Έκθεση «Συρτάρι ΧΧΙΙ, Φωτογραφίες σε αποσύνθεση» στην Πινακοθήκη του Δήμου Κέρκυρας
Λεωνίδας Κουργιαντάκης
20 Φεβρουαρίου 2018
/ 11:29
Την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου εγκαινιάζεται το ετήσιο πρόγραμμα περιοδικών εκθέσεων της Πινακοθήκης του Δήμου Κέρκυρας για το 2018,
με την φωτογραφική έκθεση “Συρτάρι ΧΧΙΙ, Φωτογραφίες σε αποσύνθεση” με έργα του Λεωνίδα Κουργιαντάκη.
Το έναυσμα για την πραγμάτωση της εργασίας αυτής έδωσε το περιεχόμενο του συρταριού με νούμερο ΧΧΙΙ, τμήμα μιας μεταλλικής συρταροθήκης που βρίσκεται στον χώρο όπου φυλάσσεται το πρωτότυπο υλικό των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη. Είναι το σημείο συγκέντρωσης των αρνητικών με μεγάλη έως και ολική καταστροφή της υπόστασής τους και κατ’ επέκταση του ειδώλου τους. Οι φθορές που παρουσιάζουν δεν είναι αναστρέψιμες και οφείλονται κυρίως στην αναπόφευκτη χημική αλλοίωση του υποστρώματός τους, η οποία ενισχύεται από τις περιβαλλοντικές συνθήκες στις οποίες είχαν βρεθεί πριν από την ένταξή τους στο Ίδρυμα.
Το προαναφερόμενο υλικό αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των αρχείων γνωστών φωτογράφων, όπως του Νικόλαου Τομπάζη, του Περικλή Παπαχατζιδάκη, του Δημήτρη Χαρισιάδη και της Nelly’s, όπου παρά την εκτεταμένη του φθορά, έχει φυλαχθεί. Είναι αυτονόητο ότι οι εικόνες αυτές δεν αντιπροσωπεύουν το έργο των παραπάνω φωτογράφων και υπό κανονικές συνθήκες δεν θα εκτίθενταν ποτέ, καθώς έχουν χάσει το αφηγηματικό τους περιεχόμενο.
Ο φωτογράφος Λεωνίδας Κουργιαντάκης είδε πέρα από τη φθορά, προχώρησε σε μια προσωπική ανάγνωση και έδωσε τη δική του ερμηνεία, δημιουργώντας φωτογραφίες με έντονο εικαστικό ενδιαφέρον. Αξιοποίησε με τον δικό του πρωτότυπο τρόπο τις φθαρμένες φωτογραφίες και τα αλλοιωμένα αρνητικά, συχνά σε στάδιο αποσύνθεσης. Στα χέρια του, το "ξεχασμένο" αυτό υλικό απέκτησε νέα ζωή, με διαφορετικό όμως προσανατολισμό.
Η παραμορφωμένη δομή των αρνητικών, άλλοτε με τη ζαρωμένη, σαν αφυδατωμένη, επίστρωση και άλλοτε με την ομογενοποιημένη πολλαπλή στρωματογραφία, εμπνέει τον φωτογράφο να κατασκευάσει εικόνες που παραπέμπουν σε δείγματα της αφηρημένης ζωγραφικής τέχνης. Όταν η φθορά δεν έχει προχωρήσει στην ολοσχερή καταστροφή του φωτογραφικού υλικού, η έννοια της αναπαράστασης απλά διαστρεβλώνεται. Έτσι τα θραύσματα της ορατής πραγματικότητας αποτυπώνονται ως σημεία αναφοράς σε αυτό που κάποτε εικονιζόταν με φωτογραφική ακρίβεια. Οι εμφανείς λεκέδες και κηλίδες περικλείουν, συχνά ασφυκτικά, την αρχική εικόνα σαν να της επιτίθενται με σκοπό να διαλύσουν τα εναπομείναντα ίχνη της. Ο τόπος εικονογραφείται σαν να χάνεται στον χρόνο, οι μορφές σαν να σβήνουν, οι ιστορίες σαν να αποσιωπούνται και οι αναμνήσεις σαν να ξεχνιούνται.
Λίγα λόγια για τον δημιουργό
Η έκθεση “Συρτάρι ΧΧΙΙ, Φωτογραφίες σε αποσύνθεση” είναι η δεύτερη συνεργασία της Πινακοθήκης του Δήμου με το Μουσείο Μπενάκη, μετά την αναδρομική έκθεση του Ιάσονα Δεπούντη, που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2016.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον κ. Σταύρο Βλίζο, Επίκ. Καθηγητή του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας & Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθώς και στην Ομάδα Μουσειολογίας, για την καταλυτική συμβολή τους στην πραγματοποίηση αυτής της έκθεσης.
Info:
Διοργάνωση: Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας – Μουσείο Μπενάκη
Εγκαίνια: Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου & ώρα 7:00 μ.μ.
Τόπος: Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων - Περιστύλιο
Διάρκεια έκθεσης: 23/02/2018 – 23/03/2018
Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή, 10:00 – 16:00
Πληροφορίες: 26610-48690
Το έναυσμα για την πραγμάτωση της εργασίας αυτής έδωσε το περιεχόμενο του συρταριού με νούμερο ΧΧΙΙ, τμήμα μιας μεταλλικής συρταροθήκης που βρίσκεται στον χώρο όπου φυλάσσεται το πρωτότυπο υλικό των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη. Είναι το σημείο συγκέντρωσης των αρνητικών με μεγάλη έως και ολική καταστροφή της υπόστασής τους και κατ’ επέκταση του ειδώλου τους. Οι φθορές που παρουσιάζουν δεν είναι αναστρέψιμες και οφείλονται κυρίως στην αναπόφευκτη χημική αλλοίωση του υποστρώματός τους, η οποία ενισχύεται από τις περιβαλλοντικές συνθήκες στις οποίες είχαν βρεθεί πριν από την ένταξή τους στο Ίδρυμα.
Το προαναφερόμενο υλικό αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των αρχείων γνωστών φωτογράφων, όπως του Νικόλαου Τομπάζη, του Περικλή Παπαχατζιδάκη, του Δημήτρη Χαρισιάδη και της Nelly’s, όπου παρά την εκτεταμένη του φθορά, έχει φυλαχθεί. Είναι αυτονόητο ότι οι εικόνες αυτές δεν αντιπροσωπεύουν το έργο των παραπάνω φωτογράφων και υπό κανονικές συνθήκες δεν θα εκτίθενταν ποτέ, καθώς έχουν χάσει το αφηγηματικό τους περιεχόμενο.
Ο φωτογράφος Λεωνίδας Κουργιαντάκης είδε πέρα από τη φθορά, προχώρησε σε μια προσωπική ανάγνωση και έδωσε τη δική του ερμηνεία, δημιουργώντας φωτογραφίες με έντονο εικαστικό ενδιαφέρον. Αξιοποίησε με τον δικό του πρωτότυπο τρόπο τις φθαρμένες φωτογραφίες και τα αλλοιωμένα αρνητικά, συχνά σε στάδιο αποσύνθεσης. Στα χέρια του, το "ξεχασμένο" αυτό υλικό απέκτησε νέα ζωή, με διαφορετικό όμως προσανατολισμό.
Η παραμορφωμένη δομή των αρνητικών, άλλοτε με τη ζαρωμένη, σαν αφυδατωμένη, επίστρωση και άλλοτε με την ομογενοποιημένη πολλαπλή στρωματογραφία, εμπνέει τον φωτογράφο να κατασκευάσει εικόνες που παραπέμπουν σε δείγματα της αφηρημένης ζωγραφικής τέχνης. Όταν η φθορά δεν έχει προχωρήσει στην ολοσχερή καταστροφή του φωτογραφικού υλικού, η έννοια της αναπαράστασης απλά διαστρεβλώνεται. Έτσι τα θραύσματα της ορατής πραγματικότητας αποτυπώνονται ως σημεία αναφοράς σε αυτό που κάποτε εικονιζόταν με φωτογραφική ακρίβεια. Οι εμφανείς λεκέδες και κηλίδες περικλείουν, συχνά ασφυκτικά, την αρχική εικόνα σαν να της επιτίθενται με σκοπό να διαλύσουν τα εναπομείναντα ίχνη της. Ο τόπος εικονογραφείται σαν να χάνεται στον χρόνο, οι μορφές σαν να σβήνουν, οι ιστορίες σαν να αποσιωπούνται και οι αναμνήσεις σαν να ξεχνιούνται.
Λίγα λόγια για τον δημιουργό
Ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973 και σπούδασε στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας. Το 1995, στο πλαίσιο του διεθνούς φωτογραφικού φεστιβάλ Φωτογραφική Συγκυρία στη Θεσσαλονίκη, απέσπασε έπαινο για τη δουλειά του «Πορτρέτα διαφορετικών εκφάνσεων του χρόνου». Από το 2000 εργάζεται στα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη όπου ασχολείται κυρίως με την ηλεκτρονική επεξεργασία πρωτότυπου υλικού. Το 2005 πραγματοποίησε την έκθεση «Συρτάρι XXII» δημιουργώντας πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα μέσα από τη φωτογράφηση αλλοιωμένων από τον χρόνο φωτογραφικών αρνητικών. Το Φεβρουάριο του 2016 παρουσίασε στο Μουσείο Μπενάκη το φωτογραφικό του έργο με τίτλο «Έκθεση σε 7”». Πρόκειται για μια σειρά αυτοπορτραίτων που δημιούργησε στους εκθεσιακούς χώρους του Ιδρύματος. Σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους έχει φωτογραφίσει έργα ελλήνων ζωγράφων για τη δημιουργία λευκωμάτων. Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η κ. Αλίκη Τσίργιαλου, Επιμελήτρια των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η κ. Αλίκη Τσίργιαλου, Επιμελήτρια των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη.
Η έκθεση “Συρτάρι ΧΧΙΙ, Φωτογραφίες σε αποσύνθεση” είναι η δεύτερη συνεργασία της Πινακοθήκης του Δήμου με το Μουσείο Μπενάκη, μετά την αναδρομική έκθεση του Ιάσονα Δεπούντη, που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2016.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον κ. Σταύρο Βλίζο, Επίκ. Καθηγητή του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας & Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθώς και στην Ομάδα Μουσειολογίας, για την καταλυτική συμβολή τους στην πραγματοποίηση αυτής της έκθεσης.
Info:
Διοργάνωση: Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας – Μουσείο Μπενάκη
Εγκαίνια: Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου & ώρα 7:00 μ.μ.
Τόπος: Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων - Περιστύλιο
Διάρκεια έκθεσης: 23/02/2018 – 23/03/2018
Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή, 10:00 – 16:00
Πληροφορίες: 26610-48690