Αναγόρευση των Roy Ascott και Stelarc σε επίτιμους Διδάκτορες του Ιονίου
Ιόνιο Πανεπιστήμιο
18 Μαΐου 2016
/ 15:37
ΚΕΡΚΥΡΑ. Σε κλίμα επισημότητας πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το πρωί η τελετή αναγόρευσης των καθηγητών Roy Ascott και Stelarc σε επίτιμους Διδάκτορες του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου στην Αίθουσα Τελετών της Ιονίου Ακαδημίας.
Σε κλίμα επισημότητας πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το πρωί η τελετή αναγόρευσης των καθηγητών Roy Ascott και Stelarc σε επίτιμους Διδάκτορες του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου στην Αίθουσα Τελετών της Ιονίου Ακαδημίας.
Οι έπαινοι των καθηγητών του Ιονίου
Μετά την είσοδο των τηβεννοφόρων μελών της Συγκλήτου και των τιμωμένων προσώπων, o Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθ. Β. Χρυσικόπουλος, προλόγισε την τελετή και τόνισε μεταξύ άλλων την ακαδημαϊκή μοναδικότητα της σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών σε πανελλαδικό επίπεδο, μια σχολή που συμβάλλει στην ανάπτυξη της έρευνας και υποστηρίζει ουσιαστικά την διδακτική διαδικασία. Στη συνέχεια τον έπαινο του Roy Ascott έπλεξε ο Κοσμήτορας της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών, καθ. Χ. Ξανθουδάκης, ο οποίος, αφού ανέλυσε την καλλιτεχνική και ακαδημαϊκή πορεία του καλλιτέχνη, τόνισε πως το πανεπιστήμιο τιμά τον Ascott για τις απαντήσεις που έχει δώσει στη δύσκολη σχέση τέχνης και τεχνολογίας. Στο πλαίσιο του αντίστοιχου επαίνου για τον Stelarc, ο Αναπλ. Πρύτανης, καθ. Ιωσήφ Παπαδάτος, μίλησε για την σημαντική πορεία του καλλιτέχνη της παραστατικής τέχνης (Performance artist) και την πρωτοποριακή του έρευνα στους χώρους, μεταξύ άλλων, της ρομποτικής, της βιοτεχνολογίας και της εικονικής πραγματικότητας. Ακουλούθησε η ανάγνωση των σχετικών ψηφισμάτων από τον Πρόεδρο του τμήματος Αναπ. Καθ. Ανδρέα Φλώρο και το τελετουργικό της περιένδυσης με την τήβεννο και τα διάσημα του Ιονίου, αλλά και η επίδοση των διδακτορικών διπλωμάτων.
Roy Ascott και τηλεματική τέχνη
Ο Roy Ascott είναι ένας καλλιτέχνης που κινείται στην avand guard της τηλεματικής τέχνης (όρος που πρότεινε ο ίδιος ήδη το 1990) η όποια χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο και άλλα ψηφιακά μέσα, όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα κινητά τηλέφωνα, για να δημιουργήσει μια διαδραστική μορφή τέχνης. Στην ομιλία του πρότεινε την έννοια του συγκρητισμού, δηλαδή της αλληλοεπίδρασης των πεδίων επιστημονικής γνώσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας, με σκοπό νέες καλλιτεχνικές εμπειρίες. Τέλος συμβούλευσε τους νεώτερους να αναζητούν παντού, στις διαφορετικές κουλτούρες, την επιστήμη, τη λογική και συνάμα τη διαίσθηση, πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Stelarc και το «παρωχημένο» σώμα
Η παραστατική τέχνη του Stelarc, σύμφωνα με τον ίδιο, εστιάζει στην θέαση του ανθρώπινου σώματος όχι ως αντικείμενο πόθου, αλλά ως αντικείμενο σχεδιασμού και επανασχεδιασμού. Για τον Stelarc το σώμα είναι «παρωχημένο» και ανεπαρκές, αν αναλογιστεί κανείς τις τρομακτικές δυνατότητες της βιοτεχνολογίας, όπως είναι η μεταμόσχευση προσώπου, η εμφύτευση ξένων οργάνων, κτλ. Ωστόσο, παραμένει πεδίο πειραματισμού το οποίο ο Stelarc χρησιμοποιεί και μάλιστα θέτει στον βωμό της τέχνης το ίδιο του το σώμα. Έχει εμφυτεύσει ένα αυτί στο χέρι του και έχει κινηματογραφήσει τη λειτουργία των εσωτερικών του οργάνων με μικροκάμερες μέσα στο σώμα του. Στην ομιλία του σημείωσε ότι η εξωτερική μας εμφάνιση ίσως να μην διαφοροποιηθεί σημαντικά στους επόμενους αιώνες, ωστόσο, δεδομένων των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας, η εσωτερική μας όψη θα είναι εντελώς διαφορετική.
