Ολοκληρώθηκε το Συνέδριο – Φεστιβάλ Επτανησιακής Μουσικής της Χορωδίας Κέρκυρας (photos
Συνέδριο
16 Οκτωβρίου 2022
/ 15:07
Το Συνέδριο – Φεστιβάλ διοργανώθηκε από την Χορωδία Κέρκυρας και το Κέντρο Επτανησιακής Μουσικής αυτής, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων και της Π.Ε.Δ.Ι.Ν., καθώς και τη συνεργασία του Ιονίου Πανεπιστημίου.
ΚΕΡΚΥΡΑ. Με τη σύμπραξη του Μουσικού Σώματος της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Παλαιά) και της Χορωδίας Κέρκυρας, στη συναυλία που έλαβε χώρα στο Δημοτικό Θέατρο το Σάββατο 15 Οκτωβρίου, κορυφώθηκαν οι παράλληλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις του Συνεδρίου – Φεστιβάλ Επτανησιακής Μουσικής. Το πρόγραμμα της εν λόγω συναυλίας, ενταγμένο στο γενικότερο πνεύμα του Συνεδρίου – Φεστιβάλ, ήταν αφιερωμένο σε έργα μουσουργών από όλα σχεδόν τα νησιά του Ιονίου.
Πιο συγκεκριμένα, τη συναυλία άνοιξε η μπάντα της Παλαιάς Φιλαρμονικής, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Σπύρου Προσωπάρη, ερμηνεύοντας το εμβατήριό του με τίτλο Ιόνιοι Νήσοι. Ακολούθησαν κατά σειρά η Sinfonia di Genere Orientale του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου, η Ελληνική Πανήγυρις του Σπυρίδωνος Καίσαρη, το Εμβατήριο από το συμφωνικό ποίημα Ατάλια του Διονύσιου Ροδοθεάτου, η πόλκα Ο χαιρετισμός των λουλουδιών του Ιωσήφ Καίσαρη, το β΄ μέρος από τη Μακεδονική Σουίτα του Διονύσιου Βισβάρδη και, τέλος, το γ΄ μέρος από την Ελληνική Σουίτα αρ.1 του Διονύσιου Λαυράγκα.
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, σειρά είχε η Ανδρική Χορωδία Κέρκυρα υπό τη διεύθυνση της μαέστρου της, Χριστίνας Καλλιαρίδου, ερμηνεύοντας έξι παραδοσιακά κερκυραϊκά τραγούδια (Μια βαρκούλα θ’ αρματώσω, Ποιος κρίνος ωραιότατος, Κάτω στο Σιδάρι, Ω, τι λαμπρό φεγγάρι, Το καϊκάκι, Χορός μετά την εκκλησία) που κατέγραψαν οι Κατερίνα Μπουμπάρα, Ανδριάνα Συρίμη και Μαρία Κεφαλίδου.
Το τρίτο και τελευταίο μέρος της βραδιάς ξεκίνησε με τη μπάντα της Παλαιάς Φιλαρμονικής και την Ανδρική Χορωδία Κέρκυρας στο Των αδυνάτων είναι του Σπυρίδωνος Ξύνδα. Ακολούθησε η σύμπραξη της μπάντας με όλα τα τμήματα της Χορωδίας Κέρκυρας (Ανδρικό, Γυναικείο, Παιδικό) παρουσιάζοντας τα εξής έργα: Κοντάκιο τριών Αγίων της Επτανήσου, Ξανθός Απρίλης από το έργο Ελεύθεροι Πολιορκημένοι του Τιμόθεου Αρβανιτάκη (soloists: Δέσποινα Αλέξη, Έλενα Κούστα), πέντε ωδές από την α΄ μελοποίηση του Ύμνου εις την Ελευθερίαν του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου και, τέλος, Η όμορφή μας Κέρκυρα του Νικόλαου Φαναριώτη, όλα σε μεταγραφές του Σπύρου Προσωπάρη.
