Κυκλοφόρησε ο νέος δίσκος του Duo Zwiegespräche
Σπύρος Γκικόντης
23 Μαΐου 2019
/ 08:39
Το duetto απαρτίζουν ο καθηγητής βιολιού του ΤΜΣ του Ιονίου Πανεπιστημίου, Σπύρος Γκικόντης και η καθηγήτρια του Μουσικού Σχολείου του Lübeck της Γερμανίας, Franziska Reichenbächer
ΚΕΡΚΥΡΑ. Κυκλοφόρησε πρόσφατα ο δίσκος του Duo Zwiegespräche, με τίτλο «Music for two violins», περιλαμβάνοντας έργα του 18ου αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τα Νo.I, III και V από τις 6 Σονάτες για δύο βιολιά, Op.3 του Γάλλου συνθέτη Jean-Marie Leclair, καθώς και για τις Νο.I, III και V από τις 6 Σονάτες για δύο βιολιά, Op.6 που συνέθεσε το 1769 ο εκ των κορυφαίων «κλασικιστών» Joseph Haydn. Το duetto απαρτίζουν η καθηγήτρια του Μουσικού Σχολείου του Lübeck της Γερμανίας, Franziska Reichenbächer και ο καθηγητής βιολιού του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, Σπύρος Γκικόντης. Την ηχοληψία/ηχογράφηση και τεχνική επιμέλεια του δίσκου είχαν οι Ιωάννης Βαρελίδης και Γεώργιος Μπέτσης.
Στο δελτίο Τύπου που εκδόθηκε για την κυκλοφορία του δίσκου, διαβάζουμε χαρακτηριστικά: «Μετά από δεκατρία χρόνια καλλιτεχνικής υποστήριξης στο Φεστιβάλ “η Ξάνθη του Μάνου Χατζιδάκη”, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο από την Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης (ΦΕΞ), ο καθηγητής Σπύρος Γκικόντης είχε τη χαρά και τη τιμή να κάνει την πρώτη ιστορική ηχογράφηση στο Grand Maison, ένα κτίριο που χτίστηκε στα τέλη του δεκάτου ενάτου αιώνα και στο οποίο έζησε τα πρώτα χρόνια του ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης Μάνος Χατζιδάκις.»
Η ηχογράφηση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του βιολιστή και καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου, Σπύρου Γκικόντη με την βιολονίστα και καθηγήτρια του Μουσικού Σχολείου του Lübeck, Franziska Reichenbächer με την οποία δημιούργησαν το μουσικό ντουέτο με την ονομασία Duo Zwiegespräche το 2015. Η ονομασία “Zwiegespräche” αναφέρεται στα διαφορετικά και ποικίλα επίπεδα διαλόγου που αναπτύσσονται μέσα από τη μουσική των δύο βιολονιστών: ο μουσικός διάλογος των δυο ερμηνευτών διευρύνεται ταυτόχρονα σε διάλογο με τους ακροατές, τους συνθέτες/δημιουργούς και τις εποχές. Οι δύο καλλιτέχνες δίνουν τακτικά συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό με θετική απήχηση στο κοινό και τον τύπο.
Στο CD περιλαμβάνονται έργα για δύο βιολιά των Jean-Marie Leclair (1697-1764) και Joseph Haydn (1732-1809). Ο Leclair υπήρξε σημαντικός συνθέτης και βιολιστής και εξαιρετικός δάσκαλος βιολιού. Τα έργα του που περιλαμβάνουν σονάτες και κοντσέρτα για βιολιά, όπως και σονάτες για ντουέτα και τρίο, ενσωματώνουν την απλότητα, συνήθως συνδυασμένη με ένα σοβαρό, στοχαστικό πνεύμα. Οι Έξη Σονάτες για Δύο Βιολιά, Op.3, τρεις από τις οποίες περιλαμβάνονται στην ηχογράφηση, με τα πλούσια διακοσμητικά στοιχεία και τις ισότιμες ευκαιρίες που παρέχουν στους δύο βιολιστές να επιδείξουν τις ικανότητές τους, είναι παραδειγματικές της Γαλλικής μπαρόκ γραφής. Συγχρόνως, έχουν υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα και ανήκουν στο πάνθεον της υψηλής τέχνης. Ο Haydn κατέχει εμβληματική θέση ως υποδειγματικός συνθέτης της κλασικής εποχής της μουσικής. Κυρίως η οργανική μουσική του βρίσκεται στον πυρήνα του Βιενέζικου κλασικού στιλ. Συνέθεσε τις Σονάτες για δύο βιολιά, τρεις από τις οποίες περιλαμβάνονται στην ηχογράφηση, την περίοδο της εργοδοσίας στην αυλή των Esterházy, μια μακρά τριαντάχρονη ‘μεσαία’ περίοδος της συνθετικής του πορείας. Ήταν δημοφιλές έργο την εποχή του Haydn αλλά στη συνέχεια έπεσε στην αφάνεια μέχρι πρόσφατα. Τα ντουέτα που περιλαμβάνονται στην ηχογράφηση δίνουν ευκαιρίες για δυναμικές αντιθέσεις και δροσερό και πνευματώδες παίξιμο, όλα μέσα από μια καλή αίσθηση της μελωδικής γραμμής και συνειδητοποίηση της εκφραστικής τους έντασης.»
