Συναυλία ΕΛ.Σ.Ο.Ν : Ένα «πάντρεμα» Σκαλκώτα και Μπετόβεν, εμπνευσμένο από την Ελληνική Επανάσταση
ΕΛΣΟΝ
31 Ιουλίου 2021
/ 09:36
Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821
ΚΕΡΚΥΡΑ. Το κερκυραϊκό κοινό είχε τη δυνατότητα να απολαύσει από κοντά την Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων (ΕΛ.Σ.Ο.Ν.), για πρώτη φορά από την ίδρυσή της (το 2017), στη συναυλία που έλαβε χώρα την Παρασκευή 30 Ιουλίου, στο Παλαιό Φρούριο.
Η εκδήλωση τελούσε υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας. Ήταν δε αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821.
Την ΕΛ.Σ.Ο.Ν. διεύθυνε ο συντοπίτης μας μαέστρος και καλλιτεχνικός της διευθυντής, Διονύσης Γραμμένος, ο οποίος μετά από σειρά διακρίσεων ως κλαρινετίστας έχει στραφεί πλέον (και) στον τομέα της μουσικής διεύθυνσης.
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλάμβανε εμβληματικά έργα του Νίκου Σκαλκώτα και του Ludwig van Beethoven. Πιο, συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος παρουσιάστηκαν πέντε από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» (ο «Πελοποννησιακός» από τη Σειρά 2, ο «Χορός του Ζαλόγγου» από τη Σειρά 1 και οι «Αρκαδικός», «Μεσσολογγίτικος» και «Μαζωχτός» από τη Σειρά 3).
Στο σημείο αυτό αξίζει να ανοίξουμε μια σύντομη παρένθεση για να υπενθυμίσουμε ότι φέτος συμπληρώνονται 90 χρόνια από την έναρξη σύνθεσης των «36 Ελληνικών Χορών» (αν και ο Σκαλκώτας συνέχισε να τους επεξεργάζεται έως και τον θάνατό του, το 1949), του έργου εκείνου που ουσιαστικά έφερε τον Σκαλκώτα στο συνθετικό προσκήνιο, ενόσω πολλές άλλες αξιολογότατες δημιουργίες του παρέμεναν όσο ζούσε -και, εν πολλοίς, παραμένουν μέχρι σήμερα- στην αφάνεια.
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, η ΕΛ.Σ.Ο.Ν. ερμήνευσε την Συμφωνία Αρ.3 (Op.55), γνωστότερη στο ευρύ κοινό ως «Ηρωική», την οποία ο Beethoven ολοκλήρωσε το 1804 αφιερώνοντάς την αρχικά στον Μέγα Ναπολέοντα (αφιέρωση που αργότερα απέσυρε).
Ως προς τη σύνδεση των έργων Σκαλκώτα και Beethoven, ο Διονύσης Γραμμένος σημείωσε χαρακτηριστικά στον επίσημο ιστοχώρο της ΕΛ.Σ.Ο.Ν.:
“Το 1770, δύο επαναστατικές φυσιογνωμίες με ηρωικές, τολμηρές προσωπικότητες γεννήθηκαν σε δύο διαφορετικά, πλην όμως συμβολικά, σημεία της Ευρώπης. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στο Ραμοβούνι Μεσσηνίας και ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν στη Βόννη της Γερμανίας. Ανατρεπτικές μορφές αμφότεροι, μέσα από τη σκέψη, το έργο και τη δράση τους διαμόρφωσαν και καθόρισαν, ο καθένας με τον τρόπο του, τη νεωτερική ιστορία των χωρών τους και όχι μόνο. Από διαφορετικές αφετηρίες και με διαφορετικά μέσα, στόχευσαν ο καθένας προς σκοπούς, είτε κοινωνικής είτε καλλιτεχνικής επαναστατικής δημιουργίας, που όμως ενείχαν τις ίδιες αξίες και ιδέες. Εμπνευσμένοι από τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης και την ηγετική προσωπικότητα του Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ο Κολοκοτρώνης ηγήθηκε της Ελληνικής Επανάστασης, σημειώνοντας στα απομνημονεύματά του πως «ο Ναπολέοντας και η Επανάστασή του άνοιξε τα μάτια του κόσμου».
