Ωδείο Κερκύρας και Μαρία Φαραντούρη για τα 25 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι
Μαρία Φαραντούρη
25 Ιουλίου 2019
/ 19:17
Μια εκδήλωση της AHEPA στο πλαίσιο του 9ου Seven Festival
ΚΕΡΚΥΡΑ. Την ερχόμενη Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019, στο ανακαινισμένο θέατρο του Μον Ρεπό, η Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Κερκύρας θα παρουσιάσει το δημοφιλέστατο έργο του Μάνου Χατζιδάκι, «Το χαμόγελο της Τζοκόντας», σε μια εκδήλωση που διοργανώνεται από το Τοπικό Τμήμα Chapter HJ-34 Corcyra της ομογενειακής οργάνωσης AHEPA. Στο δεύτερο μέρος της ίδιας συναυλίας, θα παρουσιαστούν 14 γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του Χατζιδάκι, με ερμηνεύτρια τη μεγάλη Μαρία Φαραντούρη, ενώ θα συμμετάσχουν ακόμη η Παιδική Χορωδία και το Φωνητικό Σύνολο του Ωδείου Κερκύρας (διδασκαλία: Πέλλη Κοντογούρη), καθώς επίσης και ο πιανίστας Τάκης Φαραζής. Τη συναυλία θα διευθύνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ωδείου, Κίμωνας Χυτήρης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εκδήλωση (που εντάσσεται στο πλαίσιο του 9ου «Seven Festival» του Επτά Τεχνών Τόπος) συμπίπτει και με τρεις επετείους. Αφενός συμπληρώνονται 25 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι (1925-1994), αφετέρου φέτος συμπληρώνονται ακριβώς 125 χρόνια από την ίδρυση του Ωδείου (το 1894, όντας το δεύτερο παλαιότερο εν ενεργεία ωδικό ίδρυμα της χώρας, μετά το Ωδείο Αθηνών) και 120 ετών από τη μετονομασία του από «Ωδικός Σύλλογος Κερκύρας» σε «Ωδείον Κερκύρας».
Σήμερα πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης η συνέντευξη Τύπου για την εν λόγω εκδήλωση, με την «Ενημέρωση» να βρίσκεται εκεί καταγράφοντας τα σημαντικότερα σημεία.
Αρχικά τον λόγο πήρε ο κ. Νίκος Δημητρόπουλος, Πρόεδρος του τμήματος AHEPA Κέρκυρας, λέγοντας: «Βρισκόμαστε σήμερα εδώ προκειμένου να σας πούμε για την εκδήλωση που πρόκειται να πραγματοποιήσουμε τη Δευτέρα 29 Ιουλίου στο Μον Ρεπό στις 21:15 το βράδυ σε συνεργασία με το Ωδείο Κέρκυρας, που από την πρώτη στιγμή ίδρυσης των AHEPA ήρθαμε κοντά σαν φορείς και προσπαθούμε να πλαισιώσουμε τις εκδηλώσεις μας με έναν τέτοιο τρόπο που να ταιριάζει στους σκοπούς της οργάνωσης οι οποίοι είναι η διατήρηση του ελληνικού στοιχείου στους ομογενείς.
»Η AHEPA είναι η μεγαλύτερη ομογενειακή οργάνωση στον κόσμο, με χιλιάδες μέλη σε όλη την υφήλιο και τεράστιο έργο. Η πιο γνωστή, αν θέλετε, δραστηριότητά της είναι το Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης AHEPA, που φτιάχτηκε και εξοπλίστηκε εξολοκλήρου από τους ομογενείς στην Αμερική. Το τελευταίο διάστημα και μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι, διαπιστώθηκε στην Ελλάδα ότι δεν υπήρχε κλινική εγκαυμάτων. Και στον Ευαγγελισμό οι AHEPA δημιούργησαν και εξόπλισαν τμήμα εγκαυμάτων, που φέρει και το όνομά τους προς τιμήν τους, σε μια πράξη που στοίχισε πάνω από 300.000 δολάρια για τη λειτουργία της μονάδας εγκαυμάτων, η οποία πλέον υπάρχει και στη χώρα μας. Πρόσφατα, τον Δεκέμβριο, εγκαινιάστηκε και μια μονάδα για καρκινοπαθείς στο νοσοκομείο της Ρόδου, ενώ πριν από 10 ημέρες στην Αμερική δόθηκαν 1.000.000 δολάρια, προκειμένου να αποπερατωθούν ο Ναός και ο πρόναος του Αγίου Νικολάου που υπήρχαν στο σημείο όπου έπεσαν οι δίδυμοι πύργοι, με σκοπό μετά από δύο χρόνια να είναι πλέον σε λειτουργία. Είναι ένα έργο που για τους ομογενείς έχει μεγάλη σημασία, και για την πολιτιστική τους καταγωγή και για την εθνική τους συνείδηση και, φυσικά, για το θρησκευτικό τους φρόνημα. Οι AHEPA φρόντισαν να αποκατασταθεί πλήρως αυτός ο ναός -κάτι που χωρίς τη βοήθειά τους δε θα μπορούσε να γίνει- διατηρώντας παράλληλα και την ελληνικότητα, κάτι που είναι πολύ δύσκολο πλέον για στην τρίτη γενιά των ομογενών. Προσπαθούμε να κάνουμε στους εκεί Έλληνες της τρίτης γενιάς, συνείδηση την ελληνική γλώσσα και τη διατήρηση της ελληνικής ιστορίας μέσα από πολιτιστικές δραστηριότητες.
»Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε την εκδήλωσή μας τη Δευτέρα η οποία έχει πολλές συμβολικές σημασίες. Καταρχήν το “Χαμόγελο της Τζοκοντας” είναι το πρώτο έργο Έλληνα συνθέτη που ηχογραφήθηκε στη Νέα Υόρκη, και είναι ένα έργο το οποίο είναι σύμβολο για την ελληνική μουσική έχοντας τεράστια αποδοχή και στην Αμερική. Είναι χαρά μας που αυτό γίνεται με ένα από τα αρχαιότερα ιδρύματα της Ελλάδας όπως είναι το Ωδείο της Κέρκυρας και με ένα μαέστρο ο οποίος ξέρει το έργο ίσως καλύτερα από κανέναν άλλον θα τολμούσα να πω, σίγουρα στην Κέρκυρα, ίσως και στην Ελλάδα. Το έχει μελετήσει, έχει εντρυφήσει πάνω σε αυτό.
»Δεν είναι τυχαίο ότι όταν υφίστατο η “Ορχήστρα των Χρωμάτων”, η οποία δημιουργήθηκε από τον Μάνο Χατζιδάκι, είχε σαν κορωνίδα της το έργο αυτό. Επίσης, στη συναυλία της Δευτέρας και με αφορμή τα 25 χρόνια που συμπληρώνονται από το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, θα’ χουμε τη χαρά στο β΄ μέρος μια ερμηνεύτρια που η ιστορικότητά της για τον ελληνισμό είναι αδιαμφισβήτητη, η Μαρία Φαραντούρη, να πλαισιώσει την ορχήστρα σε περίπου 15 τραγούδια. Είναι μια παράσταση που δεν θα την ξαναδεί κάποιος στην Κέρκυρα. Με πολύ κόπο οργανώθηκε και με πάρα πολλές πρόβες. Οι μουσικοί έχουν ανταπεξέλθει σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στο μαέστρο για τις προσπάθειες που έχει καταβάλει. Και να είναι σίγουροι αυτοί που θα έρθουν να δουν την εκδήλωση ότι η ατμοσφαιρικότητα του έργου αφενός, αλλά και η αισθητική του χώρου αφετέρου, θα δημιουργήσουν μια βραδιά σημαντική, για την ιστορία των πολιτιστικών δρώμενων του τόπου».
Από την πλευρά του, ο κ. Κίμωνας Χυτήρης αρχικά εστίασε στη σύμπραξη της ορχήστρας του Ωδείου με την Μαρία Φαραντούρη, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Πέραν από το “Χαμόγελο της Τζοκόντας” θα υπάρχουν 14 τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στο β΄ μέρος της συναυλίας. Να αναφέρουμε ενδεικτικά: “Mη τον ρωτάς τον ουρανό”, “Τ’ αστέρι του βοριά”, “Πάει έφυγε το τρένο”, “To φεγγάρι είναι κόκκινο”, “Αγάπη που ‘γινες δίκοπο μαχαίρι” και ο “Κεμάλ” βέβαια. Θα υπάρξει συνεργασία με το Φωνητικό Σύνολο και την Παιδική Χορωδία του Ωδείου Κερκύρας που θα εμφανιστούν σαν ενιαίο σύνολο με 56 παιδιά να συμμετέχουν σε αυτό. Την προετοιμασία της χορωδίας επιμελήθηκε η Πέλλη Κοντογούρη.
»Δεν είναι η πρώτη φορά που συμπράττουμε με τη Μαρία Φαραντούρη. Υπήρξε άλλη μία συνεργασία τον Αύγουστο του 2004. Μάλιστα θυμάμαι ότι είχαμε και το άγχος αν θα έρθει κόσμος γιατί τότε ξεκινούσαν και οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Αλλά το Φρούριο ήταν κατάμεστο και η Μαρία Φαραντούρη είχε τραγουδήσει στο α΄ μέρος Χατζιδάκι και στο β΄ μέρος Θεοδωράκη. Ήταν μια εξαιρετική εκδήλωση και τώρα έχω αυτό το άγχος των 15 χρόνων μετά: θα ξαναβρεθώ με τη Μαρία Φαραντούρη. Έχω αυτό το άγχος της προσμονής, που είναι περίεργο να το εξηγήσεις με λόγια. Να ξανασυνεργαστείς, 15 χρόνια μετά, με τη Μαρία Φαραντούρη, που είναι μια τραγουδίστρια απίστευτη, η οποία δίνει το παρόν συνεχώς και αδιαλείπτως στα μουσικά πράγματα». Στο σημείο αυτό ο κ. Δημητρόπουλος υπενθύμισε ότι: «Πριν από μερικούς μήνες η Μαρία Φαραντούρη έδωσε συναυλία στο Carnegie Hall και τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν μέσα σε μια εβδομάδα! Μιλάμε για έναν άνθρωπο που έχει απίστευτη αποδοχή σε όλο τον κόσμο.»
Σε ότι αφορά το “Χαμόγελο της Τζοκόντας”, o κ. Χυτήρης ανέφερε: «Το θέμα του είναι μία γυναίκα μόνη, σε μία τεράστια πόλη. Ο Χατζιδάκις εμπνεύστηκε αυτό το έργο το 1963 και το ηχογράφησε στην Αμερική το 1965 με τον Κουίνσι Τζόουνς, που τότε ήταν πολύ μεγάλος παραγωγός. Ο Χατζιδάκις ήρθε στην Ελλάδα χωρίς παρτιτούρες του έργου και από την ηχογράφηση η Ιρίνα Καρπούχινα έκανε τη μουσική ανάπλασή του. Και αυτό που έχουμε είναι ακριβώς η μουσική αυτή. Η έμπνευση, λοιπόν, προήλθε όταν ο Χατζιδάκις είδε μια γυναίκα έξω από ένα βιβλιοπωλείο να κινείται με μια παγερή αδιαφορία μέσα στο πλήθος το οποίο με μεγάλη χαρά παρακολουθούσε μια παρέλαση. Αυτή η γυναίκα όμως βίωνε την απόλυτη απάθεια γι’ αυτά που συνέβαιναν γύρω της και παρουσίαζε αυτή την εικόνα της απελπισίας και της μοναξιάς, που εμπνέει τον Χατζιδάκι. Από τα αρχικώς δώδεκα μέρη του “Χαμόγελου”, o Χατζιδάκις φέρνει εδώ τα δέκα. Δέκα μέρη, δέκα πτυχές αυτής της μοναχικής γυναίκας, μέσα στη μεγάλη πόλη.»
Ρωτώντας τον μαέστρο τι σηματοδοτεί η εκτέλεση του έργου αυτού για το Ωδείο Κέρκυρας, το οποίο κλείνει 125 χρόνια ζωής, μας τόνισε χαρακτηριστικά: «Παρ’ ότι ο Μάνος Χατζιδάκις είχε μια τεράστια συνεργασία με την Κέρκυρα, το Ωδείο Κερκύρας πρέπει να ήταν το πρώτο ίδρυμα που παρουσίασε το “Χαμόγελο της Τζοκόντας” στο κερκυραϊκό κοινό, για πρώτη φορά το 2003. Και τώρα πάλι θα έχουμε τη χαρά να αποδώσουμε αυτό το έργο.
»Αυτά τα 125 χρόνια του Ωδείου είναι κάτι που “βαραίνει” πολύ τα χέρια μου. Είναι πραγματικά μια επέτειος που δείχνει και την ιστορικότητα του Ωδείου. Και πιστεύω ότι από εδώ και πέρα θα έχουμε τη δυνατότητα να συνεχίσουμε, με βάση κάποιες συνεργασίες όπως αυτή τώρα με τους AHEPA. Η οποία υπενθυμίζω ότι δεν είναι η πρώτη, καθώς τον περασμένο Δεκέμβριο συνεργαστήκαμε πάλι μαζί τους για μια συναυλία στον Duomo, όπου μαζέψαμε μισό τόνο τρόφιμα για τους σκοπούς του κοινωνικού παντοπωλείου. Άρα, λοιπόν, έχουμε ξεκινήσει ήδη τις συνεργασίες μας. Γενικά, πάντοτε το Ωδείο και εγώ προσωπικά, που τώρα έχω και τη διεύθυνση του ιδρύματος, είμαστε υπέρ των συνεργασιών με όλα τα σωματεία. Προσπαθούμε να κάνουμε πράξη το “η ισχύς εν τη ενώση”.
Στη συνέχεια, εν όψει της συναυλίας της Δευτέρας, ο κ. Δημητρόπουλος επεσήμανε: «Αξίζει να αναφερθούμε και σε ένα όνομα που θα συμμετέχει και αυτό είναι κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί ήταν από τους πολύ στενούς συνεργάτες του Μάνου Χατζιδάκι στην ορχήστρα του. Είναι ο τρομπετίστας, και τώρα πλέον αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής “Μάντζαρος”, ο Σωκράτης Άνθης. Νομίζω και γι’ αυτόν έχει μεγάλη σημασία το να βρίσκεται με ένα άλλο σύνολο στον τόπο του και να παίζει ένα από τα κορυφαία έργα του “δασκάλου του” –γιατί ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν δάσκαλος για όλους τους μουσικούς που είχαν τη χαρά και την τιμή να είναι δίπλα του. Τον ζηλεύουμε που είχε αυτή την τύχη και πιστεύουμε ότι η συναυλία αυτή θα είναι μια ιδιαίτερη στιγμή γι’ εκείνον.» Στο σημείο αυτό ο κ. Χυτήρης συμπλήρωσε: «Είχα πει του Σωκράτη του Άνθη ότι τον ζηλεύω όχι μόνο για το ταλέντο του, αλλά και για το ότι βρέθηκε δίπλα σε ανθρώπους όπως ο Μάνος. Και μου απάντησε “έχεις δίκιο, διότι μπόρεσα και ήμουν δίπλα του στην καθημερινότητά του, μαθαίνοντας ακόμη και απλά πράγματα με τελείως διαφορετικό τρόπο”. Και αυτό έχει σημασία καθώς μιλάμε για την καθημερινότητα ενός όχι μόνο πολύ μεγάλου μουσικού, αλλά και πολύ μεγάλου ανθρώπου.»
Με αφορμή αυτό, ο κ. Χυτήρης ακολούθως αναφέρθηκε και στους υπόλοιπους συντελεστές της εκδήλωσης: «Θέλω να ευχαριστήσω κατ’ αρχήν τους μουσικούς. Και ιδιαίτερα τους καθηγητές του Ωδείου, οι οποίοι αφιλοκερδώς ήρθαν όλοι τους να συμμετάσχουν, για τους σκοπούς των AHEPA, για τον Μάνο Χατζιδάκι και για το Ωδείο φυσικά.
»Επίσης θέλω να ευχαριστήσω τους ενορχηστρωτές των έργων που (σ.σ. εκτός από τον ίδιο τον Κίμωνα Χυτήρη) είναι οι Μάριος Δαπέργολας, Βλαδίμηρος Κοτάνης, Χαράλαμπος Μακρής, Τάσος Πουλημένος και Σπύρος Τσιλιμπάρης. Και αυτοί έδωσαν τα έργα δωρεάν και αυτό ήταν μια μεγάλη βοήθεια. Όπως ξέρετε, η ενορχήστρωση είναι και μια άποψη επί του έργου. Είναι μια προσωπική σφραγίδα με βάση το σεβασμό πάνω στο έργο ενός άλλου ανθρώπου. Είναι πραγματικά πολύ εύκολο ο ενορχηστρωτής ένα έργο να το “τσακίσει”, θέλοντας να βάλει την προσωπική του σφραγίδα πιο έντονα μέσα σε αυτή τη χρυσή ισορροπία που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στο τι θα διαφυλάξεις και τι δικό σου θα δώσεις. Θεωρώ, λοιπόν, ότι όλες οι ενορχηστρώσεις τις οποίες θα χρησιμοποιήσουμε σε αυτή τη συναυλία, έχουν ακριβώς μια σεμνότητα απέναντι στο έργο ενός μεγάλου δημιουργού.»
Κλείνοντας, τόσο ο κ. Δημητρόπουλος, όσο και ο κ. Χυτήρης ευχαρίστησαν την «Ενημέρωση» για το βήμα και για την προβολή της εκδήλωσης. Εισιτήρια γι’ αυτήν ήδη προπωλούνται στα εξής σημεία, Corfuland» Αλ. Κοέν 2, «Speedex» Κουλίνες, «Κορνίζα» Πλατεία Γιωργάκη, Ωδείο Κέρκυρας Καλοσγούρου 8, αλλά και τηλεφωνικά στο 6946233199 ή μέσω email [email protected] .
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εκδήλωση (που εντάσσεται στο πλαίσιο του 9ου «Seven Festival» του Επτά Τεχνών Τόπος) συμπίπτει και με τρεις επετείους. Αφενός συμπληρώνονται 25 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι (1925-1994), αφετέρου φέτος συμπληρώνονται ακριβώς 125 χρόνια από την ίδρυση του Ωδείου (το 1894, όντας το δεύτερο παλαιότερο εν ενεργεία ωδικό ίδρυμα της χώρας, μετά το Ωδείο Αθηνών) και 120 ετών από τη μετονομασία του από «Ωδικός Σύλλογος Κερκύρας» σε «Ωδείον Κερκύρας».
Σήμερα πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης η συνέντευξη Τύπου για την εν λόγω εκδήλωση, με την «Ενημέρωση» να βρίσκεται εκεί καταγράφοντας τα σημαντικότερα σημεία.
Αρχικά τον λόγο πήρε ο κ. Νίκος Δημητρόπουλος, Πρόεδρος του τμήματος AHEPA Κέρκυρας, λέγοντας: «Βρισκόμαστε σήμερα εδώ προκειμένου να σας πούμε για την εκδήλωση που πρόκειται να πραγματοποιήσουμε τη Δευτέρα 29 Ιουλίου στο Μον Ρεπό στις 21:15 το βράδυ σε συνεργασία με το Ωδείο Κέρκυρας, που από την πρώτη στιγμή ίδρυσης των AHEPA ήρθαμε κοντά σαν φορείς και προσπαθούμε να πλαισιώσουμε τις εκδηλώσεις μας με έναν τέτοιο τρόπο που να ταιριάζει στους σκοπούς της οργάνωσης οι οποίοι είναι η διατήρηση του ελληνικού στοιχείου στους ομογενείς.
»Η AHEPA είναι η μεγαλύτερη ομογενειακή οργάνωση στον κόσμο, με χιλιάδες μέλη σε όλη την υφήλιο και τεράστιο έργο. Η πιο γνωστή, αν θέλετε, δραστηριότητά της είναι το Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης AHEPA, που φτιάχτηκε και εξοπλίστηκε εξολοκλήρου από τους ομογενείς στην Αμερική. Το τελευταίο διάστημα και μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι, διαπιστώθηκε στην Ελλάδα ότι δεν υπήρχε κλινική εγκαυμάτων. Και στον Ευαγγελισμό οι AHEPA δημιούργησαν και εξόπλισαν τμήμα εγκαυμάτων, που φέρει και το όνομά τους προς τιμήν τους, σε μια πράξη που στοίχισε πάνω από 300.000 δολάρια για τη λειτουργία της μονάδας εγκαυμάτων, η οποία πλέον υπάρχει και στη χώρα μας. Πρόσφατα, τον Δεκέμβριο, εγκαινιάστηκε και μια μονάδα για καρκινοπαθείς στο νοσοκομείο της Ρόδου, ενώ πριν από 10 ημέρες στην Αμερική δόθηκαν 1.000.000 δολάρια, προκειμένου να αποπερατωθούν ο Ναός και ο πρόναος του Αγίου Νικολάου που υπήρχαν στο σημείο όπου έπεσαν οι δίδυμοι πύργοι, με σκοπό μετά από δύο χρόνια να είναι πλέον σε λειτουργία. Είναι ένα έργο που για τους ομογενείς έχει μεγάλη σημασία, και για την πολιτιστική τους καταγωγή και για την εθνική τους συνείδηση και, φυσικά, για το θρησκευτικό τους φρόνημα. Οι AHEPA φρόντισαν να αποκατασταθεί πλήρως αυτός ο ναός -κάτι που χωρίς τη βοήθειά τους δε θα μπορούσε να γίνει- διατηρώντας παράλληλα και την ελληνικότητα, κάτι που είναι πολύ δύσκολο πλέον για στην τρίτη γενιά των ομογενών. Προσπαθούμε να κάνουμε στους εκεί Έλληνες της τρίτης γενιάς, συνείδηση την ελληνική γλώσσα και τη διατήρηση της ελληνικής ιστορίας μέσα από πολιτιστικές δραστηριότητες.
»Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε την εκδήλωσή μας τη Δευτέρα η οποία έχει πολλές συμβολικές σημασίες. Καταρχήν το “Χαμόγελο της Τζοκοντας” είναι το πρώτο έργο Έλληνα συνθέτη που ηχογραφήθηκε στη Νέα Υόρκη, και είναι ένα έργο το οποίο είναι σύμβολο για την ελληνική μουσική έχοντας τεράστια αποδοχή και στην Αμερική. Είναι χαρά μας που αυτό γίνεται με ένα από τα αρχαιότερα ιδρύματα της Ελλάδας όπως είναι το Ωδείο της Κέρκυρας και με ένα μαέστρο ο οποίος ξέρει το έργο ίσως καλύτερα από κανέναν άλλον θα τολμούσα να πω, σίγουρα στην Κέρκυρα, ίσως και στην Ελλάδα. Το έχει μελετήσει, έχει εντρυφήσει πάνω σε αυτό.
»Δεν είναι τυχαίο ότι όταν υφίστατο η “Ορχήστρα των Χρωμάτων”, η οποία δημιουργήθηκε από τον Μάνο Χατζιδάκι, είχε σαν κορωνίδα της το έργο αυτό. Επίσης, στη συναυλία της Δευτέρας και με αφορμή τα 25 χρόνια που συμπληρώνονται από το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, θα’ χουμε τη χαρά στο β΄ μέρος μια ερμηνεύτρια που η ιστορικότητά της για τον ελληνισμό είναι αδιαμφισβήτητη, η Μαρία Φαραντούρη, να πλαισιώσει την ορχήστρα σε περίπου 15 τραγούδια. Είναι μια παράσταση που δεν θα την ξαναδεί κάποιος στην Κέρκυρα. Με πολύ κόπο οργανώθηκε και με πάρα πολλές πρόβες. Οι μουσικοί έχουν ανταπεξέλθει σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στο μαέστρο για τις προσπάθειες που έχει καταβάλει. Και να είναι σίγουροι αυτοί που θα έρθουν να δουν την εκδήλωση ότι η ατμοσφαιρικότητα του έργου αφενός, αλλά και η αισθητική του χώρου αφετέρου, θα δημιουργήσουν μια βραδιά σημαντική, για την ιστορία των πολιτιστικών δρώμενων του τόπου».
Από την πλευρά του, ο κ. Κίμωνας Χυτήρης αρχικά εστίασε στη σύμπραξη της ορχήστρας του Ωδείου με την Μαρία Φαραντούρη, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Πέραν από το “Χαμόγελο της Τζοκόντας” θα υπάρχουν 14 τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στο β΄ μέρος της συναυλίας. Να αναφέρουμε ενδεικτικά: “Mη τον ρωτάς τον ουρανό”, “Τ’ αστέρι του βοριά”, “Πάει έφυγε το τρένο”, “To φεγγάρι είναι κόκκινο”, “Αγάπη που ‘γινες δίκοπο μαχαίρι” και ο “Κεμάλ” βέβαια. Θα υπάρξει συνεργασία με το Φωνητικό Σύνολο και την Παιδική Χορωδία του Ωδείου Κερκύρας που θα εμφανιστούν σαν ενιαίο σύνολο με 56 παιδιά να συμμετέχουν σε αυτό. Την προετοιμασία της χορωδίας επιμελήθηκε η Πέλλη Κοντογούρη.
»Δεν είναι η πρώτη φορά που συμπράττουμε με τη Μαρία Φαραντούρη. Υπήρξε άλλη μία συνεργασία τον Αύγουστο του 2004. Μάλιστα θυμάμαι ότι είχαμε και το άγχος αν θα έρθει κόσμος γιατί τότε ξεκινούσαν και οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Αλλά το Φρούριο ήταν κατάμεστο και η Μαρία Φαραντούρη είχε τραγουδήσει στο α΄ μέρος Χατζιδάκι και στο β΄ μέρος Θεοδωράκη. Ήταν μια εξαιρετική εκδήλωση και τώρα έχω αυτό το άγχος των 15 χρόνων μετά: θα ξαναβρεθώ με τη Μαρία Φαραντούρη. Έχω αυτό το άγχος της προσμονής, που είναι περίεργο να το εξηγήσεις με λόγια. Να ξανασυνεργαστείς, 15 χρόνια μετά, με τη Μαρία Φαραντούρη, που είναι μια τραγουδίστρια απίστευτη, η οποία δίνει το παρόν συνεχώς και αδιαλείπτως στα μουσικά πράγματα». Στο σημείο αυτό ο κ. Δημητρόπουλος υπενθύμισε ότι: «Πριν από μερικούς μήνες η Μαρία Φαραντούρη έδωσε συναυλία στο Carnegie Hall και τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν μέσα σε μια εβδομάδα! Μιλάμε για έναν άνθρωπο που έχει απίστευτη αποδοχή σε όλο τον κόσμο.»
Σε ότι αφορά το “Χαμόγελο της Τζοκόντας”, o κ. Χυτήρης ανέφερε: «Το θέμα του είναι μία γυναίκα μόνη, σε μία τεράστια πόλη. Ο Χατζιδάκις εμπνεύστηκε αυτό το έργο το 1963 και το ηχογράφησε στην Αμερική το 1965 με τον Κουίνσι Τζόουνς, που τότε ήταν πολύ μεγάλος παραγωγός. Ο Χατζιδάκις ήρθε στην Ελλάδα χωρίς παρτιτούρες του έργου και από την ηχογράφηση η Ιρίνα Καρπούχινα έκανε τη μουσική ανάπλασή του. Και αυτό που έχουμε είναι ακριβώς η μουσική αυτή. Η έμπνευση, λοιπόν, προήλθε όταν ο Χατζιδάκις είδε μια γυναίκα έξω από ένα βιβλιοπωλείο να κινείται με μια παγερή αδιαφορία μέσα στο πλήθος το οποίο με μεγάλη χαρά παρακολουθούσε μια παρέλαση. Αυτή η γυναίκα όμως βίωνε την απόλυτη απάθεια γι’ αυτά που συνέβαιναν γύρω της και παρουσίαζε αυτή την εικόνα της απελπισίας και της μοναξιάς, που εμπνέει τον Χατζιδάκι. Από τα αρχικώς δώδεκα μέρη του “Χαμόγελου”, o Χατζιδάκις φέρνει εδώ τα δέκα. Δέκα μέρη, δέκα πτυχές αυτής της μοναχικής γυναίκας, μέσα στη μεγάλη πόλη.»
Ρωτώντας τον μαέστρο τι σηματοδοτεί η εκτέλεση του έργου αυτού για το Ωδείο Κέρκυρας, το οποίο κλείνει 125 χρόνια ζωής, μας τόνισε χαρακτηριστικά: «Παρ’ ότι ο Μάνος Χατζιδάκις είχε μια τεράστια συνεργασία με την Κέρκυρα, το Ωδείο Κερκύρας πρέπει να ήταν το πρώτο ίδρυμα που παρουσίασε το “Χαμόγελο της Τζοκόντας” στο κερκυραϊκό κοινό, για πρώτη φορά το 2003. Και τώρα πάλι θα έχουμε τη χαρά να αποδώσουμε αυτό το έργο.
»Αυτά τα 125 χρόνια του Ωδείου είναι κάτι που “βαραίνει” πολύ τα χέρια μου. Είναι πραγματικά μια επέτειος που δείχνει και την ιστορικότητα του Ωδείου. Και πιστεύω ότι από εδώ και πέρα θα έχουμε τη δυνατότητα να συνεχίσουμε, με βάση κάποιες συνεργασίες όπως αυτή τώρα με τους AHEPA. Η οποία υπενθυμίζω ότι δεν είναι η πρώτη, καθώς τον περασμένο Δεκέμβριο συνεργαστήκαμε πάλι μαζί τους για μια συναυλία στον Duomo, όπου μαζέψαμε μισό τόνο τρόφιμα για τους σκοπούς του κοινωνικού παντοπωλείου. Άρα, λοιπόν, έχουμε ξεκινήσει ήδη τις συνεργασίες μας. Γενικά, πάντοτε το Ωδείο και εγώ προσωπικά, που τώρα έχω και τη διεύθυνση του ιδρύματος, είμαστε υπέρ των συνεργασιών με όλα τα σωματεία. Προσπαθούμε να κάνουμε πράξη το “η ισχύς εν τη ενώση”.
Στη συνέχεια, εν όψει της συναυλίας της Δευτέρας, ο κ. Δημητρόπουλος επεσήμανε: «Αξίζει να αναφερθούμε και σε ένα όνομα που θα συμμετέχει και αυτό είναι κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί ήταν από τους πολύ στενούς συνεργάτες του Μάνου Χατζιδάκι στην ορχήστρα του. Είναι ο τρομπετίστας, και τώρα πλέον αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής “Μάντζαρος”, ο Σωκράτης Άνθης. Νομίζω και γι’ αυτόν έχει μεγάλη σημασία το να βρίσκεται με ένα άλλο σύνολο στον τόπο του και να παίζει ένα από τα κορυφαία έργα του “δασκάλου του” –γιατί ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν δάσκαλος για όλους τους μουσικούς που είχαν τη χαρά και την τιμή να είναι δίπλα του. Τον ζηλεύουμε που είχε αυτή την τύχη και πιστεύουμε ότι η συναυλία αυτή θα είναι μια ιδιαίτερη στιγμή γι’ εκείνον.» Στο σημείο αυτό ο κ. Χυτήρης συμπλήρωσε: «Είχα πει του Σωκράτη του Άνθη ότι τον ζηλεύω όχι μόνο για το ταλέντο του, αλλά και για το ότι βρέθηκε δίπλα σε ανθρώπους όπως ο Μάνος. Και μου απάντησε “έχεις δίκιο, διότι μπόρεσα και ήμουν δίπλα του στην καθημερινότητά του, μαθαίνοντας ακόμη και απλά πράγματα με τελείως διαφορετικό τρόπο”. Και αυτό έχει σημασία καθώς μιλάμε για την καθημερινότητα ενός όχι μόνο πολύ μεγάλου μουσικού, αλλά και πολύ μεγάλου ανθρώπου.»
Με αφορμή αυτό, ο κ. Χυτήρης ακολούθως αναφέρθηκε και στους υπόλοιπους συντελεστές της εκδήλωσης: «Θέλω να ευχαριστήσω κατ’ αρχήν τους μουσικούς. Και ιδιαίτερα τους καθηγητές του Ωδείου, οι οποίοι αφιλοκερδώς ήρθαν όλοι τους να συμμετάσχουν, για τους σκοπούς των AHEPA, για τον Μάνο Χατζιδάκι και για το Ωδείο φυσικά.
»Επίσης θέλω να ευχαριστήσω τους ενορχηστρωτές των έργων που (σ.σ. εκτός από τον ίδιο τον Κίμωνα Χυτήρη) είναι οι Μάριος Δαπέργολας, Βλαδίμηρος Κοτάνης, Χαράλαμπος Μακρής, Τάσος Πουλημένος και Σπύρος Τσιλιμπάρης. Και αυτοί έδωσαν τα έργα δωρεάν και αυτό ήταν μια μεγάλη βοήθεια. Όπως ξέρετε, η ενορχήστρωση είναι και μια άποψη επί του έργου. Είναι μια προσωπική σφραγίδα με βάση το σεβασμό πάνω στο έργο ενός άλλου ανθρώπου. Είναι πραγματικά πολύ εύκολο ο ενορχηστρωτής ένα έργο να το “τσακίσει”, θέλοντας να βάλει την προσωπική του σφραγίδα πιο έντονα μέσα σε αυτή τη χρυσή ισορροπία που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στο τι θα διαφυλάξεις και τι δικό σου θα δώσεις. Θεωρώ, λοιπόν, ότι όλες οι ενορχηστρώσεις τις οποίες θα χρησιμοποιήσουμε σε αυτή τη συναυλία, έχουν ακριβώς μια σεμνότητα απέναντι στο έργο ενός μεγάλου δημιουργού.»
Κλείνοντας, τόσο ο κ. Δημητρόπουλος, όσο και ο κ. Χυτήρης ευχαρίστησαν την «Ενημέρωση» για το βήμα και για την προβολή της εκδήλωσης. Εισιτήρια γι’ αυτήν ήδη προπωλούνται στα εξής σημεία, Corfuland» Αλ. Κοέν 2, «Speedex» Κουλίνες, «Κορνίζα» Πλατεία Γιωργάκη, Ωδείο Κέρκυρας Καλοσγούρου 8, αλλά και τηλεφωνικά στο 6946233199 ή μέσω email [email protected] .