Συναυλία για τον Ξύνδα & την εποχή του από την Ορχήστρα της Παλαιάς Φιλαρμονικής
Ιόνιος Ακαδημία
15 Ιανουαρίου 2017
/ 09:08
ΚΕΡΚΥΡΑ. Αφιερωμένη στον Σπυρίδωνα Ξύνδα και την εποχή του, ήταν η συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας (Παλαιά), που πραγματοποιήθηκε
στην Ιόνιο Ακαδημία, το Σάββατο 14 Ιανουαρίου, υπό την διεύθυνση του αρχιμουσικού Άλκη Μπαλτά
Το μουσικό πρόγραμμα της συναυλίας άνοιξε με τις εισαγωγές από τις όπερες Anacreon και Don Pasquale, των Luigi Cherubini και Gaetano Donizetti, αντίστοιχα. Ακολούθησαν τα δύο έργα που μας άφησαν και τις καλύτερες εντυπώσεις όσον αφορά την απόδοση της ορχήστρας. Ο λόγος για την εισαγωγή από την διάσημη όπερα Norma του Vincenzo Bellini, με την οποία και έκλεισε το πρώτο μέρος της συναυλίας, καθώς και την εισαγωγή από την καντάτα Ulisse agli Elisi του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου. Αξίζει να σημειωθεί πως αυτό είναι και το παλαιότερο γνωστό ορχηστρικό έργο Έλληνα συνθέτη.
Αμέσως μετά παρουσιάστηκε η εισαγωγή από την όπερα Antigone του Niccolὸ Antonio Zingarelli, ο οποίος υπήρξε δάσκαλος τόσο του Μάντζαρου, όσο και του Ξύνδα. Ούσα αφιερωμένη στον τελευταίο, η συναυλία δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί παρά με έργα του. Συγκεκριμένα, η Συμφωνική Ορχήστρα της Παλαιάς Φιλαρμονικής συνόδευσε την υψίφωνο Μαρία Μαυρομμάτη στο νανούρισμα Νάνι – Νάνι και τον βαρύτονο Παντελή Κοντό στο τραγούδι Η άθλια ψυχή, καθήμενη, που ήταν ίσως και η ωραιότερη στιγμή της συναυλίας.
Ακολούθησαν αποσπάσματα από την κωμική όπερα Ο Υποψήφιος, αρχής γενομένης από την -έως πρόσφατα θεωρούμενη ως χαμένη- εισαγωγή της. Η συνέχεια δόθηκε με δύο άριες από την πρώτη πράξη του εν λόγω έργου, που αποτελεί και την παλαιότερη όπερα με ελληνικό κείμενο (του Ιωάννη Ρινόπουλου). Η βραδιά έκλεισε με τους δύο soloists να ερμηνεύουν τα duetti Γλυκοφέγγει και τ’ άστρο τσ’ αυγούλας και Των αδυνάτων είναι.
Πέραν όμως των όποιων ερμηνευτικών λεπτομερειών, στην προκειμένη περίπτωση ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στο αξιέπαινο της πρωτοβουλίας για την ανάδειξη του συγκεκριμένου ρεπερτορίου, με αφορμή και δύο επετείους με ιδιαίτερη σημασία για την Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας αλλά και την Ελληνική μουσική γενικότερα. Αυτές είναι η συμπλήρωση 200 ετών από τη γέννηση του Ξύνδα (ο οποίος υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Φιλαρμονικής αλλά και δάσκαλος σε αυτήν) και 150 ετών από την πρεμιέρα του Υποψηφίου.
Εν όψει μάλιστα και της αναμενόμενης έκδοσης του επετειακού τόμου με την αυθεντική μορφή της όπερας, θα ήταν πραγματικά σπουδαίο αν καθίστατο εφικτή η παρουσίαση του έργου στην ολοκληρωμένη του μορφή, εντός του 2017, κάτι που αποτελεί και πρόθεση της Παλαιάς Φιλαρμονικής. Αναμφίβολα πρόκειται για ένα εγχείρημα που αξίζει τη στήριξη όλων των αρμόδιων πλευρών.
Το μουσικό πρόγραμμα της συναυλίας άνοιξε με τις εισαγωγές από τις όπερες Anacreon και Don Pasquale, των Luigi Cherubini και Gaetano Donizetti, αντίστοιχα. Ακολούθησαν τα δύο έργα που μας άφησαν και τις καλύτερες εντυπώσεις όσον αφορά την απόδοση της ορχήστρας. Ο λόγος για την εισαγωγή από την διάσημη όπερα Norma του Vincenzo Bellini, με την οποία και έκλεισε το πρώτο μέρος της συναυλίας, καθώς και την εισαγωγή από την καντάτα Ulisse agli Elisi του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου. Αξίζει να σημειωθεί πως αυτό είναι και το παλαιότερο γνωστό ορχηστρικό έργο Έλληνα συνθέτη.
Αμέσως μετά παρουσιάστηκε η εισαγωγή από την όπερα Antigone του Niccolὸ Antonio Zingarelli, ο οποίος υπήρξε δάσκαλος τόσο του Μάντζαρου, όσο και του Ξύνδα. Ούσα αφιερωμένη στον τελευταίο, η συναυλία δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί παρά με έργα του. Συγκεκριμένα, η Συμφωνική Ορχήστρα της Παλαιάς Φιλαρμονικής συνόδευσε την υψίφωνο Μαρία Μαυρομμάτη στο νανούρισμα Νάνι – Νάνι και τον βαρύτονο Παντελή Κοντό στο τραγούδι Η άθλια ψυχή, καθήμενη, που ήταν ίσως και η ωραιότερη στιγμή της συναυλίας.
Ακολούθησαν αποσπάσματα από την κωμική όπερα Ο Υποψήφιος, αρχής γενομένης από την -έως πρόσφατα θεωρούμενη ως χαμένη- εισαγωγή της. Η συνέχεια δόθηκε με δύο άριες από την πρώτη πράξη του εν λόγω έργου, που αποτελεί και την παλαιότερη όπερα με ελληνικό κείμενο (του Ιωάννη Ρινόπουλου). Η βραδιά έκλεισε με τους δύο soloists να ερμηνεύουν τα duetti Γλυκοφέγγει και τ’ άστρο τσ’ αυγούλας και Των αδυνάτων είναι.
Πέραν όμως των όποιων ερμηνευτικών λεπτομερειών, στην προκειμένη περίπτωση ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στο αξιέπαινο της πρωτοβουλίας για την ανάδειξη του συγκεκριμένου ρεπερτορίου, με αφορμή και δύο επετείους με ιδιαίτερη σημασία για την Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας αλλά και την Ελληνική μουσική γενικότερα. Αυτές είναι η συμπλήρωση 200 ετών από τη γέννηση του Ξύνδα (ο οποίος υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Φιλαρμονικής αλλά και δάσκαλος σε αυτήν) και 150 ετών από την πρεμιέρα του Υποψηφίου.
Εν όψει μάλιστα και της αναμενόμενης έκδοσης του επετειακού τόμου με την αυθεντική μορφή της όπερας, θα ήταν πραγματικά σπουδαίο αν καθίστατο εφικτή η παρουσίαση του έργου στην ολοκληρωμένη του μορφή, εντός του 2017, κάτι που αποτελεί και πρόθεση της Παλαιάς Φιλαρμονικής. Αναμφίβολα πρόκειται για ένα εγχείρημα που αξίζει τη στήριξη όλων των αρμόδιων πλευρών.