Ο Μπετόβεν, με τη μοναδική καλλιτεχνική του δημιουργικότητα, συνέθεσε την 3η Συμφωνία του εμπνευσμένος από τον Ναπολέοντα, την οποία και αργότερα επέλεξε να αφιερώσει «σε όλους τους Ήρωες». Με αφορμή τη συναυλία της ΕΛΣΟΝ στο Konzerthaus του Βερολίνου για το φεστιβάλ Young Euro Classic, η ορχήστρα μας τιμά τους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, συνδέοντας τον δικό μας αγώνα για απελευθέρωση με τις ιδέες και το πνεύμα της ελευθερίας, της ισότητας και της αδελφοσύνης. Η «Hρωική» Συμφωνία του Μπετόβεν, το ανατρεπτικό αυτό έργο που διάνοιξε τον δρόμο προς μια νέα μουσική εποχή, ενώνεται με επιλεγμένους χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, από πόλεις και περιοχές σταθμούς της Επανάστασης του 1821. Ο Σκαλκώτας, ο οποίος έζησε και δημιούργησε στο Βερολίνο, μεταβιβάζει με τους Ελληνικούς Χορούς ένα κομμάτι της παράδοσης μας και ένα άρωμα της Ελλάδας μέσα από την προσωπική του πρωτοποριακή ματιά.”
Η βραδιά ολοκληρώθηκε με το «Nimrod» (την ένατη από τις Παραλλαγές «Enigma») του Edward Elgar, καθώς και με την επανάληψη του «Μαζωχτού».
Τέλος, σημειώνεται ότι η συναυλία της ΕΛ.Σ.Ο.Ν. στην Κέρκυρα ήταν ενταγμένη στην ευρύτερη περιοδεία της, με αμέσως προηγούμενο σταθμό το υπαίθριο Θέατρο Δελφών «Φρύνιχος» (την Τετάρτη 28 Ιουλίου) και αποκορύφωμα τη συναυλία στο Konzerthaus του Βερολίνου (την 1η Αυγούστου, στο πλαίσιο του διεθνούς Φεστιβάλ «Young Euro Classic»).
Η εκδήλωση τελούσε υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας. Ήταν δε αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821.
Την ΕΛ.Σ.Ο.Ν. διεύθυνε ο συντοπίτης μας μαέστρος και καλλιτεχνικός της διευθυντής, Διονύσης Γραμμένος, ο οποίος μετά από σειρά διακρίσεων ως κλαρινετίστας έχει στραφεί πλέον (και) στον τομέα της μουσικής διεύθυνσης.
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλάμβανε εμβληματικά έργα του Νίκου Σκαλκώτα και του Ludwig van Beethoven. Πιο, συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος παρουσιάστηκαν πέντε από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» (ο «Πελοποννησιακός» από τη Σειρά 2, ο «Χορός του Ζαλόγγου» από τη Σειρά 1 και οι «Αρκαδικός», «Μεσσολογγίτικος» και «Μαζωχτός» από τη Σειρά 3).
Στο σημείο αυτό αξίζει να ανοίξουμε μια σύντομη παρένθεση για να υπενθυμίσουμε ότι φέτος συμπληρώνονται 90 χρόνια από την έναρξη σύνθεσης των «36 Ελληνικών Χορών» (αν και ο Σκαλκώτας συνέχισε να τους επεξεργάζεται έως και τον θάνατό του, το 1949), του έργου εκείνου που ουσιαστικά έφερε τον Σκαλκώτα στο συνθετικό προσκήνιο, ενόσω πολλές άλλες αξιολογότατες δημιουργίες του παρέμεναν όσο ζούσε -και, εν πολλοίς, παραμένουν μέχρι σήμερα- στην αφάνεια.
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, η ΕΛ.Σ.Ο.Ν. ερμήνευσε την Συμφωνία Αρ.3 (Op.55), γνωστότερη στο ευρύ κοινό ως «Ηρωική», την οποία ο Beethoven ολοκλήρωσε το 1804 αφιερώνοντάς την αρχικά στον Μέγα Ναπολέοντα (αφιέρωση που αργότερα απέσυρε).
Ως προς τη σύνδεση των έργων Σκαλκώτα και Beethoven, ο Διονύσης Γραμμένος σημείωσε χαρακτηριστικά στον επίσημο ιστοχώρο της ΕΛ.Σ.Ο.Ν.:
“Το 1770, δύο επαναστατικές φυσιογνωμίες με ηρωικές, τολμηρές προσωπικότητες γεννήθηκαν σε δύο διαφορετικά, πλην όμως συμβολικά, σημεία της Ευρώπης. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στο Ραμοβούνι Μεσσηνίας και ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν στη Βόννη της Γερμανίας. Ανατρεπτικές μορφές αμφότεροι, μέσα από τη σκέψη, το έργο και τη δράση τους διαμόρφωσαν και καθόρισαν, ο καθένας με τον τρόπο του, τη νεωτερική ιστορία των χωρών τους και όχι μόνο. Από διαφορετικές αφετηρίες και με διαφορετικά μέσα, στόχευσαν ο καθένας προς σκοπούς, είτε κοινωνικής είτε καλλιτεχνικής επαναστατικής δημιουργίας, που όμως ενείχαν τις ίδιες αξίες και ιδέες. Εμπνευσμένοι από τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης και την ηγετική προσωπικότητα του Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ο Κολοκοτρώνης ηγήθηκε της Ελληνικής Επανάστασης, σημειώνοντας στα απομνημονεύματά του πως «ο Ναπολέοντας και η Επανάστασή του άνοιξε τα μάτια του κόσμου».
Ο Μπετόβεν, με τη μοναδική καλλιτεχνική του δημιουργικότητα, συνέθεσε την 3η Συμφωνία του εμπνευσμένος από τον Ναπολέοντα, την οποία και αργότερα επέλεξε να αφιερώσει «σε όλους τους Ήρωες». Με αφορμή τη συναυλία της ΕΛΣΟΝ στο Konzerthaus του Βερολίνου για το φεστιβάλ Young Euro Classic, η ορχήστρα μας τιμά τους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, συνδέοντας τον δικό μας αγώνα για απελευθέρωση με τις ιδέες και το πνεύμα της ελευθερίας, της ισότητας και της αδελφοσύνης. Η «Hρωική» Συμφωνία του Μπετόβεν, το ανατρεπτικό αυτό έργο που διάνοιξε τον δρόμο προς μια νέα μουσική εποχή, ενώνεται με επιλεγμένους χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, από πόλεις και περιοχές σταθμούς της Επανάστασης του 1821. Ο Σκαλκώτας, ο οποίος έζησε και δημιούργησε στο Βερολίνο, μεταβιβάζει με τους Ελληνικούς Χορούς ένα κομμάτι της παράδοσης μας και ένα άρωμα της Ελλάδας μέσα από την προσωπική του πρωτοποριακή ματιά.”
Η βραδιά ολοκληρώθηκε με το «Nimrod» (την ένατη από τις Παραλλαγές «Enigma») του Edward Elgar, καθώς και με την επανάληψη του «Μαζωχτού».
Τέλος, σημειώνεται ότι η συναυλία της ΕΛ.Σ.Ο.Ν. στην Κέρκυρα ήταν ενταγμένη στην ευρύτερη περιοδεία της, με αμέσως προηγούμενο σταθμό το υπαίθριο Θέατρο Δελφών «Φρύνιχος» (την Τετάρτη 28 Ιουλίου) και αποκορύφωμα τη συναυλία στο Konzerthaus του Βερολίνου (την 1η Αυγούστου, στο πλαίσιο του διεθνούς Φεστιβάλ «Young Euro Classic»).