Κορυφώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις του Τ.Μ.Σ.
Διδώ και Αινείας
04 Ιουνίου 2023
/ 09:47
Με την όπερα «Διδώ & Αινείας» και πλήθος άλλων δράσεων.
Με τη διπλή παράσταση της περίφημης όπερας του Purcell, «Διδώ και Αινείας», το απόγευμα της Παρασκευής 2 και του Σαββάτου 3 Ιουνίου κορυφώθηκαν οι τριήμερες επετειακές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Τ.Μ.Σ.) του Ιονίου Πανεπιστημίου για τα 30 χρόνια από την ίδρυσή του.
Οι παραστάσεις πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης από φοιτητές του Τ.Μ.Σ. (υπεύθυνοι διδάσκοντες: Μίλτος Λογιάδης, Ρόζα Πουλημένου), υπό τη διεύθυνση της Μαρίας Αντωνίας Ασλανίδου και του Πέτρου Παϊτή, αντίστοιχα.
Soloists ήταν οι Αλίκη Παππά (ως Διδώ), ο Ανδρέας Γκούσης (ως Αινείας), η Ευαγγελία Καργιοφύλη (ως Μπελίντα), η Κωνσταντίνα Ρούτση (ως δεύτερη κυρία), η Ελισσώ Ντάβλη (ως αρχιμάγισσα), η Ελπίδα Ζεβιτσάνου (ως πρώτη μάγισσα), η Μαργαρίτα Στάντλερ (ως δεύτερη μάγισσα), η Χριστίνα Μπότση (ως Πνεύμα) και ο Λευτέρης Καλπακτσίδης (ως ναύτης). Τους πλαισίωσαν ορχηστρικό και φωνητικό σύνολο του Τ.Μ.Σ. Την προετοιμασία και τη σκηνοθετική επιμέλεια των soloists είχε η Ρόζα Πουλημένου, ενώ τη σκηνοθετική επιμέλεια του φωνητικού συνόλου είχε η Έλλη Λυμπεροπούλου.
Λίγα λόγια για το έργο
O Άγγλος συνθέτης Henry Purcell (1659-1695) μπορεί να έφυγε από τη ζωή νεότατος, ωστόσο πρόλαβε να αφήσει πίσω του μερικά μουσικά αριστουργήματα. Αναμφίβολα το γνωστότερο εξ αυτών, αλλά κι ένα από τα εμβληματικότερα έργα του μπαρόκ μελοδραματικού ρεπερτορίου, είναι η τρίπρακτη όπερά του «Διδώ και Αινείας». Το έργο συνετέθη το 1688 βασισμένο σε λιμπρέτο του Nahum Tate και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1689 στο Λονδίνο.
Η ιστορία του έργου εκτυλίσσεται στην Καρχηδόνα, όπου η βασίλισσα Διδώ ζει τον έρωτά της με τον Τρώα ήρωα Αινεία, έχοντας όμως ένα άσχημο προαίσθημα για το μέλλον της. Η αδελφή της Μπελίντα, προσπαθεί να την κάνει να ξεχάσει τις ανησυχίες της. Ωστόσο, ενώ οι δύο ερωτευμένοι σχεδιάζουν τον γάμο τους, μια Μάγισσα απεργάζεται την καταστροφή τους αλλά και την καταστροφή της ίδιας της Καρχηδόνας χρησιμοποιώντας τις σκοτεινές της δυνάμεις. Τελικά o Αινείας ξεγελιέται και πείθεται να φύγει από την Καρχηδόνα. Η Διδώ, απελπισμένη από τη φυγή του, οδηγείται στην αυτοκτονία. Σε αυτό ακριβώς το σημείο ακούγεται και η θρηνητική άρια «When I am laid», μια από τις διασημότερες του παγκόσμιου οπερατικού ρεπερτορίου.
Οι υπόλοιπες εκδηλώσεις
Πέραν της όπερας «Διδώ και Αινείας», το τριήμερο πρόγραμμα των εορτασμών του Τ.Μ.Σ. περιλάμβανε και πληθώρα άλλων επετειακών ακαδημαϊκών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Έτσι, πραγματοποιήθηκαν ομιλίες, παρουσιάσεις και συζητήσεις σε στρογγυλές τράπεζες για όλους τους τομείς λειτουργίας του Τ.Μ.Σ.
Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος των εκδηλώσεων άνοιξε το πρωί της Πέμπτης στην Ιόνιο Ακαδημία, όπου μετά τους σύντομους χαιρετισμούς από την Πρόεδρο του Τ.Μ.Σ. Καθηγήτρια Αναστασία Σιώψη, τον Πρύτανη του Ιονίου Πανεπιστημίου Καθηγητή Ανδρέα Φλώρο, τον Αντιπρύτανη Αν. Καθηγητή Ευστάθιο Μακρή και τους προσκεκλημένους από Μουσικά Τμήματα άλλων ΑΕΙ της χώρας, η πρώτη προχώρησε σε αποτίμηση του διδακτικού, ερευνητικού και καλλιτεχνικού έργου του Τ.Μ.Σ.
Ακολούθως, την Πέμπτη και την Παρασκευή, έλαβαν χώρα στρογγυλές τράπεζες κατά σειρά για τις Κατευθύνσεις Μουσικών Επιστημών, Σύνθεσης και Εκτέλεσης, όπου διδάσκοντες του Τμήματος αναφέρθηκαν αναλυτικά στο παραγόμενο έργο και στη διδασκαλία σε αυτές, καθώς και στις μελλοντικές προοπτικές στα αντίστοιχα αντικείμενα σπουδών. Επίσης, ξεχωριστές παρουσιάσεις έγιναν για τα Εργαστήρια και για τη Μεταπτυχιακή Έρευνα στο Τ.Μ.Σ. Ακόμη, το απόγευμα της Παρασκευής, έλαβε χώρα στην Αίθουσα Συγκλήτου της Ιονίου Ακαδημίας, Επιστημονική Ημερίδα αποφοίτων, μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψηφίων διδακτόρων και διδακτόρων του Τ.Μ.Σ. όπου παρουσιάστηκαν οι ερευνητικές τους δραστηριότητες. Το σκέλος των παρουσιάσεων των ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων έκλεισε στον ίδιο χώρο την επομένη, με την Ημερίδα με τίτλο «Επαγγελματικά Ιχνογραφήματα: Η πορεία μετά τις σπουδές», με τη συμμετοχή τόσο διδασκόντων, όσο και αποφοίτων του Τ.Μ.Σ.
Από πλευράς καλλιτεχνικής δημιουργίας, την Πέμπτη και την Παρασκευή πραγματοποιήθηκαν στην Αίθουσα Τελετών της Ιονίου Ακαδημίας δύο ξεχωριστές συναυλίες όπου παρουσιάστηκαν έργα παλαιών και νέων διδασκόντων του Τ.Μ.Σ. Αναλυτικότερα, την Πέμπτη, το Σύνολο Εγχόρδων «Ionian Camerata (διδασκαλία: Σπ. Γκικόντης) υπό τη διεύθυνση του Βαγγέλη Σταυρόπουλου ερμήνευσε έργα των Μαρίας Ντούρου, Σπύρου Δεληγιαννόπουλου, Δημήτρη Μαραγκόπουλου (soloist στη κιθάρα: Κορίνα Βουγιούκα) και Ιωσήφ Παπαδάτου. Προηγήθηκαν έργα για σόλο μαρίμπα του Βασίλη Κίτσου (soloist: Αναστασία Βλάχου) και για δύο κλαρινέτα & κοντραμπάσο του Στέφανου Ανδρεάδη (soloists: Βασιλική Στάμου, Γεωργία Σαπουνά και Ντίνος Μάνος).
Αντιστοίχως, την Παρασκευή παρουσιάστηκαν έργο του Χάρη Ξανθουδάκη για σόλο κλαρινέτο/μπάσο κλαρινέτο (soloist: Γιάννης Σπαμπροβαλάκης), έργα ηλεκτρονικής μουσικής από το ΕΡΗΜΕΕ (συντονιστής: Ανδρέας Μνιέστρης), καθώς και μια μουσική/σκηνική σύνθεση της Δρ. Νεφέλης Σταματογιαννοπούλου.
Οι εκδηλώσεις συμπληρώθηκαν από συναυλίες τζαζ και άλλων φοιτητικών σχημάτων του Τ.Μ.Σ., ενώ υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες ημέρες είχε πραγματοποιηθεί και σειρά άλλων δράσεων, όπως οι μουσικοθεατρικές παραστάσεις «Το μπαγλαμαδάκι» από την Ομάδα Μουσικοπαιδαγωγικών Δράσεων (30-31 Μαΐου) και ο κύκλος εκδηλώσεων ηλεκτρονικής μουσικής «AKOUSMATA 2023» (27-30 Μαΐου).
Οι παραστάσεις πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης από φοιτητές του Τ.Μ.Σ. (υπεύθυνοι διδάσκοντες: Μίλτος Λογιάδης, Ρόζα Πουλημένου), υπό τη διεύθυνση της Μαρίας Αντωνίας Ασλανίδου και του Πέτρου Παϊτή, αντίστοιχα.
Soloists ήταν οι Αλίκη Παππά (ως Διδώ), ο Ανδρέας Γκούσης (ως Αινείας), η Ευαγγελία Καργιοφύλη (ως Μπελίντα), η Κωνσταντίνα Ρούτση (ως δεύτερη κυρία), η Ελισσώ Ντάβλη (ως αρχιμάγισσα), η Ελπίδα Ζεβιτσάνου (ως πρώτη μάγισσα), η Μαργαρίτα Στάντλερ (ως δεύτερη μάγισσα), η Χριστίνα Μπότση (ως Πνεύμα) και ο Λευτέρης Καλπακτσίδης (ως ναύτης). Τους πλαισίωσαν ορχηστρικό και φωνητικό σύνολο του Τ.Μ.Σ. Την προετοιμασία και τη σκηνοθετική επιμέλεια των soloists είχε η Ρόζα Πουλημένου, ενώ τη σκηνοθετική επιμέλεια του φωνητικού συνόλου είχε η Έλλη Λυμπεροπούλου.
Λίγα λόγια για το έργο
O Άγγλος συνθέτης Henry Purcell (1659-1695) μπορεί να έφυγε από τη ζωή νεότατος, ωστόσο πρόλαβε να αφήσει πίσω του μερικά μουσικά αριστουργήματα. Αναμφίβολα το γνωστότερο εξ αυτών, αλλά κι ένα από τα εμβληματικότερα έργα του μπαρόκ μελοδραματικού ρεπερτορίου, είναι η τρίπρακτη όπερά του «Διδώ και Αινείας». Το έργο συνετέθη το 1688 βασισμένο σε λιμπρέτο του Nahum Tate και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1689 στο Λονδίνο.
Η ιστορία του έργου εκτυλίσσεται στην Καρχηδόνα, όπου η βασίλισσα Διδώ ζει τον έρωτά της με τον Τρώα ήρωα Αινεία, έχοντας όμως ένα άσχημο προαίσθημα για το μέλλον της. Η αδελφή της Μπελίντα, προσπαθεί να την κάνει να ξεχάσει τις ανησυχίες της. Ωστόσο, ενώ οι δύο ερωτευμένοι σχεδιάζουν τον γάμο τους, μια Μάγισσα απεργάζεται την καταστροφή τους αλλά και την καταστροφή της ίδιας της Καρχηδόνας χρησιμοποιώντας τις σκοτεινές της δυνάμεις. Τελικά o Αινείας ξεγελιέται και πείθεται να φύγει από την Καρχηδόνα. Η Διδώ, απελπισμένη από τη φυγή του, οδηγείται στην αυτοκτονία. Σε αυτό ακριβώς το σημείο ακούγεται και η θρηνητική άρια «When I am laid», μια από τις διασημότερες του παγκόσμιου οπερατικού ρεπερτορίου.
Οι υπόλοιπες εκδηλώσεις
Πέραν της όπερας «Διδώ και Αινείας», το τριήμερο πρόγραμμα των εορτασμών του Τ.Μ.Σ. περιλάμβανε και πληθώρα άλλων επετειακών ακαδημαϊκών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Έτσι, πραγματοποιήθηκαν ομιλίες, παρουσιάσεις και συζητήσεις σε στρογγυλές τράπεζες για όλους τους τομείς λειτουργίας του Τ.Μ.Σ.
Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος των εκδηλώσεων άνοιξε το πρωί της Πέμπτης στην Ιόνιο Ακαδημία, όπου μετά τους σύντομους χαιρετισμούς από την Πρόεδρο του Τ.Μ.Σ. Καθηγήτρια Αναστασία Σιώψη, τον Πρύτανη του Ιονίου Πανεπιστημίου Καθηγητή Ανδρέα Φλώρο, τον Αντιπρύτανη Αν. Καθηγητή Ευστάθιο Μακρή και τους προσκεκλημένους από Μουσικά Τμήματα άλλων ΑΕΙ της χώρας, η πρώτη προχώρησε σε αποτίμηση του διδακτικού, ερευνητικού και καλλιτεχνικού έργου του Τ.Μ.Σ.
Ακολούθως, την Πέμπτη και την Παρασκευή, έλαβαν χώρα στρογγυλές τράπεζες κατά σειρά για τις Κατευθύνσεις Μουσικών Επιστημών, Σύνθεσης και Εκτέλεσης, όπου διδάσκοντες του Τμήματος αναφέρθηκαν αναλυτικά στο παραγόμενο έργο και στη διδασκαλία σε αυτές, καθώς και στις μελλοντικές προοπτικές στα αντίστοιχα αντικείμενα σπουδών. Επίσης, ξεχωριστές παρουσιάσεις έγιναν για τα Εργαστήρια και για τη Μεταπτυχιακή Έρευνα στο Τ.Μ.Σ. Ακόμη, το απόγευμα της Παρασκευής, έλαβε χώρα στην Αίθουσα Συγκλήτου της Ιονίου Ακαδημίας, Επιστημονική Ημερίδα αποφοίτων, μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψηφίων διδακτόρων και διδακτόρων του Τ.Μ.Σ. όπου παρουσιάστηκαν οι ερευνητικές τους δραστηριότητες. Το σκέλος των παρουσιάσεων των ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων έκλεισε στον ίδιο χώρο την επομένη, με την Ημερίδα με τίτλο «Επαγγελματικά Ιχνογραφήματα: Η πορεία μετά τις σπουδές», με τη συμμετοχή τόσο διδασκόντων, όσο και αποφοίτων του Τ.Μ.Σ.
Από πλευράς καλλιτεχνικής δημιουργίας, την Πέμπτη και την Παρασκευή πραγματοποιήθηκαν στην Αίθουσα Τελετών της Ιονίου Ακαδημίας δύο ξεχωριστές συναυλίες όπου παρουσιάστηκαν έργα παλαιών και νέων διδασκόντων του Τ.Μ.Σ. Αναλυτικότερα, την Πέμπτη, το Σύνολο Εγχόρδων «Ionian Camerata (διδασκαλία: Σπ. Γκικόντης) υπό τη διεύθυνση του Βαγγέλη Σταυρόπουλου ερμήνευσε έργα των Μαρίας Ντούρου, Σπύρου Δεληγιαννόπουλου, Δημήτρη Μαραγκόπουλου (soloist στη κιθάρα: Κορίνα Βουγιούκα) και Ιωσήφ Παπαδάτου. Προηγήθηκαν έργα για σόλο μαρίμπα του Βασίλη Κίτσου (soloist: Αναστασία Βλάχου) και για δύο κλαρινέτα & κοντραμπάσο του Στέφανου Ανδρεάδη (soloists: Βασιλική Στάμου, Γεωργία Σαπουνά και Ντίνος Μάνος).
Αντιστοίχως, την Παρασκευή παρουσιάστηκαν έργο του Χάρη Ξανθουδάκη για σόλο κλαρινέτο/μπάσο κλαρινέτο (soloist: Γιάννης Σπαμπροβαλάκης), έργα ηλεκτρονικής μουσικής από το ΕΡΗΜΕΕ (συντονιστής: Ανδρέας Μνιέστρης), καθώς και μια μουσική/σκηνική σύνθεση της Δρ. Νεφέλης Σταματογιαννοπούλου.
Οι εκδηλώσεις συμπληρώθηκαν από συναυλίες τζαζ και άλλων φοιτητικών σχημάτων του Τ.Μ.Σ., ενώ υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες ημέρες είχε πραγματοποιηθεί και σειρά άλλων δράσεων, όπως οι μουσικοθεατρικές παραστάσεις «Το μπαγλαμαδάκι» από την Ομάδα Μουσικοπαιδαγωγικών Δράσεων (30-31 Μαΐου) και ο κύκλος εκδηλώσεων ηλεκτρονικής μουσικής «AKOUSMATA 2023» (27-30 Μαΐου).