Έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Σπυρόπουλου - Μια Οδύσσεια στον αστικό χώρο
Κώστας Σπυρόπουλος
27 Αυγούστου 2018
/ 07:49
ΕΛΕΝΗ ΚΟΡΩΝΑΚΗ
ΚΕΡΚΥΡΑ. Τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου στις 20.00 εγκαινιάζεται στην Κερκυραϊκή Πινακοθήκη η έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Σπυρόπουλου, με τίτλο «Μια Οδύσσεια στον αστικό χώρο».
Η Οδύσσεια είναι μια πορεία προς ένα σκοπό, μακρά και επίπονη, γι’ αυτό και αποτελεί πηγή σοφίας και ωρίμανσης για τον Οδυσσέα. Ο Οδυσσέας σ’ αυτήν την περίπτωση είναι ο ίδιος ο ζωγράφος, που με έντονα χρώματα και με αφαιρετική διάθεση εξερευνά το αστικό τοπίο, όπου ζει και εξελίσσεται, το χώρο όπου ολοκληρώνεται η κοινωνική ζωή και παράγεται ο πολιτισμός.
Το αστικό τοπίο έχει μια δομή και πολλές εκδοχές. Άλλες απ’ αυτές ο ζωγράφος τις θεωρεί δεδομένες και τις τονίζει και άλλες τις διαπραγματεύεται για να δημιουργήσει νέα σχήματα και οράματα, χρωματικές διαφυγές. Ανακαλύπτει μια αίσθηση της πόλης όχι ως μέσο για την αναμόρφωση της κοινωνίας ή ως επίκαιρη μορφή μιας ιδανικής λύσης, αλλά ως μια σκηνή γεμάτη σύμβολα που διασταυρώνεται με τα ίχνη της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η αίσθηση αυτή, με την πλούσια χρωματική γκάμα του καλλιτέχνη μετουσιώνεται σε γνώριμο τόπο που οριοθετείται από παιχνίδια, από πλήθη, από ΜΜΕ, από διαφημίσεις και μόδα.
Η εκπλήρωση ενός ρόλου στη ζωή της πόλης αποτελεί επιδίωξη του ζωγράφου σ’ αυτή την τελευταία του παρουσία.
Άλλωστε η κοινωνική δυσφορία και η ανάγκη για αλλαγή των κατεστημένων αξιών αποτελούν τον ούριο άνεμο στα πανιά του Οδυσσέα-δημιουργού. Προσαρμόζει όμως το στόχο του στην κουλτούρα με την οποία μεγάλωσε. Ό,τι απορρίπτει, δεν το απορρίπτει στο όνομα μιας σνομπ «ωριμότητας», αλλά με σκοπό να πλάσει από την αρχή ένα νέο κόσμο, τον οποίο η όρασή του επιτρέπει να συλλάβει και η νοητική του λειτουργία επεξεργάζεται απαλλαγμένη από ιδεοληψίες και παγιωμένες καταστάσεις.
Θέλει να βλέπει τον κόσμο όπως δεν έχει διδαχθεί να τον βλέπει.
Ανοίγει έτσι ένα καινούργιο παράθυρο στην αισθητική, που κοιτάζει στον ατέλειωτο ωκεανό του αγνώστου. Άλλωστε τι θα ήταν ο κόσμος μας δίχως την υπόσταση που εμείς του αποδίδουμε; Ένα μαυρόασπρο θέατρο που θα παιζόταν σε άδεια καθίσματα και δεν θα είχε κανένα νόημα. Ο Οδυσσέας πορεύεται συνέχεια και πλάθει καινούριους κόσμους αναθεωρώντας τους παλιούς. Αυτή είναι η μοίρα του η δική του και όλων μας που συναποτελούμε το «κοινωνείν».
Εγκαίνια έκθεσης: Δευτέρα 03/09/2018 στις 20.00
Διάρκεια έκθεσης: 03/09 - 05/10/2018.