Δείτε το φωτορεπορτάζ
Οι έπαινοι των καθηγητών του Ιονίου
Μετά την είσοδο των τηβεννοφόρων μελών της Συγκλήτου και των τιμωμένων προσώπων, o Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθ. Β. Χρυσικόπουλος, προλόγισε την τελετή και τόνισε μεταξύ άλλων την ακαδημαϊκή μοναδικότητα της σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών σε πανελλαδικό επίπεδο, μια σχολή που συμβάλλει στην ανάπτυξη της έρευνας και υποστηρίζει ουσιαστικά την διδακτική διαδικασία. Στη συνέχεια τον έπαινο του Roy Ascott έπλεξε ο Κοσμήτορας της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών, καθ. Χ. Ξανθουδάκης, ο οποίος, αφού ανέλυσε την καλλιτεχνική και ακαδημαϊκή πορεία του καλλιτέχνη, τόνισε πως το πανεπιστήμιο τιμά τον Ascott για τις απαντήσεις που έχει δώσει στη δύσκολη σχέση τέχνης και τεχνολογίας. Στο πλαίσιο του αντίστοιχου επαίνου για τον Stelarc, ο Αναπλ. Πρύτανης, καθ. Ιωσήφ Παπαδάτος, μίλησε για την σημαντική πορεία του καλλιτέχνη της παραστατικής τέχνης (Performance artist) και την πρωτοποριακή του έρευνα στους χώρους, μεταξύ άλλων, της ρομποτικής, της βιοτεχνολογίας και της εικονικής πραγματικότητας. Ακουλούθησε η ανάγνωση των σχετικών ψηφισμάτων από τον Πρόεδρο του τμήματος Αναπ. Καθ. Ανδρέα Φλώρο και το τελετουργικό της περιένδυσης με την τήβεννο και τα διάσημα του Ιονίου, αλλά και η επίδοση των διδακτορικών διπλωμάτων.
Roy Ascott και τηλεματική τέχνη
Ο Roy Ascott είναι ένας καλλιτέχνης που κινείται στην avand guard της τηλεματικής τέχνης (όρος που πρότεινε ο ίδιος ήδη το 1990) η όποια χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο και άλλα ψηφιακά μέσα, όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα κινητά τηλέφωνα, για να δημιουργήσει μια διαδραστική μορφή τέχνης. Στην ομιλία του πρότεινε την έννοια του συγκρητισμού, δηλαδή της αλληλοεπίδρασης των πεδίων επιστημονικής γνώσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας, με σκοπό νέες καλλιτεχνικές εμπειρίες. Τέλος συμβούλευσε τους νεώτερους να αναζητούν παντού, στις διαφορετικές κουλτούρες, την επιστήμη, τη λογική και συνάμα τη διαίσθηση, πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Stelarc και το «παρωχημένο» σώμα
Η παραστατική τέχνη του Stelarc, σύμφωνα με τον ίδιο, εστιάζει στην θέαση του ανθρώπινου σώματος όχι ως αντικείμενο πόθου, αλλά ως αντικείμενο σχεδιασμού και επανασχεδιασμού. Για τον Stelarc το σώμα είναι «παρωχημένο» και ανεπαρκές, αν αναλογιστεί κανείς τις τρομακτικές δυνατότητες της βιοτεχνολογίας, όπως είναι η μεταμόσχευση προσώπου, η εμφύτευση ξένων οργάνων, κτλ. Ωστόσο, παραμένει πεδίο πειραματισμού το οποίο ο Stelarc χρησιμοποιεί και μάλιστα θέτει στον βωμό της τέχνης το ίδιο του το σώμα. Έχει εμφυτεύσει ένα αυτί στο χέρι του και έχει κινηματογραφήσει τη λειτουργία των εσωτερικών του οργάνων με μικροκάμερες μέσα στο σώμα του. Στην ομιλία του σημείωσε ότι η εξωτερική μας εμφάνιση ίσως να μην διαφοροποιηθεί σημαντικά στους επόμενους αιώνες, ωστόσο, δεδομένων των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας, η εσωτερική μας όψη θα είναι εντελώς διαφορετική.
Δείτε το φωτορεπορτάζ