Συνέντευξη με τον Κ. Χειρδάρη για το Φωνητικό Σύνολο του Ιονίου Πανεπιστημίου
Ιόνιο Πανεπιστήμιο
19 Απριλίου 2016
/ 10:09
ΚΕΡΚΥΡΑ. Το Φωνητικό Σύνολο, υπό τη διεύθυνση της Μιράντας Καλδή, είναι ένα από τα αξιολογότερα μουσικά σύνολα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΤΜΣ) του Ιονίου Πανεπιστημίου. Στη διάρκεια των 22 ετών λειτουργίας του, «έχτισε» μία ιδιαίτερα σημαντική φήμη μέσα από τις υψηλού επιπέδου ερμηνείες σε εμφανίσεις του στην Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κρήτη, Βόλος, Λέσβος κτλ.) και το εξωτερικό (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Γερμανία).
Ακόμη υψηλότερες όμως, είναι οι προσδοκίες για τις δραστηριότητες στο προσεχές διάστημα. Ο κύριος Κωνσταντίνος Χειρδάρης, εκπροσωπώντας και τα υπόλοιπα μέλη του Φωνητικού Συνόλου, απαντά στις ερωτήσεις μας και δίδει περισσότερα στοιχεία γι’ αυτό στη συνέντευξη που ακολουθεί:
· Κύριε Χειρδάρη, θα θέλαμε να μας παρουσιάσετε το Φωνητικό Σύνολο του Ιονίου Πανεπιστημίου. Πότε ιδρύθηκε, ποιος είναι ο σκοπός του και από πόσα άτομα απαρτίζεται;
_ Το Φωνητικό Σύνολο του Ιονίου Πανεπιστημίου, υπό τη διεύθυνση της αναπληρώτριας καθηγήτριας Δρ. Μιράντας Καλδή, απαρτίζεται από 30 φοιτητές και φοιτήτριες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Από την ίδρυσή του το 1994 δεν έχει σταματήσει να προάγει την χορωδιακή τέχνη και κουλτούρα παρουσιάζοντας άοκνη καλλιτεχνική δράση, ενώ έχει καταφέρει να αποκτήσει ένα αξιοσημείωτο κύρος στο χώρο της χορωδιακής μουσικής με σημαντικές συναυλίες και παραγωγές όπερας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
· Ποιο είναι το ρεπερτόριο του Φωνητικού Συνόλου; Έχει συμβάλει στην ανάδειξη πρωτότυπων ή άγνωστων στο ευρύ κοινό έργων, ιδιαίτερα Ελλήνων δημιουργών; Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα επ’ αυτού;
_ Το ρεπερτόριό του κινείται σε ένα ευρύτατο μουσικό και χρονικό φάσμα, έχοντας παρουσιάσει τόσο έργα αναγεννησιακά (να αναφέρω εδώ πως ο ψηφιακός του δίσκος με τα έργα του Φραγκίσκου Λεονταρίτη «Missa super Aller mi fau(l)t (sur) la verdure» και «Four Motets» ψηφίστηκε στα “top 20 CDs” του διεθνούς μουσικού περιοδικού «Jazz & Τζαζ» το 2003), όσο και α' εκτελέσεις έργων Ελλήνων συνθετών, ανάμεσα στις οποίες είναι και η ηχογράφηση του έργου του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου «Η Κηδεία του Σαρπηδόνος», ο ψηφιακός δίσκος της οποίας διανεμήθηκε στους επίσημους προσκεκλημένους των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004.
· Ποια η διαφορά του Φωνητικού Συνόλου από την Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών;
_ Η Χορωδία του ΤΜΣ αποτελείται από όλους τους φοιτητές του, στην οποία συμμετέχουν υποχρεωτικά για τέσσερα εξάμηνα. Αντιθέτως το Φωνητικό Σύνολο (ΦΣ) αποτελείται από φοιτητές, οι οποίοι το έχουν επιλέξει ως μάθημα και έχουν περάσει ακρόαση. Είναι, θα λέγαμε λίγο πιο εύθυμα, πιο «ταγμένοι»!
· Κατά τη γνώμη σας και βάσει της προσωπικής σας εμπειρίας, ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει ένας φοιτητής, όσον αφορά τη μουσική του κατάρτιση, συμμετέχοντας στο Σύνολο αυτό;
_ Η συμμετοχή ενός μουσικού σε ένα σύνολο διευρύνει αφάνταστα τους καλλιτεχνικούς του ορίζοντες. Η επαφή με ρεπερτόριο που δε θα συνήθιζε να επιλέγει μόνος, η υποβολή σε ρυθμούς και φιλοσοφία επαγγελματικής προσέγγισης προς το αντικείμενό του, καθώς και η συναναστροφή με ομότεχνους και γενικά συναδέλφους με σκοπό την από κοινού επιτυχία ενός έργου πολιτισμού εξοπλίζουν κατ’ εμέ τον μουσικό με εφόδια ζωής και όχι μόνο καριέρας. Φυσικά και η συμμετοχή στο Φωνητικό Σύνολο δε διαφέρει ως προς τα παραπάνω. Αν ήταν, όμως, να εξειδικεύσω την απάντησή μου, θα έλεγα πως το ΦΣ φέρνει το χορωδό σε επαφή με έργα μοναδικής ομορφιάς και σπουδαιότητας, ενώ ταυτόχρονα διδάσκει επαγγελματισμό και υπευθυνότητα με το σεβασμό και την προσοχή στη λεπτομέρεια που προσεγγίζονται τα έργα.
· Ποιες είναι οι σημαντικότερες στιγμές της καλλιτεχνικής δράσης του Φωνητικού Συνόλου μέχρι σήμερα;
_ Ανάμεσα σε όλες θα ξεχώριζα τις συναυλίες στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Μάρκου στη Βενετία την Κυριακή των Βαΐων του 2010, στον Καθεδρικό της Αγίας Σοφίας στο Λονδίνο το Πάσχα του 2013 και στο Festival Junger Künstler Bayreuth στη Γερμανία το καλοκαίρι του 2015.
· Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σχέδια για το μέλλον;
_ Θα περιορίσω την απάντησή μου για το διάστημα μόλις μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο, καθώς η δράση μας θα είναι ασταμάτητη! Στις 19 Απριλίου θα ηχογραφήσουμε και θα παρουσιάσουμε σε πρώτη εκτέλεση στην Κέρκυρα το έργο της καθηγήτριας του ΤΜΣ κ. Δήμητρας Τρυπάνη «Οι Διδυμάνες». Στις 19 Μαΐου και σε συνεργασία με το Δήμο Κέρκυρας θα ανεβάσουμε το ορατόριο «Juditha Triumphans» του Antonio Vivaldi για την επέτειο των 300 ετών από την επιτυχημένη απόκρουση της πολιορκίας της Κέρκυρας από τους Οθωμανούς, ενώ τέλη Μαΐου θα παρουσιάσουμε έργα σύγχρονων Αμερικανών συνθετών στην Ιόνιο Ακαδημία. Στις 30 Ιουνίου θα παρουσιάσουμε σε συνεργασία με εκλεκτούς μουσικούς και χορωδούς από το εξωτερικό το «Requiem for Peace» του Larry Nickel στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου. Αν όμως υπάρχει κάτι για το οποίο αδημονούμε όλως ιδιαιτέρως, τότε αυτό είναι σίγουρα η συναυλία, την οποία έχουμε προσκληθεί να δώσουμε στις 21 Ιουνίου στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης! Θα είναι η πρώτη φορά που ελληνικό πανεπιστήμιο θα συμμετέχει σε συναυλία στον ιστορικό αυτό χώρο και η πρώτη εμφάνιση ελληνικής χορωδίας μετά από 34 χρόνια.
· Εκτός απ’ την αμιγώς συναυλιακή, υπάρχουν άλλου είδους προγραμματισμένες δραστηριότητες;
_ Το πρόγραμμά μας, όπως προανέφερα, είναι εξαιρετικά φορτωμένο και λίγα περιθώρια μας αφήνει για άλλες δράσεις. Παρ’ όλα αυτά, επιθυμία μας είναι να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε ένα μέρος της δουλειάς μας σε άτομα που αντικειμενικά αδυνατούν να έρθουν σε συναυλίες μας, όπως στα άτομα του συλλόγου «Η Μέλισσα».
· Υπάρχει η απαραίτητη στήριξη προς το Φωνητικό Σύνολο από τους διαφόρους φορείς του Πανεπιστημίου, αλλά και εκτός αυτού; Τι θα επιζητούσατε στον συγκεκριμένο τομέα;
_ Δυστυχώς ή ευτυχώς η στήριξη που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή είναι πρωτίστως οικονομική. Τα οικονομικά του Ιονίου Πανεπιστημίου, όπως σίγουρα αντιλαμβάνεστε, είναι τέτοια που δεν την επιτρέπουν. Έχουμε, όμως, την ηθική στήριξη όχι μόνο του Ιονίου Πανεπιστημίου αλλά και της κερκυραϊκής κοινωνίας. Ευχή μας θα ήταν, όποιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο, όποιος κι αν είναι ο τομέας δραστηριότητάς του, επιθυμεί να μας ενισχύσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο, να έρθει σε επικοινωνία μαζί μας και να μας στηρίξει.
· Το Φωνητικό Σύνολο του Ιονίου Πανεπιστημίου συνεργάζεται με άλλα τοπικά μουσικά/καλλιτεχνικά σωματεία; Αν ναι, με ποια και με ποιον τρόπο; Αν όχι, σε ποιο πλαίσιο θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο;
_ Κατ’ αρχήν, το ΦΣ δεν απορρίπτει τη συνεργασία με άλλους φορείς πολιτισμού. Το αντίθετο θα έλεγα πως ισχύει. Τυχαίνει, όμως, να μη συμβαίνουν συχνά συνεργασίες, λόγω κυρίως της φύσης του ΦΣ ως σχήματος αποτελούμενο από φοιτητές και εντασσόμενο σε ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα. Η όποια συνεργασία μας δε γίνεται για το κέρδος αλλά για την εκπαιδευτική αξία που έχει για τους φοιτητές και το κοινό. Ακόμη, υπάρχουν περιορισμοί στο θέμα του χρόνου παρουσίασης ενός ρεπερτορίου, καθώς υπάρχουν οι γνωστές ακαδημαϊκές διακοπές και οι εξεταστικές περίοδοι, ενώ οι πρόβες και η εν γένει προετοιμασία μας ακολουθεί τη δομή των διδακτικών εξαμήνων. Γι’ αυτό και οι περισσότερες συνεργασίες μας είθισται να γίνονται με άλλα σχήματα ή σολίστ του ΤΜΣ. Επαναλαμβάνω, όμως, πως υπάρχει η ρητή διάθεση για συνεργασία με τοπικά και όχι μόνο σωματεία με στόχους αμφοτέρως επωφελείς.
· Με ποιον τρόπο θα μπορούσε κανείς να έρθει σε επαφή με τα μέλη του Φωνητικού Συνόλου, είτε για να μάθει περισσότερα γι’ αυτό, είτε και για να το υποστηρίξει;
_ Η έδρα του ΦΣ είναι στο κτίριο του ΤΜΣ στο Παλαιό Φρούριο και ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθυνθεί στη γραμματεία του Τμήματος, αναφερόμενος στο ΦΣ. Αμεσότερα, όμως, μπορεί να πληροφορηθεί και να έρθει σε επαφή με εμάς επισκεπτόμενος τη σελίδα μας στο facebook (Φωνητικό Σύνολο Ιονίου Πανεπιστημίου/Ionian University Chamber Choir), μια επαφή που θα μας χαροποιούσε ιδιαιτέρως!