Προσέγγιση πτυχών της ιστορίας της μουσικής του α΄ μισού του 20ού αιώνα.
Η εκδήλωση, οι εργασίες της οποίας φιλοξενήθηκαν στο κτίριο της Φιλαρμονικής όπως κάθε χρόνο, είχε για φέτος ως γενικό θέμα, την πορεία της έντεχνης μουσικής κατά την περίοδο 1900-1945
Η 7η Μουσικολογική Ημερίδα της Φ.Ε. «Μάντζαρος» πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 18 Νοεμβρίου. Η εκδήλωση, οι εργασίες της οποίας φιλοξενήθηκαν στο κτίριο της Φιλαρμονικής όπως κάθε χρόνο, είχε για φέτος ως γενικό θέμα, την πορεία της έντεχνης μουσικής κατά την περίοδο 1900-1945. Στο πλαίσιο αυτό, μέσα από δέκα ομιλίες χωρισμένες σε δύο κύριες θεματικές ενότητες, αναδείχθηκαν ενδεικτικές πτυχές τόσο της μουσικής δημιουργίας και του σχετικού ρεπερτορίου, όσο και της σχέσης της μουσικής με σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα της εποχής.
Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας άνοιξε με ο Πρόεδρος της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος», Ι. Τριβιζάς, απευθύνοντας σύντομο χαιρετισμό, ενώ ακολούθως τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή για την πρόσφατη απώλεια του καθηγητή, συνθέτη, μουσικολόγου και Επίτιμου Ιδρυτικού Μέλους της Φιλαρμονικής, Χάρη Ξανθουδάκη, στη μνήμη του οποίου και αφιερώθηκε η εκδήλωση.
Περνώντας στο κυρίως μέρος της Ημερίδας και στην πρώτη της θεματική ενότητα που είχε να κάνει με δημιουργούς και το ρεπερτόριο της εποχής, ο κύκλος των σχετικών ομιλιών άνοιξε με εκείνη του Σταμάτη Ασπιώτη ο οποίος αναφέρθηκε στα έργα που είχε η Φιλαρμονική «Μάντζαρος» στο ρεπερτόριό της κατά τον Μεσοπόλεμο. Ακουλούθησαν οι ομιλίες του Σπύρου Ρουβά για τον συνθέτη Percy Aldridge Grainger και τα μπαντιστικά έργα του και του Σωκράτη Άνθη για τον Igor Stravinsky και το εμβληματικό του έργο Ιεροτελεστία της Άνοιξης. Στη συνέχεια ο Αλέξανδρος Σηφάκης σκιαγράφησε τα της παρουσίας της μουσικής στον βουβό κινηματογράφο, ενώ ο Γιάννης Δημητρίου μίλησε για την πρώτη και τη δεύτερη περίοδο της ελληνικής οπερέτας κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου.
Τη δεύτερη θεματική ενότητα, που περιστράφηκε γύρω από τη σχέση μουσικής και πολιτικής/ιδεολογίας, άνοιξε η Δέσποινα Αυθεντοπούλου με την ομιλία της για τον Μανώλη Καλομοίρη, το μουσικοεκπαιδευτικό του έργο και την πολιτιστική του πολιτική κατά το α΄ μισό του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο του Εθνικού Ωδείου. Ακολούθησε η ομιλία της Χρύσας Σκαρλάτου σχετικά με τα τραγούδια των Εβραίων της Θεσσαλονίκης για τη Γερμανική Κατοχή και το Ολοκαύτωμα, καθώς και εκείνη του Σπύρου Μολινάρη για τον φιλογερμανισμό στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου, με αφορμή την αφιέρωση από τον συνθέτη Σπυρίδων Καίσαρη του εμβατηρίου του «Ολύμπια» στον Αδόλφο Χίτλερ. Η τελευταία συνεδρία της Ημερίδας ξεκίνησε με την ομιλία του υπογράφοντος για τα της αντιμετώπισης της έντεχνης μουσικής από το Καθεστώς του Γ’ Ράιχ. Η εκδήλωση έκλεισε με την ομιλία της Μαρίας Καλουτσάκη που είχε ως θέμα την αναζήτηση της εθνικής ταυτότητας στην Ιταλία των αρχών του 20ου αιώνα μέσα από τα φωνητικά έργα του Giacomo Puccini. Η ομιλία αυτή διανθίστηκε με ζωντανά μουσικά παραδείγματα που ερμήνευσε ο βαρύτονος Σωτήρης Τριάντης με τη συνοδεία της Μαρίας Καλουτσάκη στο πιάνο.
Τη γενική επιμέλεια της εκδήλωσης είχε ο υπογράφων, ενώ προαναγγέλθηκε και το θέμα της επόμενης (8ης) Μουσικολογικής Ημερίδας, η οποία θα διεξαχθεί σε περίπου έναν χρόνο και θα καταπιαστεί με τα της έντεχνης μουσικής στο β΄ μισό του 20ού αιώνα.
ΦΩΤΟ@ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ
Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1988. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στην Ιστορική Μουσικολογία. Ανακοινώσεις του έχουν παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά μουσικολογικού και ιστορικού περιεχομένου. Ως μουσικολόγος έχει συνεργαστεί με φορείς όπως το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.ά. Διδάσκει στο Ωδείο Κερκύρας και είναι υπεύθυνος του Αρχείου της Φιλαρμονικής Εταιρίας «Μάντζαρος».