Στο δελτίο Τύπου που εκδόθηκε για την κυκλοφορία του δίσκου, διαβάζουμε χαρακτηριστικά: «Μετά από δεκατρία χρόνια καλλιτεχνικής υποστήριξης στο Φεστιβάλ “η Ξάνθη του Μάνου Χατζιδάκη”, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο από την Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης (ΦΕΞ), ο καθηγητής Σπύρος Γκικόντης είχε τη χαρά και τη τιμή να κάνει την πρώτη ιστορική ηχογράφηση στο Grand Maison, ένα κτίριο που χτίστηκε στα τέλη του δεκάτου ενάτου αιώνα και στο οποίο έζησε τα πρώτα χρόνια του ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης Μάνος Χατζιδάκις.»
Η ηχογράφηση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του βιολιστή και καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου, Σπύρου Γκικόντη με την βιολονίστα και καθηγήτρια του Μουσικού Σχολείου του Lübeck, Franziska Reichenbächer με την οποία δημιούργησαν το μουσικό ντουέτο με την ονομασία Duo Zwiegespräche το 2015. Η ονομασία “Zwiegespräche” αναφέρεται στα διαφορετικά και ποικίλα επίπεδα διαλόγου που αναπτύσσονται μέσα από τη μουσική των δύο βιολονιστών: ο μουσικός διάλογος των δυο ερμηνευτών διευρύνεται ταυτόχρονα σε διάλογο με τους ακροατές, τους συνθέτες/δημιουργούς και τις εποχές. Οι δύο καλλιτέχνες δίνουν τακτικά συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό με θετική απήχηση στο κοινό και τον τύπο.
Στο CD περιλαμβάνονται έργα για δύο βιολιά των Jean-Marie Leclair (1697-1764) και Joseph Haydn (1732-1809). Ο Leclair υπήρξε σημαντικός συνθέτης και βιολιστής και εξαιρετικός δάσκαλος βιολιού. Τα έργα του που περιλαμβάνουν σονάτες και κοντσέρτα για βιολιά, όπως και σονάτες για ντουέτα και τρίο, ενσωματώνουν την απλότητα, συνήθως συνδυασμένη με ένα σοβαρό, στοχαστικό πνεύμα. Οι Έξη Σονάτες για Δύο Βιολιά, Op.3, τρεις από τις οποίες περιλαμβάνονται στην ηχογράφηση, με τα πλούσια διακοσμητικά στοιχεία και τις ισότιμες ευκαιρίες που παρέχουν στους δύο βιολιστές να επιδείξουν τις ικανότητές τους, είναι παραδειγματικές της Γαλλικής μπαρόκ γραφής. Συγχρόνως, έχουν υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα και ανήκουν στο πάνθεον της υψηλής τέχνης. Ο Haydn κατέχει εμβληματική θέση ως υποδειγματικός συνθέτης της κλασικής εποχής της μουσικής. Κυρίως η οργανική μουσική του βρίσκεται στον πυρήνα του Βιενέζικου κλασικού στιλ. Συνέθεσε τις Σονάτες για δύο βιολιά, τρεις από τις οποίες περιλαμβάνονται στην ηχογράφηση, την περίοδο της εργοδοσίας στην αυλή των Esterházy, μια μακρά τριαντάχρονη ‘μεσαία’ περίοδος της συνθετικής του πορείας. Ήταν δημοφιλές έργο την εποχή του Haydn αλλά στη συνέχεια έπεσε στην αφάνεια μέχρι πρόσφατα. Τα ντουέτα που περιλαμβάνονται στην ηχογράφηση δίνουν ευκαιρίες για δυναμικές αντιθέσεις και δροσερό και πνευματώδες παίξιμο, όλα μέσα από μια καλή αίσθηση της μελωδικής γραμμής και συνειδητοποίηση της εκφραστικής τους έντασης.»