Στην αποφώνησή του ο Πρόεδρος της Χορωδίας Κέρκυρας, Τάκης Μεταλληνός, ευχαρίστησε όλους του φορείς που στήριξαν τη διοργάνωση, ευχόμενος αυτή να γίνει θεσμός, και τόνισε την ανάγκη διαρκούς συνεργασίας των καλλιτεχνικών σωματείων και των Αρχών των Επτανήσων. Επίσης, επέδωσε αναμνηστικά στον Πρόεδρο της Παλαιάς Φιλαρμονικής, Σπύρο Παδοβά, προαναγγέλοντας κι άλλες συνέργειες στο μέλλον.
Οι υπόλοιπες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ
Οι παράλληλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ – Συνεδρίου Επτανησιακής Μουσικής ξεκίνησαν ήδη από την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου στην πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα, με τις συναυλίες του τετραμελούς φωνητικού συγκροτήματος παραδοσιακής κερκυραϊκής μουσικής «Τ’ αργαστήρι» (Γιώργος Ανυφαντής, Προκόπης Καπαράκης, Σπύρος Μέξας, Αλέξανδρος Σκούρας) υπό τη συνοδεία μικρού ορχηστρικού συνόλου, καθώς και του Συνόλου Ξύλινων Πνευστών της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος» επίσης με έργα Επτανησίων μουσουργών (διεύθυνση: Σπύρος Ρουβάς, παρουσίαση: Σωκράτης Άνθης, soloists: Τάσος Ασπιώτης, Διονύσης Μαρτίνης). Προηγήθηκε χαιρετισμός από τον Πρόεδρο της Χορωδίας Κέρκυρας, Τάκη Μεταλληνό, εκ μέρους των διοργανωτών.
Την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, στο εσωτερικό περιστύλιο των παλαιών Ανακτόρων των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετής έναρξης του Συνεδρίου – Φεστιβάλ, η οποία πλαισιώθηκε από τη συναυλία της Κερκυραϊκής Καντάδας & Μαντολινάτας υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Ροζίνας Ανεμογιάννη.
Οι εκδηλώσεις συνεχίστηκαν με χορωδιακή μουσική την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας, αυτή τη φορά με χορωδίες από την Λευκάδα και την Κεφαλλονιά. Επρόκειτο για κοινό σχήμα απαρτιζόμενο από τους κανταδόρους της Νέας Χορωδίας και μέλη της «Αγιομαυρίτικης Παρέας» Λευκάδας, για να λάβει ακολούθως τη σκυτάλη η Χορωδία Αργοστολίου (διεύθυνση: Άγγελος Μουρελάτος).
Μετά και την κορύφωση των παράλληλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με την προαναφερθείσα Σαββατιάτικη συναυλία, ο κύκλος αυτών κλείνει την Κυριακή 16 Οκτωβρίου με μία ακόμη συναυλία, αυτή των «Τραγουδιστάδων τση Ζάκυνθος», ως επιστέγασμα του Συνεδρίου – Φεστιβάλ, στην Πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα (ώρα έναρξης: 19.30).
Το Συνεδριακό μέρος
Το αμιγώς συνεδριακό σκέλος της διοργάνωσης, έλαβε χώρα στην Ιόνιο Βουλή το διήμερο 14-15 Οκτωβρίου, περιλαμβάνοντας τις εξής θεματικές ενότητες: Οργανική Μουσική (συνεδρίες: Πνευστά – Μπάντες, Έγχορδα – Μαντολινάτες), Μουσική Εκπαίδευση (συνεδρίες: Άτυπη Μουσική Εκπαίδευση – Ωδεία, Μουσικά Σχολεία – Τριτοβάθμια Εκπαίδευση) και Φωνητική Μουσική (συνεδρίες: Παραδοσιακή Μουσική – Ψαλτική, Χορωδιακή Μουσική – Όπερα). Στο πλαίσιο αυτών παρουσιάστηκε ένα μεγάλο εύρος θεμάτων που αφορούσαν τόσο ιστορικά ζητήματα, όσο και σκέψεις και προβληματισμούς για το παρόν και το μέλλον της μουσικής στον Επτανησιακό χώρο (και όχι μόνο), μέσα από συνολικά 20 ομιλίες ισάριθμων εισηγητών προερχόμενων από όλους τους σχετικούς χώρους.
