1η Συνάντηση Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Νέων Ερευνητών
συνάντηση
16 Μαρτίου 2018
/ 08:38
ΕΛΕΝΗ ΚΟΡΩΝΑΚΗ
ΚΕΡΚΥΡΑ. Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου διοργανώνει την «1η Συνάντηση Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Νέων Ερευνητών» του στην Κέρκυρα το Σάββατο 17 και την Κυριακή 18 Μαρτίου 2018. Στην πρώτη αυτή διοργάνωση συμμετέχουν
ενεργοί μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες του Τμήματος, καθώς και κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου και νέοι διδάκτορες του Τμήματος. Αφορά δε κυρίως τους κλάδους της Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας, αλλά υπάρχουν συμμετοχές και από άλλους τομείς των Μουσικών Σπουδών.
Στόχος της παραπάνω επιστημονικής συνάντησης είναι η δημιουργία μόνιμου βήματος παρουσίασης στη μουσικολογική κοινότητα της Ελλάδος της ερευνητικής εργασίας των συμμετεχόντων, όπως η εργασία αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών του ΤΜΣ. Παραλλήλως, επιθυμεί να προβάλει και να ενισχύσει την επιστημονική δουλειά των διδακτόρων του Τμήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά την υποστήριξη της διατριβής τους.
Στην ημερίδα υπάρχει ιδιαίτερη παρουσία της κερκυραϊκής μουσικής ιστορίας (μπάντες, η δράση του Ιωσήφ Ριτσιάρδη), ενώ παρουσιάζονται και «ευαίσθητα» θέματα, όπως η θέση της μουσικής κατά την περίοδο της ιταλικής κατοχής στην Κέρκυρα ή η μουσική κατά τη μεταξική περίοδο. Το πλήρες πρόγραμμα της επιστημονικής συνάντησης είναι:
Σάββατο, 17 Μαρτίου 2018
09.00-09.30: Εγγραφές και Χαιρετισμοί
Συνεδρία 1 (προεδρεύων: Ευστάθιος Μακρής)
09.30-09.50: Παναγιώτης Τέλλης, «Το ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι. Καταγραφές του Σπυρίδωνος Περιστέρη και σύγκριση με νεότερες καταγραφές-ηχογραφήσεις»
09.50-10.10: Μίτσυ Ακογιούνογλου, «Η θρηνωδός στον ατομικό και συλλογικό πόνο της απώλειας: μία βιογραφική αφηγηματική ανάλυση»
10.10-10.30: Συζήτηση
Συνεδρία 2 (προεδρεύουσα: Αναστασία Σιώψη)
10.40-11.00: Παναγιώτης Αποστόλου, «George Crumb: Ancient Voices of children»
11.00-11.20: Ανθή Δαμβουνέλη, «Το διευρυμένο κλαρινέτο. Μια φιλοσοφικότροπη αναγωγή: 1) Η ακρόαση της μουσικής είναι το Ζην. 2) Η αναπαραγωγή της μουσικής είναι το Ευ Ζην. 3) Η δημιουργία της μουσικής είναι το Αιώνιο Ζην»
11.20-11.40: Μαρία Αργυρίου, Πού μπορεί να 'χωρέσει' η Μουσική μου;»
11.40-12.00: Συζήτηση
Διάλειμμα
Συνεδρία 3 (προεδρεύουσα: Μαρία Ντούρου)
