Έπεσε η αυλαία του συνεδρίου για τον Νίκο Γκάτσο
Νίκος Γκάτσος
13 Nov 2022
/ 16:11
Τρεις ημέρες αφιερωμένες στη μνήμη του ποιητή, από την Ε.Κ.Σ.
ΚΕΡΚΥΡΑ. Με επιτυχία ολοκληρώθηκε την Κυριακή 13 Νοεμβρίου το τριήμερο επιστημονικό συνέδριο για τον Νίκο Γκάτσο (1911-1992) με τίτλο «Κι αν διψάσεις για νερό, θα στύψουμε ένα σύννεφο», το οποίο διοργανώθηκε από την Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών - Μουσείο Σολωμού, τιμώντας έτσι τη μνήμη του με αφορμή και τη συμπλήρωση 30 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου αυτού Έλληνα ποιητή.
Οι εργασίες του συνεδρίου και οι παράλληλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που το πλαισίωσαν, έλαβαν χώρα στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ιονίου Ακαδημίας, ενώ συνδιοργανωτής ήταν το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Το επιστημονικό σκέλος του συνεδρίου περιλάμβανε συνολικά 26 ανακοινώσεις, χωρισμένες σε πέντε συνεδρίες, στις οποίες διερευνήθηκε μία πλειάδα ζητημάτων όπως η αισθητική και η υφολογία του Γκάτσου, το θρησκευτικό στοιχείο στο έργο του, οι μελοποιήσεις ποιημάτων του από διάφορους συνθέτες, η χρήση του έργου του στην Εκπαίδευση κ.ά.
Αναλυτικότερα, οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν το απόγευμα της Παρασκευής 11 Νοεμβρίου, με την εναρκτήρια συνεδρία υπό τον τίτλο «Λένε πως τρέμουν τα βουνά και πως θυμώνουν τα έλατα», ύστερα από τον σύντομο χαιρετισμό που απηύθυνε η συγγραφέας και σύντροφος του αείμνηστου ποιητή, Αγαθή Δημητρούκα. Το κλείσιμο της πρώτης αυτής ημέρας του συνεδρίου σηματοδότησε η συναυλία τμήματος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Παλαιά), υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Άλκη Μπαλτά. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλάμβανε έργα των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη και Σταύρου Ξαρχάκου, με σολίστ τον τραγουδιστή Βασίλη Γισδάκη.
Το Σάββατο 12 Νοεμβρίου, οι εργασίες περιλάμβαναν τρεις συνεδρίες: την πρωινή με τίτλο «Με την πατρίδα τους δεμένη στα πανιά», τη μεσημβρινή με τίτλο «Μακρινή της αγάπης ώρα» και την απογευματινή με τίτλο «Μη χαμηλώνεις ίσαμε…». Ακολούθησε συναυλία με έργα για βιολί και πιάνο από τον καθηγητή βιολιού του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Σπύρο Γκικόντη και τον φοιτητή του τομέα της εκτέλεσης πιάνου του ιδίου Τμήματος, Κωνσταντίνο Αλεξόπουλο. Ερμήνευσαν έργα των Johann Sebastian Bach, Franz Liszt, Camille Saint-Saëns, Friedrich (“Fritz”) Kreisler, Dmitri Shostakovich, Pablo de Sarasate και Manuel de Falla.
Το πρόγραμμα της δεύτερης αυτής ημέρας ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη και ξενάγηση των 40 και πλέον συνέδρων στο Μουσείο Σολωμού.
Η τελευταία ημέρα του συνεδρίου (Κυριακή 13 Νοεμβρίου) περιλάμβανε την πρωινή συνεδρία με τίτλο «Με φως να ντυθείς», ενώ ακολούθησε στρογγυλή τράπεζα, με θέμα «Η πνευματική παρουσία του Νίκου Γκάτσου», με τη συμμετοχή της Φραγκίσκης Αμπατζοπούλου (ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης), του Κώστα Γουλιάμου (τέως πρύτανης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου της Κύπρου) και του Δημήτρη Δασκαλόπουλου (συγγραφέας - κριτικός). Τον συντονισμό είχαν οι Νάσος Μαρτίνος και Περικλής Παγκράτης.
