Αναγόρευση του Jim Samson σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
06 Απριλίου 2016
/ 10:26
Στην οικογένεια του Ιονίου Πανεπιστημίου εντάχθηκε και τυπικά, με την αναγόρευσή του σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Μουσικής & Οπτικοακουστικών Τεχνών, ο διακεκριμένος Βρετανός Καθηγητής μουσικολογίας, Jim Samson.
Στην οικογένεια του Ιονίου Πανεπιστημίου εντάχθηκε και τυπικά, με την αναγόρευσή του σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Μουσικής & Οπτικοακουστικών Τεχνών, ο διακεκριμένος Βρετανός Καθηγητής μουσικολογίας, Jim Samson. Η σχετική τελετή έλαβε χώρα την Τρίτη, 5 Απριλίου, στην αίθουσα τελετών της Ιονίου Ακαδημίας. Τον τιμώμενο προσφώνησε ο Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Καθηγητής Βασίλειος Χρυσικόπουλος, για να ακολουθήσει η επίδοση επαίνου από τον Κοσμήτορα της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών, Καθηγητή Χαράλαμπο Ξανθουδάκη, καθώς και η ανάγνωση του σχετικού ψηφίσματος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών από τον Πρόεδρό του, Αναπληρωτή Καθηγητή Ευστάθιο Μακρή. Στη συνέχεια, ο Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου έλαβε και πάλι τον λόγο για να πραγματοποιήσει την επίσημη αναγόρευση με την επίδοση των διασήμων, του ψηφίσματος και του διδακτορικού διπλώματος στον Jim Samson. Ακολούθησε ενδιαφέρουσα ομιλία του τιμώμενου Βρετανού Καθηγητή, με τίτλο «Greece and beyond». Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με σύντομη συναυλία φοιτητών πιάνου του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Σε αυτήν οι φοιτητές Άννα Αλβίζου και Νίκος Λαβασσάς ερμήνευσαν έργα Frédéric Chopin και Franz Liszt.
Λίγα λόγια για τον Jim Samson
Ο γράφων είχε την τιμή να συνεργαστεί αρκετές φορές με τον τιμώμενο, στο πλαίσιο σεμιναρίων και μαθημάτων, αποκομίζοντας πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες από μία εκ των κορυφαίων προσωπικοτήτων της σύγχρονης μουσικολογίας. H αμεσότητα, η μεταδοτικότητα αλλά και η ευρύτητα των γνώσεών του Jim Samson πάνω σε ένα τεράστιο φάσμα ζητημάτων της μουσικής ιστορίας και της ιστορίας γενικότερα, πραγματικά εντυπωσιάζουν. Κάποιες από τις απόψεις του παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα μας προ μερικών μηνών. Ακολουθούν μερικά στοιχεία για το πολυσύνθετο έργο του.
Ο Jim Samson διετέλεσε καθηγητής στο Royal Holloway, στα Πανεπιστήμια του Έξετερ και του Μπρίστολ, και επισκέπτης καθηγητής στη Νορβηγία, το Βέλγιο και τις ΗΠΑ. Έγινε ομότιμος καθηγητής το 2011, και είναι σήμερα ο κύριος επιμελητής του Grove Music Online: South East and East Central Europe, και ένας από τους τρεις επιμελητές της σειράς The Complete Chopin: A New Critical Edition (εκδόσεις Peters, σε εξέλιξη). Έχει ευρύτατες δημοσιεύσεις (μεταξύ των οποίων οκτώ βιβλία τα οποία έχει συγγράψει ο ίδιος, και εννέα τα οποία επιμελήθηκε, ή συνεπιμελήθηκε) με θεματολογία τη μουσική του Σοπέν, ζητήματα ανάλυσης και αισθητικής της μουσικής του δέκατου ένατου και εικοστού αιώνα και την κοινωνική ιστορία της μουσικής στην κεντροανατολική και στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Προς τιμή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, είναι εξωτερικός σύμβουλος της σειράς Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής, της κριτικής έκδοσης σημαντικών έργων της νεοελληνικής έντεχνης μουσικής. Τα βιβλία του Jim Samson έχουν μεταφραστεί στα Γερμανικά, Πολωνικά, Ισπανικά, Κορεατικά και Ιαπωνικά. Το 1989 του απονεμήθηκε τιμητική διάκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού της Πολωνίας για τη συμβολή του στην επιστημονική έρευνα γύρω από τον Σοπέν, και το 2000 εξελέγη Μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας. Οι δημοσιεύσεις του περιλαμβάνουν τα έργα The Cambridge History of Nineteenth-Century Music (Cambridge, 2002), Virtuosity and the Musical Work: The Transcendental Studies of Liszt (Cambridge, 2003), που τιμήθηκε με το Βραβείο Βιβλίου της Βασιλικής Φιλαρμονικής το 2004, και πιο πρόσφατα το Music in the Balkans (Brill, 2013), όπως και τον τόμο Music in Cyprus (Ashgate, 2015), που συνεπιμελήθηκε από κοινού με την Νικολέττα Δημητρίου. Επιμελήθηκε το βιβλίο An Introduction to Music Studies με τον J. ΡΕ Harper-Scott, και ετοιμάζει μια μονογραφία με προσωρινό τίτλο Black Sea Sketches: Music, Place and People. Η έκδοσή του έκδοση του Chopin Ballades (εκδ. Peters) ονομάστηκε για το έτος 2009 «Έκδοση της Χρονιάς» στα Διεθνή Βραβεία Πιάνου. Αυτόν τον καιρό συγγράφει ένα μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης.
