συνεργάζεται ως σολίστ σήμερα. Είναι ένας εκ των αγαπημένων μαθητών του μεγάλου Jose Carreras, στα master classes του οποίου, στο Ωδείο «G. Rossini» στο Πέζαρο, συμμετείχε με επιτυχία το 2017 και το 2018.

O Σωτήρης Τριάντης γεννήθηκε στην Κέρκυρα, όπου ξεκίνησε μαθήματα κλαρινέτου στη Φ.Ε. «Μάντζαρος» και θεωρητικών στο Ωδείο Κέρκυρας. Είναι πτυχιούχος Ιατρικής, ειδικευμένος στην ψυχιατρική. Σπούδασε μονωδία με υποτροφία στο Ωδείο «Νικόλαος Μάντζαρος», καθώς και με τον βαθύφωνο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Τάσο Αποστόλου. Έχει παρακολουθήσει masterclass όπερας με τους Δημήτρη Καβράκο, Χριστόφορο Σταμπόγλη και Pietro Ballo, masterclass lied  με τον Andreas Reibenspies και ορατόριου με τον Stephen Varcoe. Ως σολίστ και ως χορωδός έχει συμπράξει με διάφορα ορχηστρικά σχήματα σε πολλές συναυλίες, φεστιβάλ αλλά και δισκογραφικές παραγωγές, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Έχει ερμηνεύσει οπερατικούς ρόλους συμμετέχοντας στο cast έργων όπως Τόσκα, Καβαλερία Ρουστικάνα, Κάρμεν, Ο υποψήφιος, Κυρά Φροσύνη κ.ά.
Πέραν όμως από το οπερατικό σκέλος, το Μουσικό Σώμα της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος» θα ερμηνεύσει και το Κονσερτίνο για κλαρινέτο του Carl Maria von Weber, συμπράττοντας με τον διακεκριμένο Γερμανό κλαρινετίστα Harald Hendricks. Ο Harald Hendricks κατάγεται από την γερμανική πόλη Moers, όπου πήρε τα πρώτα του μαθήματα μουσικής, ενώ διετέλεσε και μέλος σε συμφωνικές ορχήστρες νέων της ευρύτερης περιοχής. Από το 1990 κατέχει τη θέση του σολίστ στην Φιλαρμονική του Έσσεν, ενώ έχει συμπράξει και με διάφορες άλλες σημαντικές γερμανικές ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου. Μεταξύ άλλων έχει συνεργαστεί με μεγάλες οπερατικές σκηνές, όπως η Κρατική Όπερα του Αμβούργου, η Semperoper της Δρέσδης, καθώς και η Κρατική Όπερα της Βαυαρίας (μόνιμος επισκέπτης την περίοδο 2005-2008). Τα τελευταία χρόνια επισκέπτεται τακτικά την Κέρκυρα, διδάσκοντας σε σεμινάρια της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος».
 
 
 

Ελένη Κορωνάκη

Εργάζεται στις Εκδόσεις Ενημέρωση από το 1990 σε θέσεις υψηλής ευθύνης. Ειδικεύεται στις δημόσιες σχέσεις, το ελεύθερο και το καλλιτεχνικό ρεπορτάζ.