Ώρες επίσκεψης: 09.00-14.00 και 18.00-21.00, από Δευτέρα έως Παρασκευή. Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, Ιωάννου Θεοτόκη 77, 49132 Κέρκυρα,
Τηλ.: 26610 41085, Fax: 26610 22544, e-mail: [email protected], www.corfuartgallery.com
ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ - Βιογραφικό
Ο Κώστας Σπυρόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή της Αθήνας. Αμέσως μετά ταξίδεψε στις Η.Π.Α. και την Ευρώπη για αρκετά χρόνια, όπου πραγματοποίησε σπουδές στην Τέχνη (Heron Art Institute, U.S.A.) και παρουσίασε τη δουλειά του σε γκαλερί, διεθνείς Art Fair και Μπιενάλε σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Για οκτώ χρόνια (2000-2008) δίδαξε, ως Αναπληρωτής Καθηγητής, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το μάθημα της Εικαστικής Ανατομίας και συνέγραψε σχετικό βιβλίο, το οποίο εκδόθηκε από το οικείο Πανεπιστήμιο.
Έχει παρουσιάσει 40 ατομικές εκθέσεις και 39 ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στην Ιταλία (Φλωρεντία, Πιατσέντσα, Βερόνα, Πρίντεζι, Άζολο, Παλέρμο), την Αυστρία (Ίνσμπρουκ), τη Βουλγαρία (Σόφια), τις Η.Π.Α. (Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη), τη Γαλλία (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου), την Τουρκία (Κων/πολη), τον Καναδά (Βανκούβερ), το Βέλγιο (Βρυξέλλες), την Τσεχία (Πράγα, Πίλσεν), το Αζερμπαϊτζάν (Καμπάλα) κ.α. Επίσης συμμετείχε σε διεθνείς Art Fair σε: Τουρκία (Κων/πολη 2005, 2009), Τσεχία (Πράγα 2005), Αυστρία (Ίνσμπουργκ 2009), Ελλάδα (Αθήνα 2010), Ιταλία (Φλωρεντία 2006, Βερόνα 2013, Πιατσέντσα 2016), Αζερμπαϊτζάν (Καμπάλα 2015), Γαλλία (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου 2016), Καναδά (Βανκούβερ 2016) και διεθνείς Μπιενάλε στην Τσεχία (Πίλσεν 2006, 2008) και την Ιταλία (Άζολο 2010, Παλέρμο 2013).
Προσωπογραφία του παρουσιάζεται από την Ιταλική Ακαδημία Καλών Τεχνών σε ειδικό τόμο που περιλαμβάνει τους εκπροσώπους της σύγχρονης Ευρωπαϊκής ζωγραφικής (έκδοση 2016).
Στο έργο του έχουν αναφερθεί σημαντικοί Έλληνες και ξένοι ζωγράφοι και ιστορικοί της Τέχνης, όπως ο Αλέκος Φασιανός, η Gabriella Hajkova (Ιστορικός Τέχνης, Δ/ντρια Διεθνούς Μπιενάλε Σχεδίου Πίλσεν), ο Χρύσανθος Χρήστου (Ακαδημαϊκός και Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), ο Στέλιος Λυδάκης (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), η Barbara Angiolini (Ιστορικός της Τέχνης), ο Χάρης Καμπουρίδης (Ιστορικός της Τέχνης), ο Salvatore Autovino (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), ο Paolo Levi (Ιστορικός της Τέχνης), η Αθηνά Σχοινά (Ιστορικός της Τέχνης), ο Γιώργος Παντής (Πρόεδρος Σχολής Καλών Τεχνών Ιωαννίνων), ο Γιώργος Κατσάγγελος (Καθηγητής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.), ο Νίκος Ζίας (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), ο Roberto Chiavarini (Μέλος Ιταλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών), η Πολυξένη Βελένη (Δ/ντρια Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης), η Αγλαΐα Αρχοντίδου (Αρχαιολόγος, Επίτιμη Διευθύντρια του Υπουργείου Πολιτισμού), η Ruhangiz Heydarova (Ιστορικός Τέχνης), η Αντιγόνη Καψάλη (Ιστορικός της Τέχνης, Μουσείο Κατσίγρα), η Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρόγκαν (Ιστορικός της Τέχνης), η Γεωργία Γεωργοπούλου (Αρχαιολόγος Msc Πολιτιστική Διαχείριση), η Ξένια Καλδάρα (Γενική Διευθύντρια και Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης), ο Ιωάννης Μαρωνίτης (Πρόεδρος της UNESCO) κ.α. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Εθνική Πινακοθήκη, Ίδρυμα Θεοχαράκη, Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Πατρών, Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, Δημαρχείο Φλωρεντίας κ.α).