Το τριήμερο έκλεισε και πάλι μουσικά, με το ρεσιτάλ για σόλο βιολί της Μαρία-Μποζένα Σουέρεφ, η οποία ερμήνευσε έργα των Heinrich Ignaz Franz von Biber, Friedrich (“Fritz”) Kreisler και της Grazina Bacewi.
Ενδιαμέσως ο Σπύρος Βέργης ανέγνωσε ποιήματα του Νίκου Γκάτσου, πριν κηρυχθεί κι επισήμως η λήξη του συνεδρίου.
Οι εργασίες του συνεδρίου και οι παράλληλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που το πλαισίωσαν, έλαβαν χώρα στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ιονίου Ακαδημίας, ενώ συνδιοργανωτής ήταν το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Το επιστημονικό σκέλος του συνεδρίου περιλάμβανε συνολικά 26 ανακοινώσεις, χωρισμένες σε πέντε συνεδρίες, στις οποίες διερευνήθηκε μία πλειάδα ζητημάτων όπως η αισθητική και η υφολογία του Γκάτσου, το θρησκευτικό στοιχείο στο έργο του, οι μελοποιήσεις ποιημάτων του από διάφορους συνθέτες, η χρήση του έργου του στην Εκπαίδευση κ.ά.
Αναλυτικότερα, οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν το απόγευμα της Παρασκευής 11 Νοεμβρίου, με την εναρκτήρια συνεδρία υπό τον τίτλο «Λένε πως τρέμουν τα βουνά και πως θυμώνουν τα έλατα», ύστερα από τον σύντομο χαιρετισμό που απηύθυνε η συγγραφέας και σύντροφος του αείμνηστου ποιητή, Αγαθή Δημητρούκα. Το κλείσιμο της πρώτης αυτής ημέρας του συνεδρίου σηματοδότησε η συναυλία τμήματος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Παλαιά), υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Άλκη Μπαλτά. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλάμβανε έργα των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη και Σταύρου Ξαρχάκου, με σολίστ τον τραγουδιστή Βασίλη Γισδάκη.
Το Σάββατο 12 Νοεμβρίου, οι εργασίες περιλάμβαναν τρεις συνεδρίες: την πρωινή με τίτλο «Με την πατρίδα τους δεμένη στα πανιά», τη μεσημβρινή με τίτλο «Μακρινή της αγάπης ώρα» και την απογευματινή με τίτλο «Μη χαμηλώνεις ίσαμε…». Ακολούθησε συναυλία με έργα για βιολί και πιάνο από τον καθηγητή βιολιού του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Σπύρο Γκικόντη και τον φοιτητή του τομέα της εκτέλεσης πιάνου του ιδίου Τμήματος, Κωνσταντίνο Αλεξόπουλο. Ερμήνευσαν έργα των Johann Sebastian Bach, Franz Liszt, Camille Saint-Saëns, Friedrich (“Fritz”) Kreisler, Dmitri Shostakovich, Pablo de Sarasate και Manuel de Falla.
Το πρόγραμμα της δεύτερης αυτής ημέρας ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη και ξενάγηση των 40 και πλέον συνέδρων στο Μουσείο Σολωμού.
Η τελευταία ημέρα του συνεδρίου (Κυριακή 13 Νοεμβρίου) περιλάμβανε την πρωινή συνεδρία με τίτλο «Με φως να ντυθείς», ενώ ακολούθησε στρογγυλή τράπεζα, με θέμα «Η πνευματική παρουσία του Νίκου Γκάτσου», με τη συμμετοχή της Φραγκίσκης Αμπατζοπούλου (ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης), του Κώστα Γουλιάμου (τέως πρύτανης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου της Κύπρου) και του Δημήτρη Δασκαλόπουλου (συγγραφέας - κριτικός). Τον συντονισμό είχαν οι Νάσος Μαρτίνος και Περικλής Παγκράτης.
Το τριήμερο έκλεισε και πάλι μουσικά, με το ρεσιτάλ για σόλο βιολί της Μαρία-Μποζένα Σουέρεφ, η οποία ερμήνευσε έργα των Heinrich Ignaz Franz von Biber, Friedrich (“Fritz”) Kreisler και της Grazina Bacewi.
Ενδιαμέσως ο Σπύρος Βέργης ανέγνωσε ποιήματα του Νίκου Γκάτσου, πριν κηρυχθεί κι επισήμως η λήξη του συνεδρίου.