Το Συνέδριο – Φεστιβάλ διοργανώθηκε από την Χορωδία Κέρκυρας και το Κέντρο Επτανησιακής Μουσικής αυτής, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων και της Π.Ε.Δ.Ι.Ν., καθώς και τη συνεργασία του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Πιο συγκεκριμένα, τη συναυλία άνοιξε η μπάντα της Παλαιάς Φιλαρμονικής, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Σπύρου Προσωπάρη, ερμηνεύοντας το εμβατήριό του με τίτλο Ιόνιοι Νήσοι. Ακολούθησαν κατά σειρά η Sinfonia di Genere Orientale του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου, η Ελληνική Πανήγυρις του Σπυρίδωνος Καίσαρη, το Εμβατήριο από το συμφωνικό ποίημα Ατάλια του Διονύσιου Ροδοθεάτου, η πόλκα Ο χαιρετισμός των λουλουδιών του Ιωσήφ Καίσαρη, το β΄ μέρος από τη Μακεδονική Σουίτα του Διονύσιου Βισβάρδη και, τέλος, το γ΄ μέρος από την Ελληνική Σουίτα αρ.1 του Διονύσιου Λαυράγκα.
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, σειρά είχε η Ανδρική Χορωδία Κέρκυρα υπό τη διεύθυνση της μαέστρου της, Χριστίνας Καλλιαρίδου, ερμηνεύοντας έξι παραδοσιακά κερκυραϊκά τραγούδια (Μια βαρκούλα θ’ αρματώσω, Ποιος κρίνος ωραιότατος, Κάτω στο Σιδάρι, Ω, τι λαμπρό φεγγάρι, Το καϊκάκι, Χορός μετά την εκκλησία) που κατέγραψαν οι Κατερίνα Μπουμπάρα, Ανδριάνα Συρίμη και Μαρία Κεφαλίδου.
Το τρίτο και τελευταίο μέρος της βραδιάς ξεκίνησε με τη μπάντα της Παλαιάς Φιλαρμονικής και την Ανδρική Χορωδία Κέρκυρας στο Των αδυνάτων είναι του Σπυρίδωνος Ξύνδα. Ακολούθησε η σύμπραξη της μπάντας με όλα τα τμήματα της Χορωδίας Κέρκυρας (Ανδρικό, Γυναικείο, Παιδικό) παρουσιάζοντας τα εξής έργα: Κοντάκιο τριών Αγίων της Επτανήσου, Ξανθός Απρίλης από το έργο Ελεύθεροι Πολιορκημένοι του Τιμόθεου Αρβανιτάκη (soloists: Δέσποινα Αλέξη, Έλενα Κούστα), πέντε ωδές από την α΄ μελοποίηση του Ύμνου εις την Ελευθερίαν του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου και, τέλος, Η όμορφή μας Κέρκυρα του Νικόλαου Φαναριώτη, όλα σε μεταγραφές του Σπύρου Προσωπάρη.
Στην αποφώνησή του ο Πρόεδρος της Χορωδίας Κέρκυρας, Τάκης Μεταλληνός, ευχαρίστησε όλους του φορείς που στήριξαν τη διοργάνωση, ευχόμενος αυτή να γίνει θεσμός, και τόνισε την ανάγκη διαρκούς συνεργασίας των καλλιτεχνικών σωματείων και των Αρχών των Επτανήσων. Επίσης, επέδωσε αναμνηστικά στον Πρόεδρο της Παλαιάς Φιλαρμονικής, Σπύρο Παδοβά, προαναγγέλοντας κι άλλες συνέργειες στο μέλλον.