Δύο μεγάλες κατασκευές του κοσμούν τον περίβολο της πρυτανείας και τον κεντρικό δρόμο της Πανεπιστημιούπολης του Πανεπιστημίου Πατρών.
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και καθηγητής της Ιατρικής (Γνωστικό αντικείμενο: Πνευμονολογία) στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Είναι επίσης μέλος της Κερκυραϊκής Πινακοθήκης από το 2018.
Το 2016 επελέγη από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ιταλίας και συμπεριελήφθη στην έκδοση REMBRANDT 2016, που έγινε με την συμπλήρωση 410 ετών από την γέννηση του Rembrandt (1606-2016), ως ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους της σύγχρονης Ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Επιπλέον, τα Ε.Λ.Τ.Α. έχουν εκδώσει τιμητικό τόμο όπου περιέχονται 49 γραμματόσημα με έργα του, ενώ έχουν κυκλοφορήσει εικαστικές κατασκευές δια χειρός του καλλιτέχνη. Έχει τιμηθεί επίσης με βραβείο από την UNESCO (2017, 2018) για το καλλιτεχνικό έργο του και με Α' βραβείο ως «Πρόσωπο της χρονιάς 2016» για την προσφορά του στα γράμματα και τις τέχνες από την εφημερίδα Πελοπόννησος.
Έχει εκδώσει τα βιβλία Εικαστική Ανατομία (Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2002), 87+1 Λόγοι που ζωγραφίζω/ 87+1 Reasons why I paint (δίγλωσση έκδοση, εκδοτικός οίκος Φιλύρα, Αθήνα 2017), Η Αισθητική της τέχνης και των υποατομικών σωματιδίων (δίγλωσση έκδοση, εκδοτικός οίκος Φιλύρα, Αθήνα 2018).
Το αστικό τοπίο έχει μια δομή και πολλές εκδοχές. Άλλες απ’ αυτές ο ζωγράφος τις θεωρεί δεδομένες και τις τονίζει και άλλες τις διαπραγματεύεται για να δημιουργήσει νέα σχήματα και οράματα, χρωματικές διαφυγές. Ανακαλύπτει μια αίσθηση της πόλης όχι ως μέσο για την αναμόρφωση της κοινωνίας ή ως επίκαιρη μορφή μιας ιδανικής λύσης, αλλά ως μια σκηνή γεμάτη σύμβολα που διασταυρώνεται με τα ίχνη της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η αίσθηση αυτή, με την πλούσια χρωματική γκάμα του καλλιτέχνη μετουσιώνεται σε γνώριμο τόπο που οριοθετείται από παιχνίδια, από πλήθη, από ΜΜΕ, από διαφημίσεις και μόδα.
Η εκπλήρωση ενός ρόλου στη ζωή της πόλης αποτελεί επιδίωξη του ζωγράφου σ’ αυτή την τελευταία του παρουσία.
Άλλωστε η κοινωνική δυσφορία και η ανάγκη για αλλαγή των κατεστημένων αξιών αποτελούν τον ούριο άνεμο στα πανιά του Οδυσσέα-δημιουργού. Προσαρμόζει όμως το στόχο του στην κουλτούρα με την οποία μεγάλωσε. Ό,τι απορρίπτει, δεν το απορρίπτει στο όνομα μιας σνομπ «ωριμότητας», αλλά με σκοπό να πλάσει από την αρχή ένα νέο κόσμο, τον οποίο η όρασή του επιτρέπει να συλλάβει και η νοητική του λειτουργία επεξεργάζεται απαλλαγμένη από ιδεοληψίες και παγιωμένες καταστάσεις.