Μάκης Μαρτίνης
Λίγα λόγια για τον Jim Samson
Ο γράφων είχε την τιμή να συνεργαστεί αρκετές φορές με τον τιμώμενο, στο πλαίσιο σεμιναρίων και μαθημάτων, αποκομίζοντας πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες από μία εκ των κορυφαίων προσωπικοτήτων της σύγχρονης μουσικολογίας. H αμεσότητα, η μεταδοτικότητα αλλά και η ευρύτητα των γνώσεών του Jim Samson πάνω σε ένα τεράστιο φάσμα ζητημάτων της μουσικής ιστορίας και της ιστορίας γενικότερα, πραγματικά εντυπωσιάζουν. Κάποιες από τις απόψεις του παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα μας προ μερικών μηνών. Ακολουθούν μερικά στοιχεία για το πολυσύνθετο έργο του.
Ο Jim Samson διετέλεσε καθηγητής στο Royal Holloway, στα Πανεπιστήμια του Έξετερ και του Μπρίστολ, και επισκέπτης καθηγητής στη Νορβηγία, το Βέλγιο και τις ΗΠΑ. Έγινε ομότιμος καθηγητής το 2011, και είναι σήμερα ο κύριος επιμελητής του Grove Music Online: South East and East Central Europe, και ένας από τους τρεις επιμελητές της σειράς The Complete Chopin: A New Critical Edition (εκδόσεις Peters, σε εξέλιξη). Έχει ευρύτατες δημοσιεύσεις (μεταξύ των οποίων οκτώ βιβλία τα οποία έχει συγγράψει ο ίδιος, και εννέα τα οποία επιμελήθηκε, ή συνεπιμελήθηκε) με θεματολογία τη μουσική του Σοπέν, ζητήματα ανάλυσης και αισθητικής της μουσικής του δέκατου ένατου και εικοστού αιώνα και την κοινωνική ιστορία της μουσικής στην κεντροανατολική και στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Προς τιμή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, είναι εξωτερικός σύμβουλος της σειράς Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής, της κριτικής έκδοσης σημαντικών έργων της νεοελληνικής έντεχνης μουσικής. Τα βιβλία του Jim Samson έχουν μεταφραστεί στα Γερμανικά, Πολωνικά, Ισπανικά, Κορεατικά και Ιαπωνικά. Το 1989 του απονεμήθηκε τιμητική διάκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού της Πολωνίας για τη συμβολή του στην επιστημονική έρευνα γύρω από τον Σοπέν, και το 2000 εξελέγη Μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας. Οι δημοσιεύσεις του περιλαμβάνουν τα έργα The Cambridge History of Nineteenth-Century Music (Cambridge, 2002), Virtuosity and the Musical Work: The Transcendental Studies of Liszt (Cambridge, 2003), που τιμήθηκε με το Βραβείο Βιβλίου της Βασιλικής Φιλαρμονικής το 2004, και πιο πρόσφατα το Music in the Balkans (Brill, 2013), όπως και τον τόμο Music in Cyprus (Ashgate, 2015), που συνεπιμελήθηκε από κοινού με την Νικολέττα Δημητρίου. Επιμελήθηκε το βιβλίο An Introduction to Music Studies με τον J. ΡΕ Harper-Scott, και ετοιμάζει μια μονογραφία με προσωρινό τίτλο Black Sea Sketches: Music, Place and People. Η έκδοσή του έκδοση του Chopin Ballades (εκδ. Peters) ονομάστηκε για το έτος 2009 «Έκδοση της Χρονιάς» στα Διεθνή Βραβεία Πιάνου. Αυτόν τον καιρό συγγράφει ένα μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης.
Μάκης Μαρτίνης