Οι υπόλοιπες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ
Οι παράλληλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ – Συνεδρίου Επτανησιακής Μουσικής ξεκίνησαν ήδη από την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου στην πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα, με τις συναυλίες του τετραμελούς φωνητικού συγκροτήματος παραδοσιακής κερκυραϊκής μουσικής «Τ’ αργαστήρι» (Γιώργος Ανυφαντής, Προκόπης Καπαράκης, Σπύρος Μέξας, Αλέξανδρος Σκούρας) υπό τη συνοδεία μικρού ορχηστρικού συνόλου, καθώς και του Συνόλου Ξύλινων Πνευστών της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος» επίσης με έργα Επτανησίων μουσουργών (διεύθυνση: Σπύρος Ρουβάς, παρουσίαση: Σωκράτης Άνθης, soloists: Τάσος Ασπιώτης, Διονύσης Μαρτίνης). Προηγήθηκε χαιρετισμός από τον Πρόεδρο της Χορωδίας Κέρκυρας, Τάκη Μεταλληνό, εκ μέρους των διοργανωτών.
Την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, στο εσωτερικό περιστύλιο των παλαιών Ανακτόρων των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετής έναρξης του Συνεδρίου – Φεστιβάλ, η οποία πλαισιώθηκε από τη συναυλία της Κερκυραϊκής Καντάδας & Μαντολινάτας υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Ροζίνας Ανεμογιάννη.
Οι εκδηλώσεις συνεχίστηκαν με χορωδιακή μουσική την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας, αυτή τη φορά με χορωδίες από την Λευκάδα και την Κεφαλλονιά. Επρόκειτο για κοινό σχήμα απαρτιζόμενο από τους κανταδόρους της Νέας Χορωδίας και μέλη της «Αγιομαυρίτικης Παρέας» Λευκάδας, για να λάβει ακολούθως τη σκυτάλη η Χορωδία Αργοστολίου (διεύθυνση: Άγγελος Μουρελάτος).
Μετά και την κορύφωση των παράλληλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με την προαναφερθείσα Σαββατιάτικη συναυλία, ο κύκλος αυτών κλείνει την Κυριακή 16 Οκτωβρίου με μία ακόμη συναυλία, αυτή των «Τραγουδιστάδων τση Ζάκυνθος», ως επιστέγασμα του Συνεδρίου – Φεστιβάλ, στην Πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα (ώρα έναρξης: 19.30).
Το Συνεδριακό μέρος
Το αμιγώς συνεδριακό σκέλος της διοργάνωσης, έλαβε χώρα στην Ιόνιο Βουλή το διήμερο 14-15 Οκτωβρίου, περιλαμβάνοντας τις εξής θεματικές ενότητες: Οργανική Μουσική (συνεδρίες: Πνευστά – Μπάντες, Έγχορδα – Μαντολινάτες), Μουσική Εκπαίδευση (συνεδρίες: Άτυπη Μουσική Εκπαίδευση – Ωδεία, Μουσικά Σχολεία – Τριτοβάθμια Εκπαίδευση) και Φωνητική Μουσική (συνεδρίες: Παραδοσιακή Μουσική – Ψαλτική, Χορωδιακή Μουσική – Όπερα). Στο πλαίσιο αυτών παρουσιάστηκε ένα μεγάλο εύρος θεμάτων που αφορούσαν τόσο ιστορικά ζητήματα, όσο και σκέψεις και προβληματισμούς για το παρόν και το μέλλον της μουσικής στον Επτανησιακό χώρο (και όχι μόνο), μέσα από συνολικά 20 ομιλίες ισάριθμων εισηγητών προερχόμενων από όλους τους σχετικούς χώρους.
Το Συνέδριο – Φεστιβάλ διοργανώθηκε από την Χορωδία Κέρκυρας και το Κέντρο Επτανησιακής Μουσικής αυτής, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων και της Π.Ε.Δ.Ι.Ν., καθώς και τη συνεργασία του Ιονίου Πανεπιστημίου.