Κυριακή 23.06.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

Άντζελα Γκερέκου: «Η Σίσσυ είναι στις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων»

ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας
11 Ιουνίου 2024 / 11:08
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ

Η πρωταγωνίστρια του «Sissy in heaven» μιλά στην "Ε" για τον ρόλο της στο έργο που έγραψε ο Ζαχαρίας Ρόχας και παρουσιάζεται στις 14, 15,16 Ιουνίου στο Δημοτικό Θέατρο

ΚΕΡΚΥΡΑ. Τι θα μπορούσε να συμβεί αν μετά το τέλος όλων των επαναστάσεων, όλων των κινημάτων που εξέθρεψαν οι τελευταίοι αιώνες, η πριγκίπισσα Σίσσυ συναντιόταν ξανά με τον δολοφόνο της, αλλά ...στον Άλλον Κόσμο; Εκεί που όλοι είναι ίσοι και το μόνο που έχει σημασία είναι η συγχώρεση; Πρόκειται για το νέο πρωτότυπο έργο "Sissy in heaven", που έγραψε κατόπιν παραγγελίας του ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας, ο ηθοποιός Ζαχαρίας Ρόχας, με πρωταγωνίστρια στον ομώνυμο ρόλο την Άντζελα Γκερέκου.

Η Άντζελα Γκερέκου τον χειμώνα επέστρεψε στο θέατρο μετά από 26 ολόκληρα χρόνια στα «Τελευταία Φεγγάρια» στο θέατρο Coronet. Σε λίγες μέρες θα τη δούμε και στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Κέρκυρας, ως πρωταγωνίστρια στο πρώτο θεατρικό έργο παγκοσμίως για την Πριγκίπισσα Σίσσυ, το οποίο μάλιστα, όπως εκμυστηρεύεται ο συγγραφέας Ζαχαρίας Ρόχας, είναι γραμμένο «επάνω» της.

Το κείμενο και η παράσταση, είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Χρύσας Σπηλιώτη, με την οποία, πριν απ’ όλους, η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Βαρβάρα Δούκα μοιράστηκε το όνειρο της πραγματοποίησης αυτού του έργου, πριν τον δικό της αδόκητο θάνατο.

Η δημιουργία του «Αχιλλείου»

Το 1861 με τη θαλαμηγό «Victoria & Albert», που της είχε παραχωρήσει η βασίλισσα Βικτωρία της Αγγλίας, για κρουαζιέρα στη Νότια Ευρώπη, επισκέπτεται πρώτη φορά την Κέρκυρα, όπου την υποδέχεται ο Άγγλος κυβερνήτης Sir Henry Strokes και της διαθέτει την εξοχική του κατοικία, λίγο έξω από την πόλη της Κέρκυρας, τη βίλλα «Mon Repos».

Η Σίσσυ θα περάσει εκεί αρκετούς μήνες. Η ζωή στην Κέρκυρα θα την ενθουσιάσει και θα της θυμίσει τα ανέμελα παιδικά της χρόνια στη Βαυαρία.

Στην Κέρκυρα θα επιστρέψει πολλές φορές στο μέλλον, ειδικά όταν με τα απανωτά χτυπήματα της μοίρας, την επισκέπτονται η μελαγχολία και η κατάθλιψη. Μετά το θάνατο του γιού της, διαδόχου Ροδόλφου, επιστρέφει σχεδόν οριστικά στην Κέρκυρα, όπου αγοράζει τη «Βίλλα Βράιλα», την οποία και ανακαινίζει ριζικά.  Ήθελε να δημιουργήσει γύρω της μια όαση, μέσα στην οποία θεοί και θεές θα συνυπήρχαν με ήρωες από τα έργα του Ομήρου. Ορδές καλλιτεχνών δημιούργησαν τοιχογραφίες και πίνακες, τόσο μέσα όσο και έξω από το σπίτι. Οι κήποι γέμισαν γλυπτά και αγάλματα ηρώων της ελληνικής μυθολογίας και ιστορίας. Ένα από αυτά, το άγαλμα του «Θνήσκοντος Αχιλλέα» στον κήπο, ενέπνευσε τη Σίσσυ για να διαλέξει το όνομα του σπιτιού της: «Αχίλλειον».

Αγαπημένος της δάσκαλος υπήρξε ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος, φοιτητής στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, ο οποίος την έκανε να λατρέψει κυριολεκτικά τη χώρα ενώ για τον Χρηστομάνο η Σίσσυ ήταν η πριγκίπισσα του. Περνούσαν ατέλειωτες ώρες μαζί και ένας πλατωνικός έρωτας είχε ανθίσει ανάμεσά τους.

Ζαχαρίας Ρόχας:  «Το προαιώνιο ερώτημα»

«Όταν έγραφα το έργο, ήξερα, ήθελα κι ευχόμουν στο ρόλο της Σίσσυς να είναι η Άντζελα Γκερέκου. Ήταν ένας οδηγός πάνω στις ικανότητες της ηθοποιού και της περσόνας για να γράψω το έργο.

