Παρασκευή 22.11.2024 ΚΕΡΚΥΡΑ

«Φως βγαίνει, εκεί που το σπαθί λάβωσε την εικόνα» - Η αγιογραφία της Τίνας Μάσχα

Τίνα Μάσχα
28 Αυγούστου 2022 / 19:27

Μια συνέντευξη με την εικαστικό με αφορμή την έκθεση ζωγραφικής «Χαίρε!» στην Κερκυραϊκή Πινακοθήκη

ΚΕΡΚΥΡΑ. Πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής της εικαστικού Τίνας Μάσχα, στο χώρο της Κερκυραϊκής Πινακοθήκης. Η Ενημέρωση επισκέφθηκε την έκθεση προκειμένου να θέσει κάποια ερωτήματα στη ζωγράφο που έχουν να κάνουν με την φύση και το χαρακτήρα των θεμάτων, με τα οποία καταπιάνεται. Η Τίνα Μάσχα βαδίζει σε μια προσωπική ατραπό, που η Βυζαντινή Αγιογραφία απαντά το ρεαλισμό και το χρώμα της αγιογραφίας της Δύσης. Οι λόγοι για τους οποίους επέλεξε αυτή την προσέγγιση ήταν το αντικείμενο της κουβέντας μας.



Το φως είναι το ζητούμενο για την Τίνα Μάσχα και είναι επιθυμία της να μεταφέρει αυτή την αίσθηση σε αυτούς που έρχονται σε επαφή με την τέχνη της.

 

«Κατάγομαι από την Χίο, όπου και μεγαλώνοντας ήρθα σε επαφή με την αγιογραφία και την γλυπτική. Η επαφή μου με τη ζωγραφική προέκυψε αργότερα, όταν στην εφηβεία πήγα στην Αθήνα. Μέσα μου οι Βυζαντινές αγιογραφίες συνομιλούσαν με τα θρησκευτικά γλυπτά που απαντά κανείς στην εκκλησιαστική τέχνη των Καθολικών ναών. Η σχέση μου με την θρησκευτική αναπαράσταση ξεκινάει λοιπόν από τα παιδικά μου χρόνια. Με κέντριζε ο πνευματικός χαρακτήρας του αντικειμένου, που ένιωθα ότι υπερθεματίζει την δεδομένη πνευματικότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας.»

Σκοπός της έγινε να συλλάβει, δια του μέσου της ζωγραφικής την αίσθηση πνευματικότητας και δέους που αποπνέουν οι θρησκευτικές παραστάσεις. Αναρωτηθήκαμε με ποιόν τρόπο, ποία τεχνική προσέγγιση υιοθετεί προκειμένου να συλλάβει τον άυλο χαρακτήρα των θεμάτων που διαπραγματεύεται στην ζωγραφική της. Η χρήση των ακρυλικών χρωμάτων εξυπηρετεί το σκοπό της, καθώς της παρέχει το βαθμό ελέγχου, πάνω στο υλικό, που χρειάζεται για να μπορέσει να αποδώσει τις πνευματικές μορφές των έργων της.





Όταν η ζωγράφος ξεκίνησε να βγαίνει από το  «καλούπι» της παράδοσης, άρχισε να ανακαλύπτεις τι υπάρχει «κάτω από το σοβά».


«Το 1997 μου ανατέθηκε να αγιογραφίσω τον Καθεδρικό Ναό της Μεταμόρφωσης στην Ακρά της Γκάνα. Έως τότε είχα μια επτάχρονη επαφή με τη Βυζαντινή Αγιογραφία, αλλά κατά την εργασία μου στο ναό γεννήθηκαν διάφορα ερωτήματα, για το πως θα μπορούσε η αναπαράσταση των πνευματικών θεμάτων να αποδοθεί με ένα τρόπο που δεν θα αποπνέει αυστηρότητα. Μια προσέγγιση του θείου από την ανθρώπινη πλευρά των αγίων προσώπων.»

Όπως μας εξομολογείται όταν ξεκίνησε να βγαίνει από το καλούπι της παράδοσης, άρχισε να ανακαλύπτεις τι υπάρχει «κάτω από το σοβά». Μνήμες από την παιδική της ηλικία ήρθαν στην επιφάνεια και εκεί θυμήθηκε τον εαυτό της μικρό κοριτσάκι, να περιπλανιέται στα εγκαταλελειμμένα εκκλησάκια της υπαίθρου και εκεί να αντικρίζει τις μορφές ξεφτισμένων Αγίων, να την κοιτούν με τα μάτια βγαλμένα, και φως να βγαίνει από τις σπαθιές των Τούρκων.





Φωτο: Γιώργος Ανδριώτης - ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
 

Αυτή η εικόνα του φωτός στοίχειωσε την παιδική φαντασία της ζωγράφου και βρέθηκε αργότερα, σαν καλλιτέχνης να προσπαθεί να εισάγει αυτό το φως στα έργα της δικής της αγιογραφίας. Το φως στους πίνακες της Τίνας Μάσχα, είναι το φως του περνάει μέσα από την τομή που άφησε το σπαθί του τυχαίου Τούρκου στρατιώτη, στη μορφή του Αγίου της παιδικής της ηλικίας. Όπως όμως μας εξηγεί, αυτή η καταστροφική δύναμη μετασχηματίζεται από την επαφή της με την εικόνα και μετατρέπεται στο χαρμόσυνο φως της ελπίδας.



 Φώτο: Γιώργος Ανδριώτης - ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ


Το φως είναι το ζητούμενο για την Τίνα Μάσχα και είναι επιθυμία της να μεταφέρει αυτή την αίσθηση σε αυτούς που έρχονται σε επαφή με την τέχνη της

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου και το κοινό μπορεί να την επισκεφθεί, Δευτέρα με Παρασκευή, από τις 09:00 το πρωί έως και τις 16:00 το απόγευμα.