«Mademoiselle de Belle-Isle» του Σπ. Σαμάρα - Νέα κυκλοφορία δίσκου
Σπύρος Σαμάρας
16 Ιουνίου 2021
/ 12:54
Νέα εκτέλεση ολόκληρης της τετράπρακτης όπερας του κορυφαίου Κερκυραίου μουσουργού Σπύρου Σαμάρα
ΚΕΡΚΥΡΑ. Λίαν προσφάτως κυκλοφόρησε από την εταιρεία Naxos ο δίσκος (διπλό CD) με μια νέα εκτέλεση ολόκληρης της τετράπρακτης όπερας "Mademoiselle de Belle-Isle", του κορυφαίου Κερκυραίου μουσουργού Σπύρου Σαμάρα (1861-1917).
Τους βασικούς ρόλους του έργου ερμηνεύουν οι καταξιωμένοι λυρικοί μονωδοί Μάρθα Αράπη, Βαγγέλης Χατζησίμος, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Παντελής Κοντός, Παύλος Μαρόπουλος, Μαρίνα Κρίλοβιτς κ.ά. Τους πλαισιώνουν η Kaval Choir of Sofia και η Pazardzhik Symphony Orchestra, ενώ τη μουσική διεύθυνση υπογράφει ο Βύρων Φιδετζής.
Η κυκλοφορία του δίσκου εξάλλου, συμπίπτει και με την επέτειο των 160 χρόνων από τη γέννηση του συνθέτη,
Λίγα λόγια για το έργο
Το εν λόγω έργο είναι μία από τις λεγόμενες "γαλλικές" όπερες του Σαμάρα. Το αρχικό λιμπρέτο στη γαλλική γλώσσα, είναι του Paul Millet (1848-1924) και βασίζεται στο ομότιτλο μονόπρακτο θεατρικό έργο (1839) του Alexandre Dumas πατρός (1802-1870), το κείμενο του οποίου θεωρείται ιδιαίτερης λογοτεχνικής αξίας. Ωστόσο, στην πρεμιέρα της όπερας στην Γένοβα το 1905, χρησιμοποιήθηκε ιταλικό λιμπρέτο σε απόδοση Amintore Galli.
Η ιστορία του έργου εκτυλίσσεται το 1726, κοντά στο Παρίσι, με κύριο θέμα τις ερωτικές περιπέτειες του Δούκα Richelieu και της Μαρκησίας de Prie, και φόντο το κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί κατά την περίοδο της βασιλείας του Λουδοβίκου του 15ου.
Τα δε χαρακτηριστικά και υπομνηστικά μουσικά μοτίβα αναδεικνύουν χαρακτήρες και καταστάσεις, επιβεβαιώνοντας για μία ακόμη φορά την προσήλωση του Σαμάρα στα ρεύματα του βερισμού και του νατουραλισμού. Το πλέον διαδεδομένο απόσπασμα του έργου είναι η άρια του τενόρου από την τέταρτη πράξη.
Την περίοδο που πρωτοπαρουσιάστηκε, η όπερα "Mademoiselle de Belle-Isle" έτυχε θερμής υποδοχής από κοινό και κριτικούς. Άλλωστε, την ίδια χρονιά με την πρεμιέρα, εκδόθηκε και από τον ιταλικό οίκο Sonzogno, διατηρώντας έτσι σταθερή τη διεθνή φήμη που είχε αποκτήσει ο Σαμάρας μέσω των μελοδραμάτων του, ήδη από τις δύο προηγούμενες δεκαετίες.
Ως γνωστόν όμως, μετά τον θάνατο του συνθέτη και μέχρι πολύ πρόσφατα, η προβολή του έργου του γενικότερα δεν ήταν αυτή που θα του αναλογούσε. Το γεγονός αυτό καθιστά αυτομάτως κάθε νέο σχετικό δισκογραφικό ή ερμηνευτικό εγχείρημα κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτο.
Έπεται συνέχεια
Η ενασχόληση της δισκογραφικής Naxos με τους Έλληνες συνθέτες όμως, δεν σταματά εδώ. Όπως προανήγγειλε ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής σε πρόσφατη συνέντευξή του στο "Βήμα" και τον Κοσμά Βίδο (εν όψει και της συναυλίας της 19ης Ιουνίου στο Ηρώδειο, όπου θα διευθύνει την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών στους "36 Ελληνικούς Χορούς" του Νίκου Σκαλκώτα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών), εντός του τρέχοντος έτους επίκειται η κυκλοφορία κι άλλων δίσκων με έργα Ελλήνων δημιουργών, με αφορμή και τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Μεταξύ αυτών, με ξεχωριστό ενδιαφέρον αναμένεται και η παρουσίαση της ημιτελούς όπερας του Σαμάρα, "Tigra" (σε ενορχήστρωση/επιμέλεια Φιδετζή) που αν και έμεινε ανολοκλήρωτη, αποτελεί το τελευταίο γνωστό δείγμα ενασχόλησης του Σαμάρα με το μελοδραματικό είδος.