12.20-12.40: Μαρία Παχνιστή, «Η διεύθυνση του Ωδείου Αθηνών από την ίδρυσή του μέχρι την έλευση του Γεωργίου Νάζου (1871-1891)»
12.40-13.00: Κατερίνα-Μυρτώ Φατούρου, «Η διδασκαλία Ωδικής του Ιούλιου Έννιγγ μέσα από το αρχείο του Ωδείου Αθηνών»
13.00-13.20: Συζήτηση
Συνεδρία 4 (προεδρεύων: Κώστας Καρδάμης)
13.30-13.50: Κωνσταντίνα Δρακάκη, «Δικτατορία Μεταξά: Ο Γ΄ Ελληνικός Πολιτισμός και η απορρόφηση του Καλλιτεχνικού προγράμματος του καθεστώτος μέσω του ραδιοφώνου στην επαρχία των Τρικάλων»
13.50-14.10: Λοΐζος Παναγή, «Το περιοδικό Κυπριακά Γράμματα (1934-1956) ως πηγή πληροφόρησης για τις εν Κύπρω μουσικές εκδηλώσεις»
14.10-14.30: Λέτα Κρίσιλα, «Η τζαζ στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1920-1930»
14.30-14.50: Συζήτηση
Διάλειμμα
Συνεδρία 5 (προεδρεύων: Ευστάθιος Μακρής)
17.00-17.20: Ιωάννης Ρουκούδης, «Ο ειρμός της θ΄ ωδής του α΄ κανόνα της Πεντηκοστής Μη της φθοράς από το παλαιό Ειρμολόγιο έως τον Πέτρο Βυζάντιο»
17.20-17.40: Παναγιώτης Χοβαρδάς, «Η εκκλησιαστική μουσική εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη: Φορείς και μέθοδοι διδασκαλίας της ψαλτικής κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα»
17.40-18.00: π. Θεόδωρος Τσαμπατζίδης, «Μεταφορά συνηχητικών σχέσεων στο σύστημα Braille»
18.00-18.20: Συζήτηση
Συνεδρία 6 (προεδρεύων: Θοδωρής Λώτης)
18.30-18.50: Μηνάς Εμμανουήλ, «Τρισδιάστατη ηχητική προβολή και δημιουργία περιβαλλόντων εμβύθισης σε παραστατικές τέχνες»
18.50-19.10: Θεοφάνης Μαραγκός, «Μελέτη και Αποτύπωση του Ηχητικού Περιβάλλοντος μέσα από την Ανάπτυξη Υλικών Διατάξεων και Τεχνικών Πολυκαναλικής Ηχογράφησης Πεδίου»
19.10-19.30: Άννα Βασιλειάδη, «Ηχοτοπία μικρόκοσμου»
19.30-19.50: Καμπάνης Σαμαράς, «Αϊσέ: Ένα σύγχρονο μιούζικαλ-μουσικό θέατρο. Επαναπροσέγγιση του μιούζικαλ μέσα από την χρήση σύγχρονων τεχνικών σύνθεσης και εργαλείων των πολύτεχνων παραστάσεων»
19.50-20.10: Συζήτηση
20.30: Διάλεξη-Συναυλία. Ευφροσύνη Κτιστάκη, «Θέμα και Παραλλαγές (1965) για σόλο πιάνο του Ντίνου Κωνσταντινίδη. Μια αναλυτική προσέγγιση»
Κυριακή, 18 Μαρτίου 2018
Συνεδρία 7 (προεδρεύουσα: Κατερίνα Τσιούκρα)
09.30-09.50: Κώστας Σκρέκας, «Η μπάντα στην Κέρκυρα»
09.50-10.10: Κερκύρα Ασπιώτη, «Μουσικός και Αλληλοβοηθητικός Σύλλογος «Απόλλων». Μια πρώτη προσέγγιση»
10.10-10.30: Ιωάννης Κουτάγιαρ, «Η παρουσία και οι δράσεις της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896, σύμφωνα με το αρχειακό υλικό και ανιχνεύοντας τον τύπο της εποχής»
