Τρίτη 05.11.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

Δικαιωματισμός Vs Σκοταδισμός

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΙΣΜΟΣ VS ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟΣ
17 Φεβρουαρίου 2024 / 12:40
ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΡΓΟΣ

Τι βαραίνει περισσότερο στην κρίση μας; Είναι μερικές φορές που πρέπει να διαλέξεις.

Πρόκειται για δύο υπερβολές που ως υπερβολές προκαλούν πολέμους. Ιδεολογικούς και πραγματικούς. Πόσες δυτικές στρατιωτικές επεμβάσεις έγιναν τα τελευταία χρόνια εν ονόματι της υπεράσπισης δικαιωμάτων; Αλλά και πόσες ανατολικές αγχόνες στήθηκαν εν ονόματι της υπεράσπισης παραδοσιακών αρχών; Πόσοι «ανθρωπιστικοί» δυτικοί βομβαρδισμοί; Αλλά και πόσες εκπαραθυρώσεις ομοφυλοφίλων στο Ιράν;

Καλούνται αυτές τις μέρες εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας να παρακολουθήσουν επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα «ΛΟΑΤΚΙ και Συμπερίληψη». Αναστάτωση στους υπερασπιστές των παραδόσεων. Η απάντησή μου είναι η θαυμάσια, συναισθηματική, βιωματική ομιλία του βουλευτή Μπιμπίλα (χειροκροτηθείσα από πλείονα του ενός κόμματα). Προσθέτω εδώ αμέσως και τα δηλητηριώδη εναντίον του σχόλια του τοξικού διαδικτύου. Ανορθόγραφα και ασύντακτα όλα. Περιφρονητικά. Πολεμικά. Και η ερώτησή μου: Τι βαραίνει περισσότερο στην κρίση μας; Είναι μερικές φορές που πρέπει να διαλέξεις.

Έδωσε προ ημερών ο Χρήστος Γιανναράς, αγαπημένος φιλόσοφος της Εκκλησίας, συνέντευξη με θέμα «Η απανθρωπία του δικαιώματος». Τρομερός ο τίτλος. Προδιαθέτει. Ανέπτυξε ο κ. Γιανναράς, για άλλη μια φορά, την φοβική του στάση απέναντι στον δυτικό πολιτισμό. Κι όμως έπρεπε να μιλήσει ο δυτικός Διαφωτισμός για τα «φυσικά δικαιώματα» του ανθρώπου ως ατόμου για να διεκδικήσει κάποτε η οργανωμένη κοινωνία την κατάργηση της δουλείας για ένα έκαστο των ατόμων, θηλέων και αρρένων.

Λοκ, Μοντεσκιέ, Βολτέρος, Ντιντερό. Όχι το Βυζάντιο, αλλά η Δύση. Να βάλω, την ίδια εποχή, και τους Κουακέρους χριστιανούς της Αμερικής. Κι εκείνον τον εκπληκτικό Βενιαμίν Λέι με τους πύρινους λόγους υπέρ της κατάργησης της δουλείας. Την ίδια εποχή ο Τσέζαρε Μπεκαρία θεμελιώνει το νομικό επιχείρημα κατά των βασανιστηρίων. Δυτικός και αυτός. Όχι δεν ήταν η κλασική αρχαιότητα που κατήργησε την δουλεία. Δειλά-δειλά, ακόμη παλεύουμε γι αυτό με όπλο δυτικά κείμενα.

Ετυμολογικώς, το «πρόσωπο» είναι «προς» και «ωψ», μας λέει ο Γιανναράς («Το Πρόσωπο και ο Έρως»). Πρόσωπο προς πρόσωπο θα λέγαμε. Πρόσωπο μέσα στην κοινωνία. Βεβαίως. Μόνο που καμιά φορά ο άνθρωπος αναζητεί απελπισμένα την ατομικότητά του κι έτσι προκύπτουν τα πολύτιμα  «ατομικά δικαιώματα». Προϋπόθεση της ελευθερίας είναι και η κοινωνία ως κοινωνία και το άτομο ως άτομο. Δεν γίνεται μόνο με το ένα από τα δύο. Χρειάζονται και τα δύο.

ΥΓ.1: Ακούσαμε αυτόν τον καιρό λόγους μίσους εκπορευόμενους από ταγούς της ειρήνης και καταλλαγής.

ΥΓ.2: Θυμάμαι, τώρα, τον ιεράρχη των Καλαβρύτων, πριν ένα χρόνο, μετά τα Τέμπη, να μιλάει για την θεία τιμωρία αυτών που επέστρεφαν από τις διακοπές του «αμαρτωλού» καρναβαλιού. Ο ορισμός της απανθρωπίας. Ο εν λόγω απάνθρωπος είναι αυτός που καλούσε τους οπαδούς του να φτύνουν τους ομοφυλόφιλους όπου τους βρίσκουν. (Είχε καταδικασθεί επί ρητορική μίσους για την φράση του: «Αποβράσματα της κοινωνίας σήκωσαν κεφάλι! Φτύστε τους!»)

ΦΩΤΟ@pixabay

ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΡΓΟΣ

Οικονομολόγος, διεθνολόγος, Ph.D.. Δίδαξε στην τεε επί 30 έτη, επί 13 διευθυντής επαλ. Συγγραφέας, ‘Γεωπολιτική των Εθνών’, Παπαζήσης, κλπ, και αρθρογράφος στον καθημερινό και ειδικό τύπο, συνεργάτης της ‘Ε’ από το 1990. Ραδιοφωνικός και τηλεοπτικός παραγωγός, ‘Απαρχές της Jazz’, ΕΡΑ Κέρκυρας, και τα πολιτικο--πολιτισμικά ‘Περιγράμματα’, Corfu Channel. Αλεξανδρινός, Κερκυραίος, Έλληνας, πολίτης του κόσμου. Συγγραφέας: Ντοστογιέφσκι. Φιλόσοφος: Χάνα Άρεντ. Απόφθεγμα: «Ζήσε σαν στην τελευταία σου μέρα, μάθαινε σαν να πρόκειται να ζεις αιώνια», Γκάντι.