Θέλει να βλέπει τον κόσμο όπως δεν έχει διδαχθεί να τον βλέπει.
Ανοίγει έτσι ένα καινούργιο παράθυρο στην αισθητική, που κοιτάζει στον ατέλειωτο ωκεανό του αγνώστου. Άλλωστε τι θα ήταν ο κόσμος μας δίχως την υπόσταση που εμείς του αποδίδουμε; Ένα μαυρόασπρο θέατρο που θα παιζόταν σε άδεια καθίσματα και δεν θα είχε κανένα νόημα. Ο Οδυσσέας πορεύεται συνέχεια και πλάθει καινούριους κόσμους αναθεωρώντας τους παλιούς. Αυτή είναι η μοίρα του η δική του και όλων μας που συναποτελούμε το «κοινωνείν».
Εγκαίνια έκθεσης: Δευτέρα 03/09/2018 στις 20.00
Διάρκεια έκθεσης: 03/09 - 05/10/2018.
Ώρες επίσκεψης: 09.00-14.00 και 18.00-21.00, από Δευτέρα έως Παρασκευή. Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, Ιωάννου Θεοτόκη 77, 49132 Κέρκυρα,
Τηλ.: 26610 41085, Fax: 26610 22544, e-mail: [email protected], www.corfuartgallery.com
ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ - Βιογραφικό
Ο Κώστας Σπυρόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή της Αθήνας. Αμέσως μετά ταξίδεψε στις Η.Π.Α. και την Ευρώπη για αρκετά χρόνια, όπου πραγματοποίησε σπουδές στην Τέχνη (Heron Art Institute, U.S.A.) και παρουσίασε τη δουλειά του σε γκαλερί, διεθνείς Art Fair και Μπιενάλε σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Για οκτώ χρόνια (2000-2008) δίδαξε, ως Αναπληρωτής Καθηγητής, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το μάθημα της Εικαστικής Ανατομίας και συνέγραψε σχετικό βιβλίο, το οποίο εκδόθηκε από το οικείο Πανεπιστήμιο.
Έχει παρουσιάσει 40 ατομικές εκθέσεις και 39 ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στην Ιταλία (Φλωρεντία, Πιατσέντσα, Βερόνα, Πρίντεζι, Άζολο, Παλέρμο), την Αυστρία (Ίνσμπρουκ), τη Βουλγαρία (Σόφια), τις Η.Π.Α. (Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη), τη Γαλλία (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου), την Τουρκία (Κων/πολη), τον Καναδά (Βανκούβερ), το Βέλγιο (Βρυξέλλες), την Τσεχία (Πράγα, Πίλσεν), το Αζερμπαϊτζάν (Καμπάλα) κ.α. Επίσης συμμετείχε σε διεθνείς Art Fair σε: Τουρκία (Κων/πολη 2005, 2009), Τσεχία (Πράγα 2005), Αυστρία (Ίνσμπουργκ 2009), Ελλάδα (Αθήνα 2010), Ιταλία (Φλωρεντία 2006, Βερόνα 2013, Πιατσέντσα 2016), Αζερμπαϊτζάν (Καμπάλα 2015), Γαλλία (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου 2016), Καναδά (Βανκούβερ 2016) και διεθνείς Μπιενάλε στην Τσεχία (Πίλσεν 2006, 2008) και την Ιταλία (Άζολο 2010, Παλέρμο 2013).
Προσωπογραφία του παρουσιάζεται από την Ιταλική Ακαδημία Καλών Τεχνών σε ειδικό τόμο που περιλαμβάνει τους εκπροσώπους της σύγχρονης Ευρωπαϊκής ζωγραφικής (έκδοση 2016).