10.30-10.50: Νατάσα Παναγή, «Η μουσική ως μέσο προπαγάνδας κατά την περίοδο της ιταλικής φασιστικής κατοχής στην Κέρκυρα (1941-1943)»
10.50-11.10: Συζήτηση
Διάλειμμα
Συνεδρία 8 (προεδρεύων: Λοΐζος Παναγή)
11.30-11.50: Ανθή Κυρτσόγλου, «Η συναυλιακή ζωή της Κέρκυρας (1900-1920)-Προτάσεις για παιδαγωγικές δράσεις»
11.50-12.10: Κωνσταντίνος Σουέρεφ, «Η περιοδεία του θιάσου Ολυμπίας Καντιώτη-Ιωσήφ Ριτσιάρδη το 1929: Μια απόπειρα αποτύπωσης»
12.10-12.30: Κατερίνα Τσιούκρα, «Οι σειρές συναυλιών της Αμερικανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (U.S.I.S.) και της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης στην Αθήνα την περίοδο 1952-1959»
12.30-12.50: Συζήτηση
Συνεδρία 9 (προεδρεύουσα: Μαρία Ασλανίδη)
13.00-13.20: Αθανάσιος Πετρόπουλος, «Ο ρόλος της Donna Anna στον Don Giovanni των Mozart- Da Ponte, καθώς και της πορείας του ανά τους αιώνες, και ανάλυση του αποσπάσματος της 10ης Άριας από τη 13η σκηνή της Α΄Πράξης»
13.20-13.50: Μάκης Μαρτίνης, «Γ΄ Ράιχ και έντεχνη μουσική»
13.50-14.00: Συζήτηση
14.00: Διάλεξη-Συναυλία. Κωνσταντίνος Βαγενάς, «Η αρμονική γλώσσα του Ι.Θ. Σακελλαρίδη»
14.30: Συμπεράσματα και Λήξη.
Η συμμετοχή των ακροατών στην επιστημονική συνάντηση είναι ελεύθερη για όποιον ενδιαφέρεται.
Θα πραγματοποιηθεί στο κτήριο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Παλαιό Φρούριο) Επιστημονική Επιτροπή Πάνος Βλαγκόπουλος, Δημήτρης Γιανέλος, Κώστας Καρδάμης, Ευστάθιος Μακρής, Αναστασία Σιώψη,
Οργανωτική Επιτροπή Στέλλα Κουρμπανά, Μαρία Παχνιστή, Κώστας Σαμπάνης, Κώστας Σουέρεφ, Κατερίνα Τσιούκρα.
Στόχος της παραπάνω επιστημονικής συνάντησης είναι η δημιουργία μόνιμου βήματος παρουσίασης στη μουσικολογική κοινότητα της Ελλάδος της ερευνητικής εργασίας των συμμετεχόντων, όπως η εργασία αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών του ΤΜΣ. Παραλλήλως, επιθυμεί να προβάλει και να ενισχύσει την επιστημονική δουλειά των διδακτόρων του Τμήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά την υποστήριξη της διατριβής τους.
Στην ημερίδα υπάρχει ιδιαίτερη παρουσία της κερκυραϊκής μουσικής ιστορίας (μπάντες, η δράση του Ιωσήφ Ριτσιάρδη), ενώ παρουσιάζονται και «ευαίσθητα» θέματα, όπως η θέση της μουσικής κατά την περίοδο της ιταλικής κατοχής στην Κέρκυρα ή η μουσική κατά τη μεταξική περίοδο. Το πλήρες πρόγραμμα της επιστημονικής συνάντησης είναι:
Σάββατο, 17 Μαρτίου 2018
09.00-09.30: Εγγραφές και Χαιρετισμοί
Συνεδρία 1 (προεδρεύων: Ευστάθιος Μακρής)
09.30-09.50: Παναγιώτης Τέλλης, «Το ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι. Καταγραφές του Σπυρίδωνος Περιστέρη και σύγκριση με νεότερες καταγραφές-ηχογραφήσεις»
09.50-10.10: Μίτσυ Ακογιούνογλου, «Η θρηνωδός στον ατομικό και συλλογικό πόνο της απώλειας: μία βιογραφική αφηγηματική ανάλυση»
10.10-10.30: Συζήτηση
Συνεδρία 2 (προεδρεύουσα: Αναστασία Σιώψη)
10.40-11.00: Παναγιώτης Αποστόλου, «George Crumb: Ancient Voices of children»
11.00-11.20: Ανθή Δαμβουνέλη, «Το διευρυμένο κλαρινέτο. Μια φιλοσοφικότροπη αναγωγή: 1) Η ακρόαση της μουσικής είναι το Ζην. 2) Η αναπαραγωγή της μουσικής είναι το Ευ Ζην. 3) Η δημιουργία της μουσικής είναι το Αιώνιο Ζην»
11.20-11.40: Μαρία Αργυρίου, Πού μπορεί να 'χωρέσει' η Μουσική μου;»
11.40-12.00: Συζήτηση
Διάλειμμα
Συνεδρία 3 (προεδρεύουσα: Μαρία Ντούρου)
12.20-12.40: Μαρία Παχνιστή, «Η διεύθυνση του Ωδείου Αθηνών από την ίδρυσή του μέχρι την έλευση του Γεωργίου Νάζου (1871-1891)»
12.40-13.00: Κατερίνα-Μυρτώ Φατούρου, «Η διδασκαλία Ωδικής του Ιούλιου Έννιγγ μέσα από το αρχείο του Ωδείου Αθηνών»
13.00-13.20: Συζήτηση
Συνεδρία 4 (προεδρεύων: Κώστας Καρδάμης)
13.30-13.50: Κωνσταντίνα Δρακάκη, «Δικτατορία Μεταξά: Ο Γ΄ Ελληνικός Πολιτισμός και η απορρόφηση του Καλλιτεχνικού προγράμματος του καθεστώτος μέσω του ραδιοφώνου στην επαρχία των Τρικάλων»
13.50-14.10: Λοΐζος Παναγή, «Το περιοδικό Κυπριακά Γράμματα (1934-1956) ως πηγή πληροφόρησης για τις εν Κύπρω μουσικές εκδηλώσεις»
14.10-14.30: Λέτα Κρίσιλα, «Η τζαζ στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1920-1930»
14.30-14.50: Συζήτηση
Διάλειμμα
Συνεδρία 5 (προεδρεύων: Ευστάθιος Μακρής)
17.00-17.20: Ιωάννης Ρουκούδης, «Ο ειρμός της θ΄ ωδής του α΄ κανόνα της Πεντηκοστής Μη της φθοράς από το παλαιό Ειρμολόγιο έως τον Πέτρο Βυζάντιο»
17.20-17.40: Παναγιώτης Χοβαρδάς, «Η εκκλησιαστική μουσική εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη: Φορείς και μέθοδοι διδασκαλίας της ψαλτικής κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα»
17.40-18.00: π. Θεόδωρος Τσαμπατζίδης, «Μεταφορά συνηχητικών σχέσεων στο σύστημα Braille»
18.00-18.20: Συζήτηση
Συνεδρία 6 (προεδρεύων: Θοδωρής Λώτης)
18.30-18.50: Μηνάς Εμμανουήλ, «Τρισδιάστατη ηχητική προβολή και δημιουργία περιβαλλόντων εμβύθισης σε παραστατικές τέχνες»
18.50-19.10: Θεοφάνης Μαραγκός, «Μελέτη και Αποτύπωση του Ηχητικού Περιβάλλοντος μέσα από την Ανάπτυξη Υλικών Διατάξεων και Τεχνικών Πολυκαναλικής Ηχογράφησης Πεδίου»
19.10-19.30: Άννα Βασιλειάδη, «Ηχοτοπία μικρόκοσμου»
19.30-19.50: Καμπάνης Σαμαράς, «Αϊσέ: Ένα σύγχρονο μιούζικαλ-μουσικό θέατρο. Επαναπροσέγγιση του μιούζικαλ μέσα από την χρήση σύγχρονων τεχνικών σύνθεσης και εργαλείων των πολύτεχνων παραστάσεων»
19.50-20.10: Συζήτηση
20.30: Διάλεξη-Συναυλία. Ευφροσύνη Κτιστάκη, «Θέμα και Παραλλαγές (1965) για σόλο πιάνο του Ντίνου Κωνσταντινίδη. Μια αναλυτική προσέγγιση»
Κυριακή, 18 Μαρτίου 2018
Συνεδρία 7 (προεδρεύουσα: Κατερίνα Τσιούκρα)
09.30-09.50: Κώστας Σκρέκας, «Η μπάντα στην Κέρκυρα»
09.50-10.10: Κερκύρα Ασπιώτη, «Μουσικός και Αλληλοβοηθητικός Σύλλογος «Απόλλων». Μια πρώτη προσέγγιση»
10.10-10.30: Ιωάννης Κουτάγιαρ, «Η παρουσία και οι δράσεις της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896, σύμφωνα με το αρχειακό υλικό και ανιχνεύοντας τον τύπο της εποχής»
10.30-10.50: Νατάσα Παναγή, «Η μουσική ως μέσο προπαγάνδας κατά την περίοδο της ιταλικής φασιστικής κατοχής στην Κέρκυρα (1941-1943)»
10.50-11.10: Συζήτηση
Διάλειμμα
Συνεδρία 8 (προεδρεύων: Λοΐζος Παναγή)
11.30-11.50: Ανθή Κυρτσόγλου, «Η συναυλιακή ζωή της Κέρκυρας (1900-1920)-Προτάσεις για παιδαγωγικές δράσεις»
11.50-12.10: Κωνσταντίνος Σουέρεφ, «Η περιοδεία του θιάσου Ολυμπίας Καντιώτη-Ιωσήφ Ριτσιάρδη το 1929: Μια απόπειρα αποτύπωσης»
12.10-12.30: Κατερίνα Τσιούκρα, «Οι σειρές συναυλιών της Αμερικανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (U.S.I.S.) και της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης στην Αθήνα την περίοδο 1952-1959»
12.30-12.50: Συζήτηση
Συνεδρία 9 (προεδρεύουσα: Μαρία Ασλανίδη)
13.00-13.20: Αθανάσιος Πετρόπουλος, «Ο ρόλος της Donna Anna στον Don Giovanni των Mozart- Da Ponte, καθώς και της πορείας του ανά τους αιώνες, και ανάλυση του αποσπάσματος της 10ης Άριας από τη 13η σκηνή της Α΄Πράξης»
13.20-13.50: Μάκης Μαρτίνης, «Γ΄ Ράιχ και έντεχνη μουσική»
13.50-14.00: Συζήτηση
14.00: Διάλεξη-Συναυλία. Κωνσταντίνος Βαγενάς, «Η αρμονική γλώσσα του Ι.Θ. Σακελλαρίδη»
14.30: Συμπεράσματα και Λήξη.
Η συμμετοχή των ακροατών στην επιστημονική συνάντηση είναι ελεύθερη για όποιον ενδιαφέρεται.
Θα πραγματοποιηθεί στο κτήριο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Παλαιό Φρούριο) Επιστημονική Επιτροπή Πάνος Βλαγκόπουλος, Δημήτρης Γιανέλος, Κώστας Καρδάμης, Ευστάθιος Μακρής, Αναστασία Σιώψη,
Οργανωτική Επιτροπή Στέλλα Κουρμπανά, Μαρία Παχνιστή, Κώστας Σαμπάνης, Κώστας Σουέρεφ, Κατερίνα Τσιούκρα.
ΕΛΕΝΗ ΚΟΡΩΝΑΚΗ
Εργάζεται στις Εκδόσεις Ενημέρωση από το 1990 σε θέσεις υψηλής ευθύνης. Ειδικεύεται στις δημόσιες σχέσεις, το ελεύθερο και το καλλιτεχνικό ρεπορτάζ.