Πέρα από τα ιστορικά στοιχεία που περιέχει το έργο αγγίζει ένα προαιώνιο ερώτημα: Τι γίνεται όταν μπούμε στην περιοχή της συγχώρεσης και ποιοι είναι οι νόμοι και οι κανόνες της αγάπης που πρέπει να επανεφεύρουμε για να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο. Εγώ ως καλλιτέχνης μετά από 45 χρόνια σε αυτή τη δουλειά βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να μην αναγνωρίζω πάρα πολλά πράγματα από αυτά που συμβαίνουν γύρω μου. Η πιο πικρή στιγμή του καλλιτέχνη είναι όταν αναγνωρίζει ότι από όταν ασχολήθηκε με την Τέχνη ο κόσμος δεν μετακινήθηκε ούτε μια μοίρα... Οπότε πρέπει να ξαναγυρίσουμε στις αιώνιες αλήθειες που για μένα είναι η αγάπη και η συγχώρεση».

Άντζελα Γκερέκου: Συγκίνηση και πρόκληση

- Πρωταγωνιστείς στο πρώτο παγκοσμίως θεατρικό έργο για την πριγκίπισσα Σίσυ, που ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας. Πώς ένιωσες όταν δέχθηκες την πρόταση για τον ρόλο;

Επίτρεψέ μου, κατ’ αρχάς, να σταθώ στο πρώτο σημείο της ερώτησης. Πιστεύω ειλικρινά πως μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι το πρώτο παγκοσμίως θεατρικό έργο για την πριγκίπισσα Σίσσυ, γράφεται στην Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε το θέατρο.

Η ζωή και το τέλος της Σίσσυ την καθιστούν μια βαθιά τραγική φιγούρα και το ελληνικό θέατρο έχει πανάρχαια παράδοση στο να αντλεί έμπνευση από εμβληματικές τραγικές ηρωίδες. Εξάλλου ο άνθρωπος, που την μύησε στον ελληνικό πολιτισμό, ήταν ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος, ο διανοούμενος και πρωτεργάτης του νεοελληνικού θεάτρου, που άλλαξε για πάντα το σύγχρονο, ελληνικό θέατρο.

Και σίγουρα μόνο τυχαίο δεν είναι το ότι το «Sissy in heaven» ανεβαίνει στην Κέρκυρα, το νησί που εκείνη λάτρεψε και έγινε ο προσωπικός της "Παράδεισος"...

Η Κέρκυρα της χάρισε ελευθερία, αληθινή ανθρώπινη επικοινωνία και στιγμές ευτυχίας… τα δώρα του νησιού στη θλιμμένη αυτοκράτειρα… τα δώρα του Θεάτρου στον Άνθρωπο.

Με αυτά τα δεδομένα, ως Ελληνίδα, ως Κερκυραία, ως ηθοποιός, το κύριο συναίσθημα που με κατέκλυσε, όταν μου έγινε η πρόταση, ήταν συγκίνηση.

Τεράστια συγκίνηση και βέβαια μεγάλη ευθύνη… ξέρεις η πρόταση για το συγκεκριμένο ρόλο μου έγινε για πρώτη φορά το 2017, από την αγαπημένη, τόσο ταλαντούχα και τόσο αδικοχαμένη Χρύσα Σπηλιώτη. Είχα πάει να δω την παράσταση "Ο γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος", ένα σπουδαίο έργο, που είχε γράψει η Χρύσα. Τότε μου είπε ότι σχεδιάζει να γράψει ένα θεατρικό για την Σίσσυ και μου πρότεινε τον ρόλο. Μετά τον τόσο άδικο χαμό της, ο Ζαχαρίας Ρόχας και η Βαρβάρα Δούκα, με τους οποίους είχε επίσης μιλήσει η Χρύσα, μου επανέλαβαν την πρόταση. Γιαυτό και η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Χρύσας και είμαι βέβαιη πως, από κει ψηλά που βρίσκεται, μοιράζεται μαζί μας αυτή τη βαθιά συγκίνηση

- Η υπόθεση του έργου δεν αναφέρεται μόνο στη ζωή της αλλά ξεφεύγει σε πολύ διαφορετικά μονοπάτια, που βρίσκονται στον …ουρανό. Τι συμβαίνει εκεί;

Το έργο διαδραματίζεται σε έναν ‘ου-τόπο’, (Καθαρτήριο- Παράδεισο;), όπου σημασία δεν έχει ο χρόνος, οι εποχές, οι τίτλοι, η καταγωγή ή τα χρήματα: εκεί, η Σίσσυ συναντιέται ξανά με τον δολοφόνο της. Εκεί, το μόνο που έχει σημασία είναι η συγχώρεση, όπως λέει ο Άγγελος στο έργο, ο οποίος σαν σκηνοθέτης, φροντίζει όλα να συμβούν στην ώρα τους!

Με αναπάντεχα πολύ χιούμορ και τεχνικές "θεάτρου εν θεάτρω, το έργο αγγίζει πολύ σημαντικά ζητήματα που καθόρισαν τον 20ο αιώνα:

Τι αξία έχουν οι ζωές, όταν οι άνθρωποι υποφέρουν; Με πόσο αίμα δικαιώνεται μία Επανάσταση; Τι σημαίνει φυλακή για τον καθένα; Τι σημασία έχουν οι ατομικές ιστορίες, μπροστά στον συντριπτικό ρου της Ιστορίας;

Εκεί λοιπόν σε αυτόν τον "ου-τόπο" θα ξετυλιχτούν  οι προσωπικές ιστορίες του καθενός από τους πρωταγωνιστές: της Πριγκίπισσας Σίσσυ, του δολοφόνου της, Λουίτζι Λουκένι, της μητέρας του Λουίζας, του γιου της Σίσσυ πρίγκιπα Ροδόλφου, καθώς και της ερωμένης και ξαδέλφης του Μαρίας Βετσέρα, αλλά και του δασκάλου της Σίσσυ όπως είπαμε, του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Ιστορίες που όλες κατέληξαν με μια πληγή στην καρδιά….

- Πρόκειται για μια άλλη θεώρηση της προσωπικότητας της πριγκίπισσας, με αναζητήσεις που φθάνουν στον πυρήνα της ανθρώπινης ψυχής. Είναι ένας ρόλος - πρόκληση για μια ηθοποιό;

Σαφώς το έργο φωτίζει άγνωστες πτυχές του ψυχισμού της Σίσσυ. Θέατρο εξάλλου σημαίνει ανατομία της ανθρώπινης ύπαρξης. Προσωπικά πάντα με γοήτευε η συγκεκριμένη προσωπικότητα. Θυμάμαι μικρή να μπαίνω στο Αχίλλειο και να προσπαθώ να τη φανταστώ στο χώρο.

Σήμερα, με την ιδιότητα της ηθοποιού, είναι τεράστια η πρόκληση να αποκωδικοποιήσω την ιδιοσυγκρασία της, που την κάλυπτε πάντα ένα πέπλο μυστηρίου. Ίσως γιατί ήταν γεμάτη αντιφάσεις: ελεύθερη αμαζόνα- φυλακισμένη εστεμμένη,  ευτυχισμένη νεαρή πριγκίπισσα – θλιμμένη αυτοκράτειρα, εμβληματική καλλονή- μαυροντυμένη μητέρα.

Ναι, η πρόκληση είναι τεράστια… ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η Σίσσυ έχει ταυτιστεί για πάντα με την αξεπέραστη Ρόμυ Σνάιντερ, αν και το έργο μας δεν έχει να κάνει με αυτή την οπτική της ταινίας.

- Ο τίτλος του έργου είναι στα αγγλικά. Αυτό σημαίνει ότι οι συντελεστές θα επιθυμούσαν να απευθυνθούν και στο αγγλόφωνο κοινό;

Όχι μόνο ο τίτλος, στόχος είναι η παράσταση να έχει και αγγλικούς υπότιτλους. Η Σίσσυ, 126 χρόνια από το θάνατό της, συνεχίζει να προκαλεί το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Στην κοσμοπολίτικη Κέρκυρα μας, έναν κορυφαίο τουριστικό προορισμό, περίπου 500.000 ταξιδιώτες επισκέπτονται κάθε χρόνο το Αχίλλειο. "Sissy in heaven" λοιπόν… γιατί η εμβληματική πριγκίπισσα δεν έχει μόνο θέση στους Ουρανούς, έχει και σημαντική θέση στις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο και βέβαια στόχος μας είναι να υπάρχουν αγγλικοί υπέρτιτλοι ώστε να μπορέσουν να το παρακολουθήσουν όσοι το επιθυμούν από τους ξένους επισκέπτες μας.   

Info

14-15-16 Ιουνίου Στο Δημοτικό Θέατρο

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΡΟΧΑΣ

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΜΙΛΤΟΣ ΜΠΑΜΠΑΝΙΚΟΣ

ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΚΗΣ ΧΕΙΡΔΑΡΗΣ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΓΓΑΣ

ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΝΘΟΣ ΔΑΜΙΓΟΣ

ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ : ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΓΙΑΝΝΕΙΟΥ

ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ: ΒΑΣΩ ΤΣΙΟΛΑ

ΜΑΚΙΓΙΑΖ: ΑΓΓΕΛΙΚΑ ΑΡΜΕΝΗ by NASOS GRAMMENOS

ΗΘΟΠΟΙΟΙ

ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΣΙΣΣΥ: ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ

ΛΟΥΪΤΖΙ ΛΟΥΚΕΝΙ: ΣΠΥΡΟΣ ΣΟΥΡΒΙΝΟΣ

ΛΟΥΪΖΑ ΛΟΥΚΕΝΙ: ΝΤΙΝΑ ΑΒΑΓΙΑΝΟΥ

ΑΓΓΕΛΟΣ/ΡΟΔΟΛΦΟΣ/ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΣ ΝΕΟΣ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΣ

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ

Απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Δημοσιογράφος στην Εφημερίδα «Καθημερινή Ενημέρωση», στον ιστότοπο enimerosi.com και στο EN-The Magazine. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Προαγωγής της Δημοσιογραφίας Αθ. Μπότση για την ευαισθητοποίηση του κοινού στη Δωρεά Οργάνων.