Στο έργο του έχουν αναφερθεί σημαντικοί Έλληνες και ξένοι ζωγράφοι και ιστορικοί της Τέχνης, όπως ο Αλέκος Φασιανός, η Gabriella Hajkova (Ιστορικός Τέχνης, Δ/ντρια Διεθνούς Μπιενάλε Σχεδίου Πίλσεν), ο Χρύσανθος Χρήστου (Ακαδημαϊκός και Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), ο Στέλιος Λυδάκης (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), η Barbara Angiolini (Ιστορικός της Τέχνης), ο Χάρης Καμπουρίδης (Ιστορικός της Τέχνης), ο Salvatore Autovino (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), ο Paolo Levi (Ιστορικός της Τέχνης), η Αθηνά Σχοινά (Ιστορικός της Τέχνης), ο Γιώργος Παντής (Πρόεδρος Σχολής Καλών Τεχνών Ιωαννίνων), ο Γιώργος Κατσάγγελος (Καθηγητής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.), ο Νίκος Ζίας (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), ο Roberto Chiavarini (Μέλος Ιταλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών), η Πολυξένη Βελένη (Δ/ντρια Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης), η Αγλαΐα Αρχοντίδου (Αρχαιολόγος, Επίτιμη Διευθύντρια του Υπουργείου Πολιτισμού), η Ruhangiz Heydarova (Ιστορικός Τέχνης), η Αντιγόνη Καψάλη (Ιστορικός της Τέχνης, Μουσείο Κατσίγρα), η Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρόγκαν (Ιστορικός της Τέχνης), η Γεωργία Γεωργοπούλου (Αρχαιολόγος Msc Πολιτιστική Διαχείριση), η Ξένια Καλδάρα (Γενική Διευθύντρια και Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης), ο Ιωάννης Μαρωνίτης (Πρόεδρος της UNESCO) κ.α. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Εθνική Πινακοθήκη, Ίδρυμα Θεοχαράκη, Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Πατρών, Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, Δημαρχείο Φλωρεντίας κ.α).
Δύο μεγάλες κατασκευές του κοσμούν τον περίβολο της πρυτανείας και τον κεντρικό δρόμο της Πανεπιστημιούπολης του Πανεπιστημίου Πατρών.
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και καθηγητής της Ιατρικής (Γνωστικό αντικείμενο: Πνευμονολογία) στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Είναι επίσης μέλος της Κερκυραϊκής Πινακοθήκης από το 2018.
Το 2016 επελέγη από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ιταλίας και συμπεριελήφθη στην έκδοση REMBRANDT 2016, που έγινε με την συμπλήρωση 410 ετών από την γέννηση του Rembrandt (1606-2016), ως ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους της σύγχρονης Ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Επιπλέον, τα Ε.Λ.Τ.Α. έχουν εκδώσει τιμητικό τόμο όπου περιέχονται 49 γραμματόσημα με έργα του, ενώ έχουν κυκλοφορήσει εικαστικές κατασκευές δια χειρός του καλλιτέχνη. Έχει τιμηθεί επίσης με βραβείο από την UNESCO (2017, 2018) για το καλλιτεχνικό έργο του και με Α' βραβείο ως «Πρόσωπο της χρονιάς 2016» για την προσφορά του στα γράμματα και τις τέχνες από την εφημερίδα Πελοπόννησος.
Έχει εκδώσει τα βιβλία Εικαστική Ανατομία (Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2002), 87+1 Λόγοι που ζωγραφίζω/ 87+1 Reasons why I paint (δίγλωσση έκδοση, εκδοτικός οίκος Φιλύρα, Αθήνα 2017), Η Αισθητική της τέχνης και των υποατομικών σωματιδίων (δίγλωσση έκδοση, εκδοτικός οίκος Φιλύρα, Αθήνα 2018).
ΕΛΕΝΗ ΚΟΡΩΝΑΚΗ
Εργάζεται στις Εκδόσεις Ενημέρωση από το 1990 σε θέσεις υψηλής ευθύνης. Ειδικεύεται στις δημόσιες σχέσεις, το ελεύθερο και το καλλιτεχνικό ρεπορτάζ.