«Έφυγε» η Γιώτα Γιάννα
Δημιούργησε ένα δικό της στιλ μουσικής με την φυσαρμόνικα, το οποίο ήταν πρωτοποριακό για τα δεδομένα της χώρας τη δεκαετία του ’60 με ’70
ΑΘΗΝΑ. Η Γιώτα Γιάννα, ο θρύλος της νύχτας, η «Πασιονάρια» της Λαϊκής Πίστας, όπως την είχε βαφτίσει ο Μάνος Χατζιδάκις, έσβησε στην Αθήνα στα 95 της χρόνια. Μια τραγουδίστρια που μέχρι να γίνει 80 χρονών δεν είχε ηχογραφήσει κανένα τραγούδι κι ας είχε εμφανιστεί δίπλα σε μαγαθήρια όπως η Βέμπο και ο Τσιτσάνης. Η φήμη της τραγουδίστριας με τη φυσαρμόνικα και τις σπαρακτικές ερμηνείες κυκλοφορούσε επί δεκαετίες στη νυχτερινή Αθήνα. Μετά την «ανακάλυψε» τη τηλεόραση, τα περιοδικά το Ίντερνετ και πάει λέγοντας.
Γεννήθηκε ως Παναγιώτα Γιαννέλου το 1928 στους Αμπελόκηπους της Αθήνας όπου και έζησε τα περισσότερα χρόνια της. Ξεκίνησε παίζοντας φυσαρμόνικα δίπλα στη Σοφία Βέμπο την οποία συνόδευσε στο τραγούδι "Ο άνθρωπός μου" στο θέατρο Κυβέλης. Εκτίμησαν το ταλέντο της και την πήραν. Μέχρι τα ογδόντα της, δεν είχε κυκλοφορήσει δίσκο, αλλά ήταν πολύ γνωστή, κυρίως στο Αθηναϊκό κοινό, από τις εμφανίσεις της στα μουσικά μαγαζιά της Πλάκας και σε νυχτερινά κέντρα της Εθνικής οδού. Έχει συνεργαστεί με όλο τον κόσμο, από τον Τσιτσάνη και τον Καλδάρα μέχρι τη Μαρινέλα και τον Πουλόπουλο. Με τη Γιώτα Λύδια, την Καίτη Γκρέυ, τον Μανώλη Αγγελόπουλο και τη Ρίτα Σακελλαρίου. Το 2012, κυκλοφόρησε τον πρώτο της δίσκο με τίτλο «Τα μάτια της Γιάννας».
Η λέξη καριέρα δεν την εξέφραζε. Για ‘κείνη υπήρχε μόνο η λέξη πορεία ή διαδρομή. Στη Γιώτα Γιαννέλου, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, δεν ταίριαξε ποτέ ο χρυσός. Ίσως γιατί εκείνη διάλεγε το χαλκό, όπως είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή της στη δημόσια τηλεόραση. «Ο χαλκός έχει πιο σκληρό κράμα», είχε τονίσει με νόημα. Είχε ακούσει αρκετούς χαρακτηρισμούς από ανθρώπους που εκτιμούσε. Ο Σταμάτης Κραουνάκης την είχε χαρακτηρίσει «Ελληνίδα Τζάνις Τζόπλιν». Ακόμη κρατούσε εκείνη τη μαντίλα του, που έβγαλε και της χάρισε, όταν τραγούδησε το «Αυτή η νύχτα μένει» παρουσία του. Ο Μάνος Χατζιδάκις, που την είχε δει στα Χρυσά Κλειδιά και αργότερα τον έβλεπε με την «κομπανία» του σε ένα ταβερνάκι στο Παγκράτι, την είχε αποκαλέσει «πασιονάρια της λαϊκής πίστας» και όχι της εθνικής οδού, όπως έχει γραφτεί. Την ενδιέφερε μόνο να την γνωρίζουν ως η «τραγουδίστρια με την φυσαρμόνικα» και να την κοιτούν με θαυμασμό στα μάτια.
Δημιούργησε ένα δικό της στιλ μουσικής με την φυσαρμόνικα, το οποίο ήταν πρωτοποριακό για τα δεδομένα της χώρας τη δεκαετία του ’60 με ’70 και μέχρι σήμερα παραμένει μοναδική στο είδος της.
ΦΩΤΟ@FB ΓΙΩΤΑ ΓΙΑΝΝΑ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Βασίλης Πανταζόπουλος είναι απόφοιτος του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Ρόδος), με ειδίκευση στις Διεθνείς Σχέσεις. Επιπλέον, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου από το Πανεπιστήμιο του Reading στις Στρατηγικές Σπουδές.