Φοβάμαι όλα αυτά που θα γίνουν για μένα…
Η δομή μπορεί να είναι εύθραυστη: καθώς αν αφαιρεθεί ο ηγέτης, το σύστημα καταρρέει, συχνά επειδή η κεφαλή είναι αναντικατάστατη ή το σύστημα είναι σχεδιασμένο γύρω από αυτήν!
Στις μοναρχίες, η ουσία της εξουσίας παραδοσιακά εντοπίζεται στο ότι ένα και μόνο πρόσωπο —όπως ένας βασιλιάς— λειτουργεί ως η μόνη ενοποιητική δύναμη εντός ενός λαού. Ιστορικά, ο βασιλιάς ή ο ηγέτης συμβολίζει τη σταθερότητα, τη συνέχεια και τη συνοχή. Σε τέτοια συστήματα, η δομή μπορεί να είναι εύθραυστη: καθώς αν αφαιρεθεί ο ηγέτης, το σύστημα καταρρέει, συχνά επειδή η κεφαλή είναι αναντικατάστατη ή το σύστημα είναι σχεδιασμένο γύρω από αυτήν. Για το λόγο αυτό, τα παραδοσιακά μοναρχικά συστήματα ενισχύονται με το να είναι επίσης θεοκρατικά και κληρονομικά.
Φαίνεται, πολλά χρόνια μετά την παρακμή του θεσμού της μοναρχίας στη Δύση, ότι και πολλά σύγχρονα πολιτικά κόμματα λειτουργούν ακόμα με αυτόν τον τρόπο, αλλά εντελώς συγκαλυμμένα και χωρίς τη σχετική συνειδητοποίηση. Ο μοναρχικός θεσμός έχει εσωτερικευτεί, με μια μορφή που βοήθησε την επιβίωσή του, ακριβώς όπως τα αρχέγονα πρωτοκύτταρα επιβίωσαν μέσα στα ζωικά κύτταρα ως τα εξειδικευμένα κέντρα παραγωγής της ενέργειάς τους! Τα κόμματα αυτά, ενώ φαινομενικά λειτουργούν δημοκρατικά, εξαρτώνται έντονα από έναν χαρισματικό ή επιδραστικό ηγέτη, ενώ είναι καθοριστική και η επίδραση της οικογενειοκρατίας. Αυτή η εξάρτηση οδηγεί πάντα στην εσωτερική ευθραυστότητα, όπου η απομάκρυνση ή η πτώση του ηγέτη σημαίνει μακροχρόνια περιδίνηση ή το τέλος του κόμματος, ενώ όσο η αυταρχική ηγεσία είναι κραταιή, εξακολουθεί να εκδηλώνεται και με τον γνωστό και μη εξαιρετέο βολονταρισμό, υπεύθυνο στο παρελθόν αλλά και σήμερα για τα εκατομμύρια νεκρούς διαφόρων πολέμων, που σε λειτουργώσες δημοκρατίες θα μπορούσαν κάλλιστα να έχουν αποφευχθεί.
Παράλληλα, η ουσία της ηγεσίας στη σύγχρονη εποχή μεταλλάχθηκε. Δεν πρόκειται πλέον τόσο για την αυστηρή εφαρμογή των πολιτικών που χαράχτηκαν κατόπιν διαλόγου, διαδικασιών επί τη βάση του ενοποιητικού, άκαμπτου κοινού ιδεολογικού έδαφος, αλλά για την κατανόηση και την ανταπόκριση στις εκάστοτε εφήμερες αλλά πάντα επείγουσες ανάγκες και επιθυμίες των ψηφοφόρων, σε αρμονία με το δημόσιο συναίσθημα όπως καταγράφεται στις δημοσκοπήσεις.
Η «πρόοδος» αφορά λοιπόν ηγέτες-manager, που δεν διακατέχονται από αδιαπραγμάτευτες ιδέες και πάγιες εντολές, αλλά παραμένουν ευέλικτοι όσο και ικανοί απλώς να διευκολύνουν τεχνοκρατικές λύσεις, πάντα στις επιταγές των τριμήνων και των εξαμήνων. Ένας ηγέτης με γνωστική έκπτωση, ένας επαγγελματίας ψεύτης, ένας τρίτος με νεανική φρεσκάδα αλλά ιδεολογική ένδοια, ένας άριστος της τραπεζικής ελίτ, ένας που γίνεται πρωθυπουργός αν και κατατάχθηκε 5ος ή γιατί όχι και 10ος στις εκλογές, ναι, τι πιο ταιριαστό από αυτά;
Παράλληλα, στον αντίποδα των συντηρητικών αναχρονισμών και αδρανειών, συναντούμε σήμερα όλο και πιο διαυγώς μια κατάσταση όπου η βελτιστοποίηση των αλγορίθμων κρίνει ως προβληματικό το διάλογο και τις διαδικασίες, πάνω από όλα λόγω των καθυστερήσεων που παρεμβάλλουν μέχρι τις πάντα «επείγοντος χαρακτήρα» αποφάσεις σε συνθήκες κάποιας κρίσης, αποφάσεις οι οποίες τελικά απλώς μερεμετίζουν την αμείλικτη πραγματικότητα. Η ίδια ακριβώς βελτιστοποίηση διευκολύνει όμως πλέον και την υποκατάσταση της δημοκρατίας από κάτι πιο γρήγορο, άρα και υπερέχον σε απόδοση.
Η δημοκρατία του πολιτικού διαλόγου κατέστη αντιπαραγωγική και το σούρουπό της, που ήδη είχε τη μορφή της ακρωτηριασμένης δημοκρατίας των μαζών εδώ και δεκαετίες, συμπίπτει με το λυκαυγές μιας «δημοκρατίας της πλατφόρμας», όπου οι κινήσεις μας στις συσκευές και στις εφαρμογές και πάνω από όλα, οι αγορές μας θα προκρίνουν τις πολιτικές, τις οποίες θα προεπιλέγουν, άνευ ορατών διαδικασιών και αντί για εμάς, υβρίδια αλγοριθμικών άβαταρ και εκάστοτε νομιμοποιούμενων —αλλά όχι πλήρως δημοκρατικά εκλεγμένων— ηγετών που στο εξής θα μας «εκπροσωπούν», στους οποίους θα ανατίθεται η υιοθεσία και εξήγηση αυτών των πολιτικών. Μικρή και αδούλευτη λεπτομέρεια (sic), ότι αυτό που όντως θα εκπροσωπούν θα είναι η εσωτερική μας αναποφασιστικότητα, παρορμητικότητα, αναβλητικότητα, υπαναχωρήσεις, διλήμματα, μετάνοιες και εν γένει εσωτερικές συγκρούσεις, όλα αυτά δηλαδή που συνιστούν τον απολιτικό ιδιώτη που ναρκισσιστικά ή εξ ανάγκης όλοι οι άνθρωποι διαχρονικά λατρεύουμε εντός μας και που μόνο η έκθεση στον άλλο άνθρωπο μπορεί κάπως και προσωρινά να τον θεραπεύει, ενώ η έκθεσή μας στην ανθρώπινη μάζα τον ενισχύει και τον καθιστά μονόδρομη επιλογή. Αν δεν διαλεγόμαστε με τους άλλους, δεν θα γνωρίζουμε ποτέ τον εαυτό μας, τόσο απλά.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Ο Κωνσταντίνος Χρ. Σπίγγος γεννήθηκε το 1971 στον Πειραιά και αποφοίτησε από το 3ο Λύκειο Χαϊδαρίου. Είναι νευρολόγος, απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Παν/μίου Αθηνών και ειδικευθείς στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Γ. Γεννηματάς» και στο Ινστιτούτο Νευρολογίας του Λονδίνου το 1999, όπου του απονεμήθηκε το Δίπλωμα Κλινικής Νευρολογίας από το πανεπιστήμιο UCL. Είναι μέλος της Ελληνικής Νευρολογικής Εταιρίας και της Ελληνικής Εταιρίας Κεφαλαλγίας από το 2004. Στα πλαίσια της κλινικής του δραστηριότητας, ως ειδικός νευρολόγος, έχει διατελέσει επιστημονικός συνεργάτης του Γ. Ν. Α. «Γ. Γεννηματάς», του ιδιωτικού θεραπευτηρίου «Υγεία», καθώς και επιμελητής του Γενικού Νομαρχιακού Νοσοκομείου Κέρκυρας. Έχει δεκάδες διεθνείς και ελληνικές δημοσιεύσεις και συμμετοχές σε επιστημονικά συνέδρια. Από το 2003 ζει και εργάζεται ως ιδιώτης γιατρός στην Κέρκυρα. Εκ παραλλήλου, ασκεί δραστηριότητες επιστημονικού συγγραφέα με εξειδίκευση στη Νευρολογία και στην Ψυχιατρική, δραστηριότητες ενημέρωσης και επιμόρφωσης στον τομέα της Νευρολογίας και της Ψυχιατρικής και στον ευρύτερο τομέα των σχέσεων ιατρού - ασθενούς, δραστηριότητες επιστημονικού συμβούλου και εκπαιδευτή για λογαριασμό εταιριών του φαρμακευτικού τομέα, καθώς και πολυετή δραστηριότητα στον τομέα της μετάφρασης και επιμέλειας κειμένων και βιβλίων ιατρικού και ευρύτερου ιατρο-κοινωνικού ενδιαφέροντος. Έχει διατελέσει εκλεγμένο μέλος ΔΣ της Ελληνικής Εταιρίας Κεφαλαλγίας και του Ιατρικού Συλλόγου Κέρκυρας. Από το 2003 έως το 2009 υπήρξε επιστημονικός διευθυντής και τακτικός αρθρογράφος του περιοδικού εκλαϊκευμένης ιατρικής «Popular Medicine», μηνιαίου ένθετου της εφημερίδας «Καθημερινή». Σήμερα αρθρογραφεί στην εβδομαδιαία στήλη «Με κρότους και ψίθυρους» της κερκυραϊκής εφημερίδας «Καθημερινή Ενημέρωση» και είναι παραγωγός του ραδιοφωνικού ενθέτου «Επισυνάψεις» στον Κύμα FM 90,3. Έχει συγγράψει το βιβλίο εκλαϊκευμένης νευροεπιστήμης «Γνωστικός και ψυχικός εγκέφαλος» (2014), τη συλλογή έμμετρου και πεζού λόγου «Χρήζεις προστασίας» (2018), τη συλλογή φιλοσοφικού χαρακτήρα δοκιμίων «Επισυνάψεις» (2019) και την ποιητική συλλογή «Καλούπια αναπνοών» το 2021. Συμμετέχει στο καθημερινό κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι με συχνές διαλέξεις, παρουσιάσεις, εισηγήσεις, άρθρα γνώμης, δημόσιες παρεμβάσεις και πολιτική δράση.