Τους βασικούς ρόλους του έργου ερμηνεύουν οι καταξιωμένοι λυρικοί μονωδοί Μάρθα Αράπη, Βαγγέλης Χατζησίμος, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Παντελής Κοντός, Παύλος Μαρόπουλος, Μαρίνα Κρίλοβιτς κ.ά. Τους πλαισιώνουν η Kaval Choir of Sofia και η Pazardzhik Symphony Orchestra, ενώ τη μουσική διεύθυνση υπογράφει ο Βύρων Φιδετζής.
Η κυκλοφορία του δίσκου εξάλλου, συμπίπτει και με την επέτειο των 160 χρόνων από τη γέννηση του συνθέτη,
Λίγα λόγια για το έργο
Το εν λόγω έργο είναι μία από τις λεγόμενες "γαλλικές" όπερες του Σαμάρα. Το αρχικό λιμπρέτο στη γαλλική γλώσσα, είναι του Paul Millet (1848-1924) και βασίζεται στο ομότιτλο μονόπρακτο θεατρικό έργο (1839) του Alexandre Dumas πατρός (1802-1870), το κείμενο του οποίου θεωρείται ιδιαίτερης λογοτεχνικής αξίας. Ωστόσο, στην πρεμιέρα της όπερας στην Γένοβα το 1905, χρησιμοποιήθηκε ιταλικό λιμπρέτο σε απόδοση Amintore Galli.
Η ιστορία του έργου εκτυλίσσεται το 1726, κοντά στο Παρίσι, με κύριο θέμα τις ερωτικές περιπέτειες του Δούκα Richelieu και της Μαρκησίας de Prie, και φόντο το κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί κατά την περίοδο της βασιλείας του Λουδοβίκου του 15ου.
Τα δε χαρακτηριστικά και υπομνηστικά μουσικά μοτίβα αναδεικνύουν χαρακτήρες και καταστάσεις, επιβεβαιώνοντας για μία ακόμη φορά την προσήλωση του Σαμάρα στα ρεύματα του βερισμού και του νατουραλισμού. Το πλέον διαδεδομένο απόσπασμα του έργου είναι η άρια του τενόρου από την τέταρτη πράξη.
Την περίοδο που πρωτοπαρουσιάστηκε, η όπερα "Mademoiselle de Belle-Isle" έτυχε θερμής υποδοχής από κοινό και κριτικούς. Άλλωστε, την ίδια χρονιά με την πρεμιέρα, εκδόθηκε και από τον ιταλικό οίκο Sonzogno, διατηρώντας έτσι σταθερή τη διεθνή φήμη που είχε αποκτήσει ο Σαμάρας μέσω των μελοδραμάτων του, ήδη από τις δύο προηγούμενες δεκαετίες.
Ως γνωστόν όμως, μετά τον θάνατο του συνθέτη και μέχρι πολύ πρόσφατα, η προβολή του έργου του γενικότερα δεν ήταν αυτή που θα του αναλογούσε. Το γεγονός αυτό καθιστά αυτομάτως κάθε νέο σχετικό δισκογραφικό ή ερμηνευτικό εγχείρημα κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτο.
Έπεται συνέχεια
Η ενασχόληση της δισκογραφικής Naxos με τους Έλληνες συνθέτες όμως, δεν σταματά εδώ. Όπως προανήγγειλε ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής σε πρόσφατη συνέντευξή του στο "Βήμα" και τον Κοσμά Βίδο (εν όψει και της συναυλίας της 19ης Ιουνίου στο Ηρώδειο, όπου θα διευθύνει την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών στους "36 Ελληνικούς Χορούς" του Νίκου Σκαλκώτα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών), εντός του τρέχοντος έτους επίκειται η κυκλοφορία κι άλλων δίσκων με έργα Ελλήνων δημιουργών, με αφορμή και τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Μεταξύ αυτών, με ξεχωριστό ενδιαφέρον αναμένεται και η παρουσίαση της ημιτελούς όπερας του Σαμάρα, "Tigra" (σε ενορχήστρωση/επιμέλεια Φιδετζή) που αν και έμεινε ανολοκλήρωτη, αποτελεί το τελευταίο γνωστό δείγμα ενασχόλησης του Σαμάρα με το μελοδραματικό είδος.