Παρασκευή 22.11.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

H «Θείτσα μας» από την Φ.Ε. «Μάντζαρος» - Συνέντευξη με τον αρχιμουσικό Σ. Άνθη

Γερ. Μαρτίνης
25 Φεβρουαρίου 2023 / 18:12
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ

"Βρήκα ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον τίτλο του έργου, το έψαξα μουσικά και ανακάλυψα ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη έργο."

Μια παρτιρούρα από  το... μουσείο

Πώς προέκυψε η ιδέα να ανέβει το συγκεκριμένο έργο;

- Για περίπου τέσσερα χρόνια έβλεπα την πρώτη σελίδα μιας χειρόγραφης παρτιτούρας σε μια βιτρίνα στο γραφείο του Δ.Σ. της Φ.Ε.Μ. το οποίο χρησιμοποιείται και ως χώρος μουσείου. Κάποια στιγμή αποφάσισα πως πρέπει να ζητήσω να ανοίξει αυτή η βιτρίνα για να δω την παρτιτούρα. Ήταν η κωμική οπερέτα του Γκρεκ «Η Θείτσα μας». Βρήκα ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον τίτλο του έργου, το έψαξα μουσικά και ανακάλυψα ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη έργο. Δεν υπήρχε όμως το σημαντικότερο κομμάτι για την οπερέτα, το λιμπρέτο, το οποίο βρήκα με τη βοήθεια του αρχιμουσικού κ. Δημήτρη Παπικινού. Όπως καταλαβαίνετε χωρίς τη βοήθειά του δε θα μπορούσε να ανέβει το έργο, έτσι τον ευχαριστώ ιδιαιτέρως.

Ο Αλ. Γκρεκ συνδέθηκε στενά με την Φ.Ε.Μ. Ως εκ τούτου, έχει ιδιαίτερη σημασία για εσάς η αναβίωση ενός τέτοιου έργου του;

- Ψάχνοντας τα αρχεία της Φ.Ε.Μ., με τη βοήθειά σας, ανακαλύψαμε ότι σε συνεδρίαση του Δ.Σ. της Φ.Ε.Μ. στις 7 Ιουνίου του 1952, ο πρόεδρος ανακοινώνει στα μέλη πως “το μουσικοδραματικόν τμήμα της εταιρείας υπό την διεύθυνσιν του μαέστρου Αλ. Γκρεκ είναι έτοιμον όπως αναβιβάσει την νέαν οπερέτα του «H θείτσα μας» και δη εις το θέατρον Φοίνιξ εντός της επόμενης εβδομάδας. Το Δ.Σ. αποφασίζει ομοφώνως να δοθή η ως άνω οπερέτα την Πέμπτην 12 τρέχοντος επί εισιτηρίου δραχμ. 7000 της α΄ θέσεως και 5000 της β΄ θέσεως. […]’’
Επομένως είναι πάρα πολύ σημαντικό και έχει ιδιαίτερη σημασία για τη ΦΕΜ, να αναβιώσουμε κάτι που υπήρχε στη Φιλαρμονική πριν 70 χρόνια. Αφ’ ενός μεν τη Μουσική Δραματική σχολή η οποία προϋπήρχε, αφ’ ετέρου δε να ανεβάσουμε το έργο ενός συνθέτη ο οποίος υπηρέτησε τη Φ.Ε.Μ. και τίμησε με το έργο του την πατρίδα μας. Σημειωτέον ότι στη Φ.Ε.Μ. υπάρχει σήμερα το πιάνο του σε άριστη κατάσταση και το οποίο χρησιμοποιείται σε συναυλίες.



Το κάλεσμα που θα απευθύνατε στο κερκυραϊκό κοινό για να παρακολουθήσει τις παραστάσεις της «Θείτσας»;

- Μεταφέροντας και την άποψη των σκηνοθετών για το έργο, πρέπει να τονιστεί ότι ο Γκρεκ καταφέρνει να μας παρουσιάσει ένα έργο το οποίο έχει πλοκή καταιγιστική, μουσική έξυπνη και παιχνιδιάρικη, η οποία καθηλώνει το θεατή και τον ταξιδεύει στην Ελλάδα της δεκαετίας του ‘50 αναπολώντας την αγνότητά της. Το έργο επίσης μας μαγεύει με τον αυτούσιο “καθαρευουσιάνικο” λόγο του και ξυπνάει “alegro” συναισθήματα στον θεατή.

Οι χαρακτήρες του είναι απλοί άνθρωποι με καθημερινά πάθη που λάμπουν με την ευστροφία και την εξωστρέφειά τους. Ερωτεύονται, αγαπούν, εκνευρίζονται, αναπολούν, αλλά και ονειρεύονται μια καλύτερη ζωή θαυμάζοντας μακρινούς κόσμους εξωτικούς. Είναι μια ξενάγηση με περίσσεια μαεστρία σε μια “καλή” κοινωνία που κάνει τα πρώτα της μεταπολεμικά βήματα και αναζητά ένα καλύτερο αύριο, αναδεικνύοντας έτσι τα ήθη και τα έθιμα μιας νοσταλγικής εποχής. Μια μουσική και μια σκηνοθεσία που θα κινηθεί σε παραδοσιακά γνήσια βήματα, σεβόμενη πάνω από όλα τον θεατή και τον συνθέτη. Για όλους αυτούς τους λόγους καλούμε το Κερκυραϊκό κοινό να παρακολουθήσει μια Κερκυραϊκή κωμική οπερέτα που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλα διάσημα έργα Ευρωπαίων συνθετών.
Κλείνοντας, τι άλλο ετοιμάζει η Φ.Ε.Μ. μετά την «Θείτσα»;

 Συγχρόνως προετοιμάζουμε την καθιερωμένη συναυλία της Μ. Δευτέρας, όπου θα παρουσιάσουμε ένα αντιπολεμικό έργο για την Ειρήνη. Το έργο του Ουαλού συνθέτη Κarl Jenkins, «The Armed Man» [Ο Ένοπλος άνθρωπος], με υπότιτλο «A Mass for peace», [Μια Λειτουργία για την Ειρήνη]. Ένα έργο το οποίο γράφτηκε για τους εορτασμούς της χιλιετίας, και ήταν αφιερωμένο στα θύματα της κρίσης του Κοσσυφοπεδίου. Συγγραφείς των κειμένων τα λόγια των οποίων εμφανίζονται στο έργο είναι οι Ράντγιαρντ Κίπλινγκ, Άλφρεντ Τέννυσον και Σαν Κίτσι Τόγκε, ο οποίος επέζησε από τον βομβαρδισμό στην Χιροσίμα, αλλά πέθανε μερικά χρόνια αργότερα από λευχαιμία. Το έργο φυσικά περιλαμβάνει και τα κυρίως μέρη μιας Λειτουργίας με κείμενα από τη Βίβλο, την Αποκάλυψη κλπ. Στο έργο συμμετέχει η 100μελής χορωδία του Τμήματος Μουσιών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου σε διδασκαλία του καθηγητή Δημήτρη Κτιστάκη. Για το θαυμάσιο αυτό έργο και για τη συναυλία γενικότερα θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και το επόμενο διάστημα.



*11 και 12 Μαρτίου 2023, στο Δημοτικό Θέατρο. Η προπώληση εισιτηρίων για τις παραστάσεις της «Θείτσας»  ξεκινά στο κτίριο της Φ.Ε. «Μάντζαρος» από την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, καθημερινά (και Κυριακές) και ώρες 10.00-12.00 και 18.00-20.00. 
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΤΙΝΗΣ

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1988. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στην Ιστορική Μουσικολογία. Ανακοινώσεις του έχουν παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά μουσικολογικού και ιστορικού περιεχομένου. Ως μουσικολόγος έχει συνεργαστεί με φορείς όπως το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.ά. Διδάσκει στο Ωδείο Κερκύρας και είναι υπεύθυνος του Αρχείου της Φιλαρμονικής Εταιρίας